• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa Wifi antenn

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej alla här på Hbk....

Som några kanske redan vet så bor jag permanent i H-bilen och sen 2 år tillbaka är jag på Kreta, och under alla år jag varit iväg har det varit viktigt med en uppkoppling till nätet, oftast har jag haft en dålig eller en mer dålig uppkoppling, så för ett år sedan köpte jag en Dovado tiny... nu blev det lite bättre men fortfarande fick jag vänta och vänta på att webbsidan kom fram... Sån tur är så har jag ganska bra tålamod och blir inte stressig av väntandet, men vist hände det många gånger att jag gav upp.... en dag när jag hade tur och letade lite runt på Ebay så hittade jag denna...

Kasens N9600 2.4GHz 6600MW 150Mbps USB Wireless Wifi Wlan Adapter 80dbi Antenne | eBay

Precis vad jag behöver tänkte jag och så köpte jag en.... den kom i dag och genast provade jag den, till min stora förvåning så fungera den som utlovad :swoon:... jag installerade inte en medföljande program och kör den just nu på en dator med windows 7 , den verkar inte fungera med 10:an enligt informationen på kartongen och jag har inte själv provat ännu.... men om den kommer att fungera lika bra framöver så är detta precis vad många H-bils ägare kanske behöver, jag vet i alla fall en "Amstel" Ha.ha....
Det sämsta blir väl nu framöver att där finns risk för att jag använder datorn/nätet oftare... men just nu så tänker jag inte ändra på det....
Som ni ser så är signalen på den översta i raden från antennen, de andra är från en 20Dbi antenn och som ni säkert ser så är där en enorm skillnad....

Vi Önskar er alla en underbar 2017 med er H-bil...

Wovi & Peter
 

Bilagor

  • Tptest.jpg
    Tptest.jpg
    11,6 KB · Visningar: 64

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Bästa Wifi antenn

jag vet i alla fall en "Amstel" Ha.ha....
Genast ifrågasätter jag förstärkningen 80dBi ???? Men jag kanske inte har hängt med i teknikutvecklingen! Nedladdningshastigheten imponerar dock inte på mig!
Nja, jag tror inte att jag får det behovet av din i.o.f.s. fina Wifi-antennen. Jag tycker all Wifi är antingen för långsam eller för långt bort, har inte använt min gamla LAN-förstärkaren (adapter+uteantenn) på länge. Jag kör med SIMcard i routern och har en 3G/4G Macab riktantenn (11dBi) får 20-30 Mb/s nästan överallt t.o.m. i Albanien (med Vodafon-SIM). Ett problem dock! Det kostar! Men det har du och jag råd med som oftast (jag) eller alltid (du) står gratis!:D
Wind har fortfarende bara 3G men 30GB/mån. kostar 25€
Vodafon 4G, 20 GB/mån för 35€ (dom gangstrarna börjar bli dyra!)
Cosmote 4G (finns överallt, som Telia) 20GB/mån för 35€ (+20GB i 3 mån.)
Eventuelle abonnemang är knappast något problem för dig! Du har ju damen!:)
Men det är klart! Får du gratis Wifi från CoastGuard blir det billigare! Hur lyckades du få deras Password? Jag förstår! Du skickade in din spionutbildade hund! Dum fråga!:D
Ha det så himla gött och ge Wovi en extra kram!
:bye: Julian
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Bästa Wifi antenn

Hmm
Detta är inte en antenn utan en komplett nätverksadapter som kopplas via USB direkt i datorn.
Den ser inte ut att vara byggd för utomhusbruk heller och skall nog hållas inne när det regnar eller är fuktigt ute.
Undrar om du inte hade fått bättre funktion och prestanda om du kopplat en extern riktantenn direkt på Dovadon istället ? Eller rent av ställt upp Dovadon på taket vid behov.
Man slipper då också trasslet med att hitta udda drivrutiner som funkar.

Vill egentligen inte låta negativ. Det är ju heller inga pengar att snacka om så det är ju bara att köra på om det funkar bra :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Bästa Wifi antenn

Kan också informerrra om att Wifi anslutning som jag använder mig av (Hotspotparalia) är nästa 1 km bort och där är buskar och träd som skymmer (så detta är kanske vad du behöver Amstel... och sen är ju anslutningen helt gratis :twitcy:)...Och en sak tror jag att om jag inte hade så långt avstånd, buskar och träd mellan till anslutningspunkterna så skulle jag säkert kommit upp i mycket snabbare anslutning. men ändå har jag full signal med denna antenn, enligt tillverkaren så är den också för utomhus bruk har jag nu läst.... så jag får se hur det är med detta framöver, just nu har jag bara ställt den på taket av H-bilen.
Med min Dovado tiny fick jag in ca 10 wifi punkter med denna antenn har jag 28 wifi från samma position....
Datan från Dovadon är när jag hade satt upp den på taket som Roger67 föreslår, och hela tiden då var jag rädd för att den skulle blåsa ner eller regn skulle "döda" den men med denna antenn försvann denna oro...:spinny:
Det skall bli intressant at se framöver hur den fungerar, men det tar säkert många månader innan jag "rör" på mig igen så just nu får jag nöja mig med att den fungera just nu bättre än min Dovado :yes:

Kram Wovi & Peter
 

Bilagor

  • Wifi.jpg
    Wifi.jpg
    37 KB · Visningar: 1.853

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Bästa Wifi antenn

Kan också informerrra om att Wifi anslutning som jag använder mig av (Hotspotparalia) är nästa 1 km bort
Nu blev jag besviken på dig! Varför är inte CoastGuard med på din lista? De är knappt 100 m. bort!:D
För 25€ kan jag väl göra dig glad och beställa antennen, för att hårdtesta den!
Hoppas den hinner komma innan jag åker!?!:(
:bye: Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Bästa Wifi antenn

Ha ha du så svårt skall vi inte göra det.... som du vet så är ju C.G och jag "goda vänner" :twitcy: speciellt efter att de tryckte upp mig mot en vägg och skrek åt mig att jag skall visa respekt till C.G..... Som du kanske vet så har jag inga problem att visa respekt..... till den som förtjänar det...... och det gör ju inte den Grekiska C.G.... och jag kan säga dig att den Grekiska polisen den ger jag inte längre respekt.....

Ang. C.G så kan jag förtälla en händelse som utspelade sig den 30-12.2015 ca kl 18.00 hos C.G i Sitia.... Wovi och en annan hund skällde så som god hundägare gick jag för att se efter varför de skällde.... då ser jag en man som ligger på alla 4 och hundrarna skäller mot honom så jag går dit.... det visar sig att jag vet vem mannen är och pratar ibland med honom... ser att han behöver hjälp men just nu förstår jag inte varför.... när jag förståt att det inte är av medecinsk orsak han har svårt att orentera sig... utan det beror på den Grekiska national drycken raki.... när jag väl fått upp honom på 2 ben så känner jag doften :(.... Han bekräftar för mig att han har suttit på C.G´s office och druckit med dem som jobbar idag.... Han berättar att han skall hem... Ok säger jag men inte med bilen... Jodå säger han det är inga problem... och så vinglar han till så att jag måste ta ett stadigt tag om honom så att han inte rammlar omkull.... efter ett par minutet tjaffsjande så kommer ett befäll från C.G ut genom entren och kommer fram till oss.... han har svårt för att gå rakt och jag säger att han måste hjälpa mannen här att komma hem.... inget svar från C.G.... om och om igen försöker jag förklara risken om han tar bilen och försöker köra hem.... men fortfarande inget svar från C.G.... då säger jag ni har ju bra bilar så varför kör ni inte hem honom så är risken mindre för en olycka... inget svar... kan ni ringa efter en taxi till honom ?... jag betalar säger jag till C.G.... inget svar..... tålamod tycker jag att jag har en hel del av men nu får det vara nog tänkte jag och säger till C.G... Om mannen kör hem eller att han orsakar en olycka så kommer jag att informera polisen och C.G i Aten om att ni dricker på arbetstid och att ni har gett denna man alkohol så han inte kan ta vara på sig själv, ni är ett "polis väsen" och skall hindra honom från att köra bil när han är i detta tillstånd... inget svar från C.G.... jag upprepar mig och säger att de bryter mot plikter som är ålagda dem.... inget svar... efter en stund så tänker jag han från C.G är ju ganska berusad och pratar han med mig så blir det nog barra värre och jag kommer också då att känna doften av raki från honom.... så jag går in på C.G office... där möter jag en kvinnlig C.G som håller på att svabba golvet från mannen urin... två nästan tomma sprit flaskor står på skrivbordet... och sen säger jag hur kan ni först ge mannen alkohol tills han inte kan ta vara på sig själv och sen bara lämna honom åt hans öde.... du har stannat här i Sitia för länge säger hon.... irriterad som jag nu blev säger jag så andra på office hör mig ... om det är någon här i lokalen som har en hjärna... kan ni då vara så vänlig att försöka att använda den.... ingen svarar utan bara tittar på mig..... så även om en grek är berussad eller inte så har jag förståt att de har svårt för att förstå hur de skall använda sin hjärna.....
Kan också säga att C.G hjälpte mannen in i hans bil och vinkade glatt iväg honom ..... mannen kom hem utan olycka vad jag vet i dag.... och relationen med C.G har inte blivit bättre....

Kram Wovi & Jag....

Nu blev jag besviken på dig! Varför är inte CoastGuard med på din lista? De är knappt 100 m. bort!:D
För 25€ kan jag väl göra dig glad och beställa antennen, för att hårdtesta den!
Hoppas den hinner komma innan jag åker!?!:(
:bye: Julian
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Bästa Wifi antenn

Nu blev jag besviken på dig! Varför är inte CoastGuard med på din lista? De är knappt 100 m. bort!:D
För 25€ kan jag väl göra dig glad och beställa antennen, för att hårdtesta den!
Hoppas den hinner komma innan jag åker!?!:(
:bye: Julian

Jag köpte min den 31-12 på Ebay och den 12-1-2017 var den på postkontoret i Sitia, jag tror att det går snabbare till Sverige.... sen tar det nog en vecka till innan den kommer ut på ön din..:twitcy:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Bästa Wifi antenn

Jag köpte min den 31-12 på Ebay och den 12-1-2017 var den på postkontoret i Sitia, jag tror att det går snabbare till Sverige.... sen tar det nog en vecka till innan den kommer ut på ön din..:twitcy:
Posten är en av de "institutioner" i Grekland som fortfarande fungerar och dessutom är mycket billiga. De är som Posten i Sverige var förr.
I Sverige har det nästan 400-åriga gamla Postverket successivt omvandlas till något som idag kallas Postnord. Det klagas mycket på Postnord, de är dyra, långsamma och posten försvinner. Inga likheter alls med Hellenic Post Elta
elta.jpg
Lustigt nog har jag inget att klaga på Postnord, fungerar alldeles utmärkt på Orust, alla mina paket kommer direkt till dörren. Nästan som i Grekland. :D
Så jag tror, med lite tur, att antennen hinner monteras på HB innna vi åker.
Har du tänkt på en sak? Att jag äntligen efter alla dessa år har lyssnat på ditt råd!!! :D:D:D
:bye: Julian
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Bästa Wifi antenn

.....................Har du tänkt på en sak? Att jag äntligen efter alla dessa år har lyssnat på ditt råd!!! :D:D:D
:bye: Julian

Ha.ha.ha... Ja du för vissa tar det bara längre tid..:twitcy:
Jag vet inte om du skall montera den fast, för kör du när det regnar så kan där vara risk att vatten kommer in i den... jag har inte kollat så noga, och jag står ju en längre tid (år) på samma plats så jag har bara ställt den på taket och dragit in kablen via skylighten...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Bästa Wifi antenn

Jag har bara ställt antennen på taket , att montera den fast ser jag ingen mening med för kanske nästa ställe har jag wifi punkterna i en annan riktning och då måste jag flytta antennen...sändaren som jag just nu använder mig av är som tidigare sagt ca 1 km bort och någonstans bakom buskarna ungf. vid den gröna pilen... skall också prova framöver att ha antennen inne i H-bilen och se hur det fungerar.... sen kan jag säga att denna anten inte är till för 3 eller 4G detta är en wifi antenn som mottager wifi punkter som är fria eller du har ett password till.... Med antennen följer det ett program som du kan cracka wifi anslutningar där du inte har password till :swoon:... mycket oetiskt.... men våra politiker visa ju oss vägen hur vi skall utnytja allt som kommer till oss :swoon::twitcy: jag har inte provat programet men skall testa det snarast... fungerar det bra ja då behöver jag ju aldrig mer betala för min uppkoppling till nätet... :D:D:D:D:D
 

Bilagor

  • P1040733.JPG
    P1040733.JPG
    121,6 KB · Visningar: 37
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Bästa Wifi antenn

Förtydligande!
Jag kanske har bidragit till att blanda "äpplen och päron"??:oops:

Till 3/4G mottagningen använder jag en Huawei-router som är ansluten till en fastmonterat utvändig rundstrålande antenn (9dBi) eller till en Macab riktantenn (11dBi) som går att höja några meter över HBtaket. Jag har således ofta god och snabb (12-30 Mb/s) internet på resande fot men ..... det äter GigaByte på simkort-abonnemangen som oftast är begränsade till ca. 10-15 GB per månat. (hemma har jag 40 GB)

För att spara GigaByte på abonnemanget använder jag mig ibland av Wifi eller WLAN, där jag kan komma åt, räckvidden och hastigheten är dock ofta undermålig, i min smak!
Till Wifi (WLAN) använder jag en fastmonterad rundstrålande utomhusantenn (9dBi) via en Alfa-adapter direkt till datorn. Alternativt använder jag Dovado-routern (jag har 4 olika versioner).

Tillbaka till Peters fantastiska antenn+adapter, Kasens N9600 2.4GHz 6600MW 150Mbps USB Wireless Wifi Wlan Adapter 80dbi Antenne. Den är sannolikt tillverkat för inomhusbruk men skit i det! Det är enkelt att täta den så den går att använda för utomhusbruk och den kostar inte många Euron. En klar fördel är att höja den över taket några meter.
Till sist ifrågasätter jag då den utlovade förstärkningen om 80dBi.
Finns här någon som kan svara på rimligheten i den uppgiften?:confused:
Inga andra antenner skryter med så höga förstärkningsvärden!
Någon som kan och vet?
:bye: Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Bästa Wifi antenn

Just nu står regnet som snö i backen :swoon: så vi får se om enheten klarar detta... Ang. de 80dBi så har jag sökt på nätet efter ett program till datorn för att mäta dBi´n, men till dagens datum inte hittat något.... du kan däremot läsa lite här om dBi...
dB? Antennförstärkning
Däremot så kan jag se att jag nu har full signal där jag tidigare bara hade 2-3 av 5 steg i signal visaren ... en sak är än så länge säkert att jag har mycket bättre nät kontakt med denna antenn än jag hade med Dovado tiny med en 20dBi antenn ...
Nu har det slutat regna och än fungerar antennen
:swoon:

Jo en sak till om jag har skrivit tidigare att denna antenn är wireless så ber jag om ursäkt för det, den skall kopplas in i ett usb uttag på din dator... och det är allt.... jag kan också säga att jag provade cracking programet i dag.... och det fungerade ..... inte alls :(:(:(
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bästa Wifi antenn

Søkte på nettet etter Kasens N9600 2.4GHz 6600MW 150Mbps og finner at produktet markedsføres som waterproof, men uten angivelse av tettningsklasse Gjennom krysslesning av flere salgssteder ser det ut som om det er en phased array antenne løsning - mulig de har lagt sammen dbi tallene for hvert av de mange elementene og kommet til 80!
Finner og noe som forklarer mangelen av tettningsklasse, maks 90% fukt! Dette sier meg at kassen er sprutsikker men ikke tett.
En av selgerene på Ebay poengterer at den ikke fungerer med Windows 10!
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Bästa Wifi antenn

Nu när du har skaffat en smart fåne, kan du ladda ner en app som heter Wifi Analyzer (Obs. funkar även med krafstavlan och PC) Med den kan man noggrant läsa och testa styrkan på olika Wifi-nätverk (WLAN) omkring dig.
Finns en uppsjö av appar som alla gör detta mer eller mindre, lika bra.
Bara ett enkelt tips som du kan bortse från ifall du redan visste!:)

Recensionen på DittRör om Kasens N9600 var inget vidare!
Å.a.s. gav recensionen ett idiotintryck! Men vi fick se innehållet i.a.f.:D
Ja vad kan man vänta sig för 15€?:)
:bye: Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Bästa Wifi antenn

jag kan också säga att jag provade cracking programet i dag.... och det fungerade ..... inte alls :(:(:(
Om inte Wovi klarar det, klarar crack-programmet det definitivt inte!
Hur skall du hämnas på CG nu?
Trodde för övrigt inte att du höll på med sånt längre! Trodde du hade blivit en hederlig spion!:(
:bye: Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Bästa Wifi antenn

Om inte Wovi klarar det, klarar crack-programmet det definitivt inte! Jag har hört med Wovi... men hon säger att hon vill inte läcka några hemligheter... så hon är tyst "som muren"

Hur skall du hämnas på CG nu? Tjaa... kanske jag skulle gett dem en massa Raki så de kom i samma situation som stackaren de fyllde....

Trodde för övrigt inte att du höll på med sånt längre! Trodde du hade blivit en hederlig spion!:( Jag har ju alltid varit en hederlig "spion" det är ju alla andra i värden som är ohedeliga..:swoon:och så har jag ju fortfarande kontakt med "honom där uppe"
Julian

Wov Wov...:bye:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Bästa Wifi antenn

Jag tänkte se om det stämmer att antennen inte fungerar med Windows 10... om ni kan läsa detta då är jag uppkopplad via antennen och Windows 10
Som ni ser på första foto så är antennen inkopplad, men ändå säger datorn att det finns inget nätverk.....
Nästa foto ser du en liten bock klicka på den då skall ett nytt nätverk dyka upp (WIFI 2)... sen är det bara att välja vilken du vill koppla upp dig på... svårare var det inte.... så lycka till....
 

Bilagor

  • 0.jpg
    0.jpg
    27,2 KB · Visningar: 44
  • 2.jpg
    2.jpg
    26,9 KB · Visningar: 34
  • 3.jpg
    3.jpg
    27,3 KB · Visningar: 38
Senast ändrad:
Toppen