• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Om man har tex 100w solpanel å kör med mppt reg hur mycket kan man räkna att de ger 1-2 ah mer eller?
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

P=U * I

I = P/U

I= 100/12 = 8,3 A

minus förluster i regulatorn samt solinstrålning och vinkeln sol/solcell
så kanske 4-5A under en fin sommardag

Tack du skrev minus förluster,ja tänkte så här om de står 100 w på panelen å tex 5ah så tänkte ja me mppt så kan man komma högre än 5ah,cyklar ja nu,en annan sak om de int står back contakt på cellerna sätter man en sån på kabeln då så int strömmen far från batteri ,diod alltså eller cyklar ja igen taksam för utförligt svar
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

En solpanel med effekten 100 watt ger normalt bara 65-85 watt. Varför?

Varför ger inte solpanelen 100 watt? Anledningen till det går att finna med hjälp av Ohms lag och det är batteriet som är boven i det hela. En solpanel med toppeffekten 100 watt ger normalt 17 volt och 6 ampere, vilket blir ca: 100 watt, men vad händer när man ansluter den till ett batteri med spänningen 12,5 volt? Enligt Ohms lag (P = U x I) blir effekten 12,5 x 6 = 75 watt.

Stiger sen värmen i solcellen, t.ex på sommaren så sjunker spänningen i takt med att temp. i solcellen stiger.

Här nedan på länken kan du beräkna vad en solcell kan prestera i Sverige.

Elproduktion från solceller i Sverige

Mellan 50-75% av angiven effekt är nog vanligt monterad platt på husbil
En bra Mppt-regulator kan i mulet väder miska förlusterna 15-20%
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Tack du skrev minus förluster,ja tänkte så här om de står 100 w på panelen å tex 5ah så tänkte ja me mppt så kan man komma högre än 5ah,cyklar ja nu,en annan sak om de int står back contakt på cellerna sätter man en sån på kabeln då så int strömmen far från batteri ,diod alltså eller cyklar ja igen taksam för utförligt svar

Du behöver en regulator och alla regulatorer jag känner till har inbyggd diod så batteriet inte laddas ut när det blir mörkt. Så du behöver ingen extra diod.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Nu såg ja i mulet väder höjer de effekten men int i stark sol då

Inte lika stor skillnad med mppt i solsken, ifall nu inte solcellen delvis skuggas, då är genast mppt-regulatorn bättre.

Även årstiden påverkar.
solsken på sommaren:
+solhöjden optimalare, solens infallsvinkel mot den platt liggande solcell
-värmepåslag i solcellen, spänningen kan sjunka farligt lågt.

solsken på vintern
+bra kylning av solcellen
-den låga solhöjden, vinkeln mot en platt liggande solcell

Jag tror att de största förlusterna på husbil är den urusla vinkeln mot solen, när de ligger platt på taket, man brukar då kompensera med fler paneler.

(Kopierat från husvagnhusbil.se)
MPPT står för Maximum Power Point Tracking. Speciellt när det är molnigt, när ljusets intensitet ändras hela tiden, kan en snabb MPPT regulator förbättra energiutnyttjandet med upp till 30 % jämfört med PWM-laddningsregulatorer och med upp till 10 % jämfört med långsammare MPPT regulator. En MPPT regulator ökar inte effekten på solpanelen utan minskar förlusten mellan batteri och solpanel och kan i gynnsamma fall ge 30% mer laddning till ditt batteri.

MPPT-regulatorn jämför solpanelens och batteriet spänning och beräknar den punkt där maximal ström erhålles och anpassar spänningen till batteriet efter detta. Vid batteriladdning är det ström in i batteriet som räknas och inget annat och minst förluster får man om laddspänningen bara ligger strax över batterispänningen. Optimal laddning fick man om solpanelen gav ca: 14,5 volt och inte 17 volt. Att solpanelen ger en spänning på 17 volt, beror framförallt på dess känslighet för värme. Eftersom spänningen sjunker vid stigande temperatur hos solcellerna är det nödvändigt att ha en viss marginal. Skulle man inte ha denna marginal finns risken att solpanelens spänning sjunker till samma nivå som batterispänningen och då slutar laddningen att fungera.

Bättre effekt vintertid
Vintertid när det är kallt ute, då ökar spänningen från solcellerna och spänningsskillnaden mellan batteri och solpanel blir ännu större än på sommaren. Hög spänning från solpanelen innebär stora förluster och därför gör en MPPT-regulator ännu större nytta vintertid, eller vid kallt väder.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Är det verkligen så? Jag trodde MPPT betydde att solcellerna fick arbeta med den maximala punkten för att ge mest effekt...
Om solcellen ger 17,5 V och 5 A blir det 87,5 W
En MPPT som laddar batterierna med 14,5 V får alltså 3 V för mycket. Jag trodde den gjorde om dessa 3 V till extra ström, alltså att det blir 87,5 W vid 14,5 V, 6 A.
Det är väl linjära laddare som har samma strömstyrka på ingång resp utgång av regulatorn, och bränner bort de extra 3 V till värme? Och att man därför bör välja MPPT.
Allt ovan är räknat utan förluster så något mindre blir det, men principen hade jag fattat det som ovan.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Är det verkligen så? Jag trodde MPPT betydde att solcellerna fick arbeta med den maximala punkten för att ge mest effekt...
Om solcellen ger 17,5 V och 5 A blir det 87,5 W
En MPPT som laddar batterierna med 14,5 V får alltså 3 V för mycket. Jag trodde den gjorde om dessa 3 V till extra ström, alltså att det blir 87,5 W vid 14,5 V, 6 A.
Det är väl linjära laddare som har samma strömstyrka på ingång resp utgång av regulatorn, och bränner bort de extra 3 V till värme? Och att man därför bör välja MPPT.
Allt ovan är räknat utan förluster så något mindre blir det, men principen hade jag fattat det som ovan.

Du har helt rätt, exemplet ovan med 6A både före och efter regulatorn är felaktigt. Fördelen med MPPT är just att den klarar att jobba både med A o V.
Den nyttjar effekten på rätt sätt.
 
Toppen