• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Testa under solceller vintern?

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Går allt i lås hämtar vi vår "nya" bil om några veckor.
Bilen är utrustad med solceller, som jag inte har någon erfarenhet av (mer än det jag läst mig till). Nu uppstår då frågan HUR skall jag på plats kunna testa att allt fungerar?

Brukar man kunna se/mäta NÅGON laddning över huvud taget en mulen vinterdag i mellaneuropa?

Multimeter finns och kompetens att använda den. Men enklare om det brukar gå att läsa av på manöverpanel eller regulatorn?

Mvh!
// Niklas
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Testa under solceller vintern?

Det var väl en Eura Mobil du köpte? I så fall kan det gå att läsa av solcellen på C2015-panelen om man använt CBE's regulator. Annars får man läsa av på den regulator som finns, det brukar finnas en display eller en lysdiod som visar laddning. I annat fall så får man mäta på inkommande kablar från solcellen. Något bör ju denna ladda på dagen under förutsättning att den inte är täckt av smuts eller snö.

Bennie
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Testa under solceller vintern?

Det var väl en Eura Mobil du köpte? I så fall kan det gå att läsa av solcellen på C2015-panelen om man använt CBE's regulator. Annars får man läsa av på den regulator som finns, det brukar finnas en display eller en lysdiod som visar laddning. I annat fall så får man mäta på inkommande kablar från solcellen. Något bör ju denna ladda på dagen under förutsättning att den inte är täckt av smuts eller snö.

Bennie

Nej, vi skall köpa en Carthago om säljaren nu inte strular till det (vilket jag inte hoppas).

Tack för informationen. Jag frågade för jag tänkte att laddningen en mulen vinterdag kanske är så liten att det inte går att mäta.

Mvh!
// Niklas
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Testa under solceller vintern?

Hej, ja laddningen i Amp. är troligen så liten att det inte ger så mycket att försöka mäta Amp. med något lämpligt instrument.
Men bara det är ljust så skall du kunna mäta en hyfsad spänning på ingående kablar från solcellen i regulatorn.
Om bilen har stått och vilat ett tag så bör du dessutom "bara" ha kanske max 12,8Volt eller så på utgången av regulatorn, eller över polerna på bobatterierna om inget skulle komma från solcellerna.
Men om solcellen ger något så bör spänningen ligga på kanske 13,5V eller mer även om det knappt inte sker någon Amp. laddning så brukar spänningen hållas uppe någon Volt över vilande batterispänning vid dagsljus.

I bra sol på sommaren så ger en solcell som är bortkopplad från regulatorn, alltså obelastad ca. 21V och när den är kopplad till regulatorn och blir belastad så brukar spänningen vara knappt 17V.
Spänningen ut från regulatorn eller över batteripolerna bestäms ju då av laddtillståndet på batterierna och brukar då ligga mellan ca. 13,7 till 14,7Volt, men då går det ju bra att även mäta Amp. med ett lämpligt instrument.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen