• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddare calira LG 430-ds/IU utbytt

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Hej jag har en kabe 750 wg som är utrustad med laddare calira 430-ds/ui den är bortkopplad från 220 anslutningen, och ersatt av en waeco laddare iu812 som ger laddström 8 A och har kapacitet från 10 ah till 120 ah och det verkar fungera den nya laddaren är ansluten till calira och jag kan förstå att den måste det för att från calira 430 går anslutning till kontrollpanel.
Samt att det ansluts en 0,75 mm2 röd kabel från bodelsbatteri vilket jag inte vet funktion den har är det någon som vet? Nu skall jag bygga ut batteribanken till 180 ah klarar waeco laddaren att ladda? Idag med ett batteri tycks det gå bra när jag ansluter till 220 volt så visar panelen startbatteri 14,5 v och bodels 14,6 v efter 6-8 Tim går det ner till 13,6 v
Men waeco laddaren slår om till underhållsladdning när laddström en sjunker under 1 A eller den maximala laddtid (15 timmar) överskrids detta för att förhindra överladdning. Kommer denna laddare att klara att ladda 50% av 180 ah. Eller finns det andra laddare som är bättre?
Jag kommer att montera solcell på 150 w och ansluta till cetek d250s dual samt smartpass
Vilket kommentatorer fungera på sommartid men tidig vår och sen höst när man står vid stolpenågon natt så vill man att laddningen skall gå snabbt?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Laddare calira LG 430-ds/IU utbytt

8 A er lite når en er i bilen, husk at alle forbruksprylar og lys spiser av dette før batteriet får noe som helst ladning. Men om det er en lader med forbruks funksjon så gir den disse 8 A også når den er over på vedlikeholdsladning og forbruket er der. Selv ville jeg satset på en kraftigere lader 20 - 40 A slik at batteriene kommer opp raskt til full spenning og vedlikehold kan starte.

En ekstra men tynn ledning fra bobatteri til elblokk tyder på korrekt avlesning av bobatteriets spenning. Hovedkabelen gir alltid et spenningsfall som varierer med strømmen. En føleledning bærer ingen strøm og har samme spenning i begge ender.
 
Toppen