• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bluetooth högtalare i sovdelen?

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej!

Har en Dethleffs Magic Edition 2014 med en Kenwood DNX5250BT. Har 4 högtalare i förardelen men saknar högtalare i sovdelen.

Min första tanke var att dra nya kablar till sovdelen o installera 2 vanliga högtalare. Inser rätt snart att det blir mycket kabeldragning o dito klurande för att hitta rätt väg fram till överskåpen i sovdelen.

Sökte lite på forumet och hittade ett antal inlägg om bluetooth högtalare. Insåg genast fördelen med dessa då jag slipper nästan all kabeldragning. Men!!! då visar det sig att det måste finnas en bluetooth sändare som skickar ut ljudet till högtalarna.

Sökte vidare på forumet o på nätet o hittade lite tips på olika sändare. Men det verkar som att de skall pluggas in i hörlursuttaget på "radion" och där vill jag helst inte att det sitter något som petar ut. Vill ha någon "pryl" som går att montera på baksidan av min Kenwood.

Idag använder jag min iPhone som skickar ljudet till en liten bluetooth puck. Vill dock ha en lite mer permanent lösning som inte kräver uppkoppling.

Bifogar länk till min Kenwood som visar hur den är konfigurerad(rena grekiskan för en som inte är så bevandrad) om detta kan vara till hjälp.

Navigation • DNX5250BT Specifications • Kenwood Europe

Hälsar Kjell
 
Senast ändrad:

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Bluetooth högtalare i sovdelen?

Hej Kjelle ! Har en likadan HB som Du och har legat och kikat på hörnen i bakändan på överskåpen och funderat på högtalare men kommit till samma slutsats som Dig
Den sändaren som Du anger på Netonnet borde kunna funka om den inte är bunden till enbart hörlurar, men det borde man kunna svara hos netonnet men vad har Du fått fram om högtalare (bluetooth)

Ha det bra i den begynnande våren hälsar
Hasse & Ingegerd
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Bluetooth högtalare i sovdelen?

Med största sannolikhet så har din bilradio ingen utgång för blåtandljud, det brukar endast vara ljud in från t ex mobil.
Samma sak med ditt USB-uttag på radion, det är troligen endast till för att kunna läsa ett USB-minne med ljud.
Vill du begränsa ljudet så att bilens ordinarie högtalare är tysta när du spelar där bak?
Jag tror det kan bli pyssligt att få till det om du ska ha trådat ljud fram och blåtand bak.
Audio Pro och flera andra har ju ljudsändare/mottagare som kanske skulle funka, men då blir det lite dyrare. Du har ju pre-out som du skulle kunna använda.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Bluetooth högtalare i sovdelen?

Hej Kjelle ! Har en likadan HB som Du och har legat och kikat på hörnen i bakändan på överskåpen och funderat på högtalare men kommit till samma slutsats som Dig
Den sändaren som Du anger på Netonnet borde kunna funka om den inte är bunden till enbart hörlurar, men det borde man kunna svara hos netonnet men vad har Du fått fram om högtalare (bluetooth)

Ha det bra i den begynnande våren hälsar
Hasse & Ingegerd

Det går att montera högtalare på undersidan i hörnorna. Går att lossa plåten som sitter där och montera högtalarna i plåten. Men som sagt skulle vara skönt att slippa kabeldragningen.

Läste att det var någon som fått sändaren att fungera med både hörlurar och högtalare.

Hälsar Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Bluetooth högtalare i sovdelen?

Med största sannolikhet så har din bilradio ingen utgång för blåtandljud, det brukar endast vara ljud in från t ex mobil.
Samma sak med ditt USB-uttag på radion, det är troligen endast till för att kunna läsa ett USB-minne med ljud.
Vill du begränsa ljudet så att bilens ordinarie högtalare är tysta när du spelar där bak?
Jag tror det kan bli pyssligt att få till det om du ska ha trådat ljud fram och blåtand bak.
Audio Pro och flera andra har ju ljudsändare/mottagare som kanske skulle funka, men då blir det lite dyrare. Du har ju pre-out som du skulle kunna använda.

Det är ok om det är ljud både fram o bak.

Skall kolla lite på Audio Pro.

Kan du beskriva vad pre-out är för något.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Bluetooth högtalare i sovdelen?

Enligt din länk så har din bilradio utgångar avsedda för att koppla särskilda förstärkarsteg, sånt som 18-åringarna har i sina gamla Volvo :)
Där har du all musik oförstärkt, men det gör inget om du sänder det vidare till högtalare med inbyggda förstärkare så som blåtandshögtalare i princip alltid har.
Så för att lösa ditt problem skulle jag titta på en blåtandssändare eller liknande som kan anslutas mot de RCA-kontakter du har på radion.
Det finns enkla övergångskablar i alla möjliga varianter på t ex Kjell & Co.


Du skulle kunna använda den blåtandsändare du länkade till på Netonnet med en sådan här kabel, fast kortare helst https://www.dustinhome.se/product/5...tm_campaign=&gclid=CJygpdD28MwCFSH3cgodS7YDqw ansluten till din Pre-Out, har du tur så kan du strömförsörja via USB-kontakten på din radio.
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Bluetooth högtalare i sovdelen?

Enligt din länk så har din bilradio utgångar avsedda för att koppla särskilda förstärkarsteg, sånt som 18-åringarna har i sina gamla Volvo :)
Där har du all musik oförstärkt, men det gör inget om du sänder det vidare till högtalare med inbyggda förstärkare så som blåtandshögtalare i princip alltid har.
Så för att lösa ditt problem skulle jag titta på en blåtandssändare eller liknande som kan anslutas mot de RCA-kontakter du har på radion.
Det finns enkla övergångskablar i alla möjliga varianter på t ex Kjell & Co.


Du skulle kunna använda den blåtandsändare du länkade till på Netonnet med en sådan här kabel, fast kortare helst https://www.dustinhome.se/product/5...tm_campaign=&gclid=CJygpdD28MwCFSH3cgodS7YDqw ansluten till din Pre-Out, har du tur så kan du strömförsörja via USB-kontakten på din radio.

Man får tacka! Nu kanske det närmar sig en lösning.

Hälsar Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Bluetooth högtalare i sovdelen?

Har beställt en "kinavariant" av bluetoothsändare för ca 90:- för att testa om det funkar. Den variant jag beställt tror jag fungerar både att koppla in i hörlursuttaget o i pre-out på baksidan. Nu är ju leveranstiden som den är från Kina, så den kommer väl lagom till att det är dags att väcka husbilen ur vinteridet.

Jag återkommer med funktionprov framåt våren.

Hälsar Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Bluetooth högtalare i sovdelen?

Kunde inte hålla mig till tåls och vänta på kinavarianten.

Åkte i går till en välrenommerad bilradioaffär i Stockholm för att köpa en bluetoooth sändare. Döm om min förvåning när jag fick till svar att de inte kände till att det fanns några sådana sändare.

Vidare till min namne, fick bra hjälp och åkte därifrån med sändare och kablar.

https://www.kjell.com/se/sortiment/...oxcore-bluestream-tx-bluetooth-sandare-p96746

https://www.kjell.com/se/sortiment/...udkabel-3-5-mm-till-2x-rca-0-5-m-svart-p39680

Till husbilen på morgonen för installation. Monterade ljudkablarna på baksidan av enheten på "AV out". Bytte kablarna mot en med längre sladd med gul och svart kontakt

IMG_1853.JPG

Drog ner kablarna så att de kommer fram i handskfacket och monterade sändaren

IMG_1847.JPG

IMG_1852.JPG

Som högtalare för denna test använde jag en gammal "puck"

IMG_1849.JPG

Det verkar som att det är viktigt i vilken ordning man sätter i gång de olika "apparaterna". Efter några timmars knappande fram o tillbaka kom jag fram till följande ordning för att det skall fungera:

1. Sätt sändaren i sändareläge TX. (Skall vara laddad först)
2. Sätt på bluetoothhögtalaren
3. Tryck på den runda sändarknappen på sändaren i 8-9 sekunder
4. Vänta tills sändaren och högtalaren parat sig - sändaren blinkar med två blink
5. Sätt på radion/multimediaenheten
6. Nu låter det i högtalaren med viss fördröjning

Jag kan inte gå i god för ljudkvalitén men det låter tillräckligt bra för mina behov.

Hoppas det finns några förståsigpåare som kan komma med ytterligare tips och kanske med tips om man kan göra inkopplingen på något bättre sätt.

Hälsar Kjell

PS. Provade även i hörlursuttaget. Men om jag kommer ihåg rätt så var det sämre ljud där än på AV out. DS
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bluetooth högtalare i sovdelen?

Persoligen tror jag inte på att blanda trådlöst och trådat från samma källa.
Du får då problemet med fördröjning, antingen eller blir du nog tvungen att välja.
Är det för omständigt att dra kablarna i bilen,
så kolla alternativet att dra kablarna i lämplig slang under bilen,
kanske har du redan en användbar kabelstam till bakljusen.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Bluetooth högtalare i sovdelen?

Persoligen tror jag inte på att blanda trådlöst och trådat från samma källa.
Du får då problemet med fördröjning, antingen eller blir du nog tvungen att välja.
Är det för omständigt att dra kablarna i bilen,
så kolla alternativet att dra kablarna i lämplig slang under bilen,
kanske har du redan en användbar kabelstam till bakljusen.

Tänker inte använda bluetoothhögtalaren till någon större musikupplevelse utan bara lyssna på väder och nyheter i sängen morgon och kväll. Då gör det ingenting om ljudet är lite fördröjt. Bara skönt att kunna ligga i sängen och lyssna.

Dessutom finns ju alternativet att sitta i solstolen utanför bilen och lyssna på radion.

Fungerar det inte tillräckligt bra så kommer jag naturligtvis att göra som du föreslår.

Hälsar Kjell
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Bluetooth högtalare i sovdelen?

Tänker inte använda bluetoothhögtalaren till någon större musikupplevelse utan bara lyssna på väder och nyheter i sängen morgon och kväll


Är det bara det du vill göra så hade jag använt en enkel lös radio typ FM-radio | MARQUANT | Jula

Så slipper du gå fram till stereon och slå på och av stereo och dongel. Slipper även laddningen av dongeln. Batterirna i den radion som jag länkar till har räcker säsongen ut för mig när vi har lite bakgrundsradio på ute kvällstid. Går även att koppla en kabel till mobilen och använda den som mediespelare.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Bluetooth högtalare i sovdelen?

Är det bara det du vill göra så hade jag använt en enkel lös radio typ FM-radio | MARQUANT | Jula

Så slipper du gå fram till stereon och slå på och av stereo och dongel. Slipper även laddningen av dongeln. Batterirna i den radion som jag länkar till har räcker säsongen ut för mig när vi har lite bakgrundsradio på ute kvällstid. Går även att koppla en kabel till mobilen och använda den som mediespelare.

Tack för tipset. Har en lös radio idag men tycker att mottagningen ofta är dålig även om jag drar ut antennen helt. Det är en dyr radio av "fint" märke men den behöver ju inte vara bra för det. Kanske dags att prova ett nytt billigt alternativ.

Hälsar Kjell

PS. Egentligen var det här det hela började. Liggandes i sängen och försöka få in bra mottagning med en meter långt antennspröt som tog i överallt. Första tanken var att installera en ny bilradio i sovdelen. Nästa tanke att installera högtalare kopplade till radion vid förarplatsen. Sen dök tanken på bluetooth-högtare upp. Men det är ju inte alltid så att idogt tankearbete leder fram till bättre lösningar. Kanske en ny enkel radio är bästa lösningen. Den kan man ju även använda utanför bilen.DS
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Toppen