• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trist erfarenhet av Wohnwagen Winkler GmbH

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Tänke bara förmedla en lite tråkig erfarenhet av en handlare alt. säljare som jag anser minst sagt agerar oseriöst.

Företaget heter Wohnwagen Winkler GmbH och har sitt sate I Stuttgart-Weilimdorf i Tyskland.

Vi hittade en bil som vi var lite intresserad av (Carthago I4.9, årsmodell 2016 med 25 666 km på mätaren och med den stora (177 bhp) motorn).

Bilen hittade vi på mobile.de – Gebrauchtwagen und Neuwagen – Deutschlands größter Fahrzeugmarkt och begärt pris var 89 490 euro. Vid tidpunkten för min mailfråga till företaget (säljare Sven Illison) om priset som stod angivet 89 490 euro inkluderade moms (VAT). När frågan ställdes fanns ingte net. price. Jag visste att det var gross price som angavs men ville testa säljaren/företaget.

Svaret, via mail, som kom tillbaks blev:

Bello,

we acreed Go a price complete € 90.000.-
This price is incl the VAT.

Regards Sven
Von meinem iPhone gesendet
Am 27.12.2016 um 09:03 schrieb Niklas Östergren


Dvs. helt plötsligt ökade priset med 510 euro.

Jag följde upp svaret med en fårga om inte moms ingick i det redan angivna priset 89 490 euro. Självklart kom inget svar tillbaks, dvs. från att ha varit en säljare som svarat snabbt (bra) blev det knäpp tyst.

Innan denna "lilla fadäs" hade vi haft mailkontakt angående vad som stod angivet i annons resp. vad som visades på bilderna. Det stämde inte. Bla. angavs i annonsen att bilen var utrustad med markis och cykelhållare i garaget. När jag först frågade om markis fick jag svaret att det fans monterat men hade monterats efter bilderna togs. Varpå jag stalled frågan om något mer saknades på bilderna eller i texten (detta innan jag uppmärksammade cykelstället i texten). Fick till svar att inget mer saknades.

Såg lite senare att cykelstället som angavs i texten inte fans på bilderna varpå frågan om det ställdes och fick då svar med försäkran om att den också monterats efter bilderna tagits.

Säljaren svarar snabbt, vilket är bra. Men det är också det enda denna säljare gör bra (enl. mig). Vi har dragit öronen åt oss när det gäller denna säljare och kommer köpa bil av någon annan.

För övrigt får man lätt magkänslan av att bilen varit hyrbil (den har gjort manga mil på kort tid). Vilket i och för sig inte behöver vara en sämre bil för det men det inner slitaget riskerar att öka markant jämfört med en och samma ägare/brukare.

Dessutom är priset en aningens högt kan jag tycka.

Mitt råd blir därför till er andra som går i köptankar. Om ni kan undvik denna säljare för hans agerande mot oss anser jag var oseröst.


// Niklas
P.S Vi kommenterade händelsen på mobile.de (där jag tyvärr skrev fel belopp, skrev att de ökade priset med 5000 euro när 510 euro stammer).
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Trist erfarenhet av Wohnwagen Winkler GmbH

Kan nog stämma att det varit en hyrbil.
Det förklarar också varför markis och cykelställ inte finns med på bilderna.

Det jag noterat efter att ha kollat ett antal annonser är att handlarna tar bilder till säljannonsen när bilen är ny och innan den går ut till uthyrning. I ditt fall förmodligen även innan dom extrautrustat den själva.
Lite trist för bilderna visar då inte eventuellt slitage.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Trist erfarenhet av Wohnwagen Winkler GmbH

Kan nog stämma att det varit en hyrbil.
Det förklarar också varför markis och cykelställ inte finns med på bilderna.

Det jag noterat efter att ha kollat ett antal annonser är att handlarna tar bilder till säljannonsen när bilen är ny och innan den går ut till uthyrning. I ditt fall förmodligen även innan dom extrautrustat den själva.
Lite trist för bilderna visar då inte eventuellt slitage.

Detta är ju i sig inte oseriöst tycke rjag, bara dålig/halvfalsk marknadsföring. Men något man som köpare måste/bör vara observant på.

Det som stör(de) mig var höjningen av priset från 89 490 euro, inklusive moms (VAT) till 90 000 euro inklusive moms bara för att jag spelade okunnig!
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Trist erfarenhet av Wohnwagen Winkler GmbH

Jag skulle kunna tänka mig att säljaren la på en buffert för kostnader i samband med registrering, hjälp med försäkringar osv vid export.
Hade han skrivit det så kanske det hade varit OK.
Nu var ju hans engelska extremt tafflig även för en tysk så han kanske inte kunde förklara.
Jag köpte några personbilar och något släp under tiden jag bodde i Tyskland och dom är snabba att försöka ta ut ersättningar för diverse saker, eller lasta över arbetet på någon annan (köparen).

Nu är inte alla handlare sådana, VW-handlaren i Bodenwerder bytte på eget initiativ bromskivor och lite annat på bilen jag köpte där trots att dom inte var jättedåliga med förklaringen att dom antagligen skulle behöva bytas under garantitiden och då var det enklast att göra det direkt.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Trist erfarenhet av Wohnwagen Winkler GmbH

Jag skulle kunna tänka mig att säljaren la på en buffert för kostnader i samband med registrering, hjälp med försäkringar osv vid export.
Hade han skrivit det så kanske det hade varit OK.
Nu var ju hans engelska extremt tafflig även för en tysk så han kanske inte kunde förklara.
Jag köpte några personbilar och något släp under tiden jag bodde i Tyskland och dom är snabba att försöka ta ut ersättningar för diverse saker, eller lasta över arbetet på någon annan (köparen).

Nu är inte alla handlare sådana, VW-handlaren i Bodenwerder bytte på eget initiativ bromskivor och lite annat på bilen jag köpte där trots att dom inte var jättedåliga med förklaringen att dom antagligen skulle behöva bytas under garantitiden och då var det enklast att göra det direkt.

Om man är väldigt förstående och med god fantasi kanske man skulle kunna tolka hans svar så (och du har ju uppenbarligen liknande erfarenheter). Men de fakto är ju att han, med sin dåliga engelska (som kanske mer handlar om stavning), ändå svarar att VAT då ingår. Det tolkar jag som att han förstod min fråga och svarar på den med att lägga på 510 euro för att därefter förklara att NU minsan ingår VAT.

Lägg därtill min efterföljande fråga om inte VAT redan ingick i 89 490 euro? En fråga han därefter undvikit att svara på.
 
Toppen