• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fendt Iveco

Kjell6

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Vara
HBK-Nr
10078
Medlemskap
2024
Har titta på en Fendi Iveco T595 årsmodell 2007 är det någon som har erfarenhet av dessa.
kjell
 
F

Fd.16159

Guest
Sv: Fendt Iveco

Hej
Har en Fendt T590 där skillnaden är att det istället för långbaddar är det tvärställd dubbelsäng över ett stort garage. Annars är det samma.
Köpte den ny 2010 och har inga planer på att byta bort den.

Fordonen är tillverkade i Italien i någon form av samarbete med Giottiline där Fendt gjorde delintegrerade och Giottiline helintegrerade.

Tycker att det är bra klass på bygget med gott om isolering, fönster med riktiga ramar, takets utsida hagelsäker plast, golvplattans utsida i plast. Innersida väggar o tak är aluminiumklätt. Aluminium på utsidan vilket även sidokjolarna är i.

Elsystemet är lite annorlunda jämfört andra där man använder någon form av PLC (programbar logisk kontroll) för att styra reläutgångar till förbrukare. Fungerar helt ok men kan uppleva att det drar lite ström även när bilen nersläckt. Det kan vara frostskyddsvakten som är orsak till detta.

Luckgångjärn och infästning gångjärn i luckram kan vara intressant o titta på.

Motor och växellåda är problemfria. Bakhjulsdrift med dubbla bakhjul är kanon på blöta gräsytor.

Vändradie som en större personbil. Klart överlägset mot framhjulsdrivet.
Det är långt överhäng bak (230cm) på bilen som samtidigt är ganska lågt.

Är bilen på 3500kg så är lastvikten inte mer än drygt 150kg. Bilen kan registreras för 4000kg.

Sammantaget så är det väldigt mycket som är standard på Fendt som kommer som tillval på andra fordon

Bifogar lite broschyrer

mvh
Bosse
 

Bilagor

  • Fendt 590 TD.pdf
    1,2 MB · Visningar: 80
  • Fendt T595.pdf
    1,6 MB · Visningar: 57
  • Fendt_husbil_2008.pdf
    734,3 KB · Visningar: 34

Kjell6

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Vara
HBK-Nr
10078
Medlemskap
2024
Sv: Fendt Iveco

Hej.
Har funderingar på hur denna hb är i vårat vinterklimat, är den byggd för detta, motorn är rätt stor 177 hk. Vad har du för erfarenhet av bränsleförbrukningen.
Kjell
 
F

Fd.16159

Guest
Sv: Fendt Iveco

Det som jag upplever mindre bra på Fendt vid vinterbruk är förarhyttens dåliga isolering.

Det sitter två tjocka draperier som skärmar av förarhytten ganska bra.
För att göra det riktigt bra behövs ett utvändigt vintertäcke som täcker även sidodörrar och motorhuv. Golvet i förarhytten som behöver också en tjockare matta.

Alternativ om man har tillgång till 220V är en kupevärmare som ställs i förarhytten

Det här är nog samma problem de flesta delintegrerade bilar har vid vinterbruk.

Bodelen fungerar riktigt bra. Luftcirkulationen från Trumavärmaren är helt OK. Golvisolering på 120cm bidrar väl också till behaglig miljö.

Gråvattentanken är isolerad och uppvärmd vid avtappningen. Placerad utvändigt men det har jag inte haft bekymmer med.

Motorn på 177hk skulle jag inte vilja vara utan. Här behövs ingen chiptrimning. Min bränsleförbrukning ligger på cirka 1,2 L/mil här hemma.
Samma körsätt i Tyskland går på 1,1 L/mil.

Komforten den här motorn ger vid körning är inget jag känner uppvägs av en mindre motor med lägre förbrukning. Det kan ju bero på min tidigare husbil var en 75hk bensinare där blyfot på gaspedal och hörselskydd gällde.

mvh
Bosse
 

Kjell6

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Vara
HBK-Nr
10078
Medlemskap
2024
Sv: Fendt Iveco

Hej.
Tack för hjälpen, nu har jag fått lite mer upplysningar att gå efter.
Mvh Kjell
 
Toppen