Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Elförsörjning
Elförsörjning Hur gör man för att få strömmen att räcka till och frågor runt detta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Sv: Laddningsproblem
Gammal
HBK Medlem
 
StefanJennies avatar
 
Inlägg: 394
Hemvist: Ale
Sv: Laddningsproblem - 2017-01-09, 22:14

Eller så separerar du batterierna under laddningen och låter laddarna gå på varsitt batteri...Då kan du använda båda laddarna samtidigt.


"Speed is a bit like farting. You have to know when it's inappropriate."
James May.

"Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationery that´s what get you!"
Jeremy Clarkson.

www.lpg.zoomin.se
Tanka Gasol lika enkelt som Diesel.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar StefanJennie för detta inlägg:
Pellan (2017-01-10)
Sv: Laddningsproblem
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 84
Hemvist: Finland
Sv: Laddningsproblem - 2017-01-10, 07:10

Citat:
Ursprungligen postat av StefanJennie Visa inlägg
Eller så separerar du batterierna under laddningen och låter laddarna gå på varsitt batteri...Då kan du använda båda laddarna samtidigt.
De bara ett barr 260 agm på bodelen,ja har läst om min fråga förut en som beskrev hur man paralellkopplar två laddare han sa att de går bra,har ingen aning om var ja läste de men de va husbil,ja sätter extra grova kablar mellan start å bodel med brytare imellan,men tror int de går å sätta en laddare på vart batteri för de dom känner fortfarande av varandra laddarna
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Laddningsproblem
Gammal
HBK Medlem
 
Göte Js avatar
 
Inlägg: 1 021
Hemvist: Linköping
Ålder: 70
Sv: Laddningsproblem - 2017-01-10, 09:26

Så här har jag för mig att det fungerar:
En intelligent laddare går ju igenom flera olika faser. Med jämna mellanrum stänger den av laddningen och mäter laddningstillståndet (spänningen) på batteriet). När den finner det lämpligt går den ner på underhållsladdning, tex 13,8 volt och strömmen blir låg. Om du då kopplar till ytterligare en laddare kommer den första att luras av spänningen och tro att batteriet är fulladdat och gå över i underhållsladdning.
Sen är det som tidigare sagts att blybatterier inte tar emot laddning hur snabbt som helst. Om man trycker på extra hög spänning ökar visserligen strömmen in i batteret men resulterar mest i värme som kortar livslängden.
Sist måste jag påpeka det här med enheter. Ström (ett elektronflöde) mäts i ampre A. Batterikapacitet i amperetimmar Ah. Det blir rörigt när man menar ett och skriver ett annat.
// Göte J
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 5 användare säger Tack till Göte J för detta inlägg:
Conny & Ingmari (2017-01-10), Håkand (2017-01-11), Ingrid o Pålle (2017-01-10), Montreal (2017-01-10), PeterK (2017-01-10)
Sv: Laddningsproblem
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 84
Hemvist: Finland
Sv: Laddningsproblem - 2017-01-10, 09:29

Citat:
Ursprungligen postat av mlaajanen Visa inlägg
Okej, bara att fixa sladdar och koppla in den, vad är problemet?
Problemet har int ändra forfarande samma som ja fråga för tusen spalmeter sen ,hur paralellkoppla waecon me orginal
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Laddningsproblem
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 84
Hemvist: Finland
Sv: Laddningsproblem - 2017-01-10, 09:38

Citat:
Ursprungligen postat av Göte J Visa inlägg
Så här har jag för mig att det fungerar:
En intelligent laddare går ju igenom flera olika faser. Med jämna mellanrum stänger den av laddningen och mäter laddningstillståndet (spänningen) på batteriet). När den finner det lämpligt går den ner på underhållsladdning, tex 13,8 volt och strömmen blir låg. Om du då kopplar till ytterligare en laddare kommer den första att luras av spänningen och tro att batteriet är fulladdat och gå över i underhållsladdning.
Sen är det som tidigare sagts att blybatterier inte tar emot laddning hur snabbt som helst. Om man trycker på extra hög spänning ökar visserligen strömmen in i batteret men resulterar mest i värme som kortar livslängden.
Sist måste jag påpeka det här med enheter. Ström (ett elektronflöde) mäts i ampre A. Batterikapacitet i amperetimmar Ah. Det blir rörigt när man menar ett och skriver ett annat.
// Göte J
Jo a å ah de hörs no rätt som du säger,på förra bilen fungerade sådär värkade ladda okej när de behövdes mer laddnig ,sen när de börja bli fullt började orginal blinka rött,om ja provar lika igen då,gillar int tanken,de va no de du beskrev dom kom int överens
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Laddningsproblem
Gammal
HBK Intresserad
 
Inlägg: 251
Hemvist: Håbo
Sv: Laddningsproblem - 2017-01-10, 09:47

Citat:
Ursprungligen postat av bennyolle Visa inlägg
Problemet har int ändra forfarande samma som ja fråga för tusen spalmeter sen ,hur paralellkoppla waecon me orginal
Du har fått så många svar och kommentarer, varför tar du inte till dig dom och även svarar på de frågor du får.

Eftersom du har bestämt dig för något på egen hand och du vill inte svara på frågorna som ställs eller på de tips som ges ej heller på leverantören av husbilen, då måste du fixa allt själv eller hur.

Om det senare inte fungerar som tänkt eller som du skriver ej tidigare heller, vad drar du för slutsats av det?
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar mlaajanen för detta inlägg:
Montreal (2017-01-10)
Sv: Laddningsproblem
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 84
Hemvist: Finland
Sv: Laddningsproblem - 2017-01-10, 10:12

Citat:
Ursprungligen postat av mlaajanen Visa inlägg
Du har fått så många svar och kommentarer, varför tar du inte till dig dom och även svarar på de frågor du får.

Eftersom du har bestämt dig för något på egen hand och du vill inte svara på frågorna som ställs eller på de tips som ges ej heller på leverantören av husbilen, då måste du fixa allt själv eller hur.

Om det senare inte fungerar som tänkt eller som du skriver ej tidigare heller, vad drar du för slutsats av det?
Jo ja svarar nog men ar man köper husbil e int problemet,fått många svar säger du,den som kan koppla de ja frågar efter me dom svaren ja fått måst va en siare eller nåt annat medium,så skriv nu då var ska kablarna gå tackar allra ödmjukast
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Laddningsproblem
Gammal
HBK Intresserad
 
Inlägg: 251
Hemvist: Håbo
Sv: Laddningsproblem - 2017-01-10, 10:58

Citat:
Ursprungligen postat av bennyolle Visa inlägg
Jo ja svarar nog men ar man köper husbil e int problemet,fått många svar säger du,den som kan koppla de ja frågar efter me dom svaren ja fått måst va en siare eller nåt annat medium,så skriv nu då var ska kablarna gå tackar allra ödmjukast
Eftersom du inte själv förstår el eller problemet fullt ut så borde du kontakta en husbilsfirma och be dom koppla in sakerna på rätt sätt åt dig så att inget går sönder samt att du får den funktion du önskar.

Det brukar inte bli bra om man talar om för en fackman hur han ska utföra ett jobb, däremot om man talar om vilken funktion man önskar brukar det blir bra.

Senast redigerad av mlaajanen den 2017-01-10 klockan 11:17.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar mlaajanen för detta inlägg:
PeterK (2017-01-10)
Sv: Laddningsproblem
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 84
Hemvist: Finland
Sv: Laddningsproblem - 2017-01-10, 11:53

Citat:
Ursprungligen postat av mlaajanen Visa inlägg
Eftersom du inte själv förstår el eller problemet fullt ut så borde du kontakta en husbilsfirma och be dom koppla in sakerna på rätt sätt åt dig så att inget går sönder samt att du får den funktion du önskar.

Det brukar inte bli bra om man talar om för en fackman hur han ska utföra ett jobb, däremot om man talar om vilken funktion man önskar brukar det blir bra.
Ja tror no de finns mera kunskap här än på husbilsfirmor ,de va dåligt av mig att int kopiera de ja läst för länge sedan,nu minns ja int alls hur de beskrevs men de va samma sak de handla om
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Laddningsproblem
Gammal
HBK Web
 
Knuts avatar
 
Inlägg: 13 871
Hemvist: Australien
Ålder: 68
Sv: Laddningsproblem - 2017-01-10, 11:54

En rask sammenstilling:

Parallellkobling av 2 ladere kan fungere helt perfekt om begge ladere er laget for det, men minste uoverenstemmelse og de jager hverandre. Med min erfaring fra dette problem ville jeg ikke engang forsøke om det er den minste tvil om at det vil fungere. Jo flere steg en lader benytter jo vanskeligere har den for å fungere optimalt sammen med en annen lader.

Det er ett område hvor jeg har syndet litt, solpaneler som ikke er blitt koblet bort mens jeg ladet fra 230V. Ladingen opp til 80% fungerer greit, men videre til 100% tar for en batteribank av din størrelse dager med en Waeco sammen med en solar MPPT lader.

Uten forstyrrelse fra solar klarer 35A Waeco å pushe 3 til 4 A inn på 290Ah bly gel ved 80% fullt, solar laderen alene klarer i samme situasjon 5A som maks, dette er en 30A lader og 250W panel. Byttet til LiFeYPO4 pakke på 400 Ah og Waeco klarer 35A til litt over 80% og faller raskt til omlag 10A grem til rundt 90%, men nå er spenningen så høy at Waeco går over til vedlikehold og flater ut med 13,7V som gir 95% laded batteripakke. Faktisk ganske optimalt for levetiden på LiFe, burde holde godt over 10år

Håper dette forklarer hvorfor du ikke har fått et svar om at det vil gå bra, muligheten for å få en bedre lading enn den ene alene er nesten ikke eksisterende. Velg den ene eller den andre!

Den bil jeg har mest erfaring fra hadde en dce elblokk uten integrert lader og en ekstern Waeco 35A lader som standard.


Knut Grøneng
Upper Orara, Coffs Harbour, NSW, Australia

   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 3 användare säger Tack till Knut för detta inlägg:
Ingrid o Pålle (2017-01-10), PeterK (2017-01-10), smålänningen (2017-01-10)
Sv: Laddningsproblem
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 84
Hemvist: Finland
Sv: Laddningsproblem - 2017-01-10, 11:56

Citat:
Ursprungligen postat av bennyolle Visa inlägg
Ja tror no de finns mera kunskap här än på husbilsfirmor ,de va dåligt av mig att int kopiera de ja läst för länge sedan,nu minns ja int alls hur de beskrevs men de va samma sak de handla om
Synd om man måste lämna de så här skulle haft nytta av de några år framåt
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Laddningsproblem
Gammal
HBK Medlem
 
PeterKs avatar
 
Inlägg: 2 730
Hemvist: Köping
Ålder: 56
Sv: Laddningsproblem - 2017-01-10, 12:11

Jag instämmer med Knut.

Eftersom Bennyolle inte gett info om bef. laddare/system går det inte att svara.

Men troligen är originalladdaren från Schaudt då hymer använder deras produkter som elblock m.m.
Waeco-laddaren är troligen av samma typ som original,
alltså med 3- eller 6-stegs IUoU laddning, dessa går inte att parallelkoppla med bra funktion.

Men så länge vi inte får veta vad för utrustning det gäller så kan vi bara gissa här


2005 Hymer S820 MB Sprinter 616
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar PeterK för detta inlägg:
Ingrid o Pålle (2017-01-10)
Sv: Laddningsproblem
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 84
Hemvist: Finland
Sv: Laddningsproblem - 2017-01-10, 12:16

Citat:
Ursprungligen postat av Knut Visa inlägg
En rask sammenstilling:

Parallellkobling av 2 ladere kan fungere helt perfekt om begge ladere er laget for det, men minste uoverenstemmelse og de jager hverandre. Med min erfaring fra dette problem ville jeg ikke engang forsøke om det er den minste tvil om at det vil fungere. Jo flere steg en lader benytter jo vanskeligere har den for å fungere optimalt sammen med en annen lader.

Det er ett område hvor jeg har syndet litt, solpaneler som ikke er blitt koblet bort mens jeg ladet fra 230V. Ladingen opp til 80% fungerer greit, men videre til 100% tar for en batteribank av din størrelse dager med en Waeco sammen med en solar MPPT lader.

Uten forstyrrelse fra solar klarer 35A Waeco å pushe 3 til 4 A inn på 290Ah bly gel ved 80% fullt, solar laderen alene klarer i samme situasjon 5A som maks, dette er en 30A lader og 250W panel. Byttet til LiFeYPO4 pakke på 400 Ah og Waeco klarer 35A til litt over 80% og faller raskt til omlag 10A grem til rundt 90%, men nå er spenningen så høy at Waeco går over til vedlikehold og flater ut med 13,7V som gir 95% laded batteripakke. Faktisk ganske optimalt for levetiden på LiFe, burde holde godt over 10år

Håper dette forklarer hvorfor du ikke har fått et svar om at det vil gå bra, muligheten for å få en bedre lading enn den ene alene er nesten ikke eksisterende. Velg den ene eller den andre!

Den bil jeg har mest erfaring fra hadde en dce elblokk uten integrert lader og en ekstern Waeco 35A lader som standard.
Okej e de någon ide å ladda till 85-90%med båda å sen med orginal,värkar som problemen kommer när batteriena börja vara full laddade
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Laddningsproblem
Gammal
HBK Medlem
 
Wizards avatar
 
Inlägg: 3 381
Hemvist: Mark
Sv: Laddningsproblem - 2017-01-10, 12:47

Har du ett Schaudt elblock så har du förmodligen ett uttag på det där du kan koppla in en extern laddare.
Då bör det fungera utan att laddarna kolliderar då elblocket sköter all laddning.
Kopplas till position 14 på bild.
+ kopplas till terminal 2
- kopplas till terminal 1
Max 25 A

EBL.jpg


//W
On the road again
Goin' places that I've never been
Seein' things that I may never see again
And I can't wait to get on the road again

Willie Nelson

   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Wizard för detta inlägg:
bennyolle (2017-01-10)
Sv: Laddningsproblem
Gammal
HBK Medlem
 
Conny & Ingmaris avatar
 
Inlägg: 213
Hemvist: Mönsterås
Ålder: 68
Sv: Laddningsproblem - 2017-01-10, 12:49

Eftersom batterier är en kemisk process är det inte som att fylla en vattentank. Vid laddning av ett batteri tar det en stund innan laddningen tar fart, speciellt om det är djupurladdat. En halvtimme av laddtiden kanske inte ger så många procent laddning hur du än gör. Kolla vad Max laddström är på varje batteri och välj laddare efter det. Upp till 80% går det bra, sedan tar det tid oavsett. Om strömmen är för hög på slutet skadas kanske batteriet. Laddaren måste då känna av temperaturen på batteriet för att det inte skall gå fel. Finns det ventilationsslangar är det viktigt att de leds utanför bilen så knallgasen inte blir kvar inne. Har sett batterilådor i tjock stålplåt se ut som fotbollar! Rekommenderar att ta kontakt med en bilelektrisk firma som kan se hela installationen och ge råd som lönar sig i längden. Blybatterier är farliga fel monterade och laddade. Det finns en hel del som mist synen vid batteriarbete!
Barrerisyra är verkligen otrevligt! Avsäkring och rätt montering av batterikablage och laddare. En kraftig laddare alstrar en hel del värme också.
En batterianläggning är minst lika farlig som en starkströmsanläggning även om du får göra allt själv!
Mvh Conny J
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Laddningsproblem
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 84
Hemvist: Finland
Sv: Laddningsproblem - 2017-01-10, 13:16

[quote=Wizard;841900]Har du ett Schaudt elblock så har du förmodligen ett uttag på det där du kan koppla in en extern laddare.
Då bör det fungera utan att laddarna kolliderar då elblocket sköter all laddning.
Kopplas till position 14 på bild.
+ kopplas till terminal 2
- kopplas till terminal 1
Max 25 A

Om de här e lösningen skulle ja va glad,du 25ah,den ja har e 35ah,,de värkar som de e så här de ska va då,ja trodde att de ja läste för länge sen int va kopplt ti elblocket uta direkt ti bodelbatteriet men minnet sviker ibland,men har ja 10ah för stor laddare nu då
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Laddningsproblem
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 84
Hemvist: Finland
Sv: Laddningsproblem - 2017-01-10, 13:54

Citat:
Ursprungligen postat av Wizard Visa inlägg
Har du ett Schaudt elblock så har du förmodligen ett uttag på det där du kan koppla in en extern laddare.
Då bör det fungera utan att laddarna kolliderar då elblocket sköter all laddning.
Kopplas till position 14 på bild.
+ kopplas till terminal 2
- kopplas till terminal 1
Max 25 A

Bifogad fil 120458
Peterk skrev att det kanske int passar så bra ihop dessa två laddare,någon kommentar på de
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Laddningsproblem
Gammal
HBK Medlem
 
PeterKs avatar
 
Inlägg: 2 730
Hemvist: Köping
Ålder: 56
Sv: Laddningsproblem - 2017-01-10, 14:30

Citat:
Ursprungligen postat av bennyolle Visa inlägg
Peterk skrev att det kanske int passar så bra ihop dessa två laddare,någon kommentar på de
Enligt ditt önskemål att köra original parallellt med en extra laddare går det inte bra, se Knut's inlägg.

Har du däremot ett elblock från Schaudt så finns där ingång för extern laddare,
dessa blir då ej parallellkopplade utan elblocket styr och fördelar laddningen optimalt. se Wizard's inlägg.

Ifall du nu har ett Schaudt elblock (EBL-xxx) så kolla med deras support vilka laddare de godkänner att kopplas in i deras elblock, tänk på garantier och försäkring vid ev. felkoppling.

Allt gissat på din utrustning, va den nu kan va


2005 Hymer S820 MB Sprinter 616
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Laddningsproblem
Gammal
HBK Intresserad
 
Inlägg: 251
Hemvist: Håbo
Sv: Laddningsproblem - 2017-01-10, 14:44

Citat:
Ursprungligen postat av PeterK Visa inlägg
Enligt ditt önskemål att köra original parallellt med en extra laddare går det inte bra, se Knut's inlägg.

Har du däremot ett elblock från Schaudt så finns där ingång för extern laddare,
dessa blir då ej parallellkopplade utan elblocket styr och fördelar laddningen optimalt. se Wizard's inlägg.

Ifall du nu har ett Schaudt elblock (EBL-xxx) så kolla med deras support vilka laddare de godkänner att kopplas in i deras elblock, tänk på garantier och försäkring vid ev. felkoppling.

Allt gissat på din utrustning, va den nu kan va
PeterK, nu vet jag inte så mycket om EBL egentligen men vi har redan diskuterat detta som du vet i en annan tråd dock hette den EBL99 tror jag och i det principschemat fanns det ingenting som gör som du och Wizard beskriver map styr och fördelar laddningen optimalt.

Allt detta är vad jag läst mig till, in broschyrerna så blir det lätt lite köksfranska, dvs vackra ord för enkla saker för att alla ska förstå men ändå inte

Så inlägg 3,4,7 och 15 som en lösning är riktigt bra tycker iallafall jag, misstänker att husbilsförsäljaren sa samma sak

Allt är anpassat, ingenting brinner upp batterierna laddas.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Laddningsproblem
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 84
Hemvist: Finland
Sv: Laddningsproblem - 2017-01-10, 18:19

Citat:
Ursprungligen postat av mlaajanen Visa inlägg
PeterK, nu vet jag inte så mycket om EBL egentligen men vi har redan diskuterat detta som du vet i en annan tråd dock hette den EBL99 tror jag och i det principschemat fanns det ingenting som gör som du och Wizard beskriver map styr och fördelar laddningen optimalt.

Allt detta är vad jag läst mig till, in broschyrerna så blir det lätt lite köksfranska, dvs vackra ord för enkla saker för att alla ska förstå men ändå inte

Så inlägg 3,4,7 och 15 som en lösning är riktigt bra tycker iallafall jag, misstänker att husbilsförsäljaren sa samma sak

Allt är anpassat, ingenting brinner upp batterierna laddas.
3,4,7,15ja e dålig på de här var e numren på dessa inlägg om dom passar mig ska ja läsa igen,sen va de att ja har 35ah å de va väl å fel
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Svara

  Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Elförsörjning


Ämnesverktyg
Visningsalternativ


Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Laddningsproblem Bennsan Elförsörjning 18 2015-04-24 08:24
Laddningsproblem kjelleman Elförsörjning 3 2015-03-26 21:41
Laddningsproblem anytec Elförsörjning 72 2013-04-05 05:20
Laddningsproblem 220 V kjelleman Elförsörjning 11 2012-06-02 17:40
Laddningsproblem Per & Camilla Elförsörjning 6 2008-04-10 13:33


Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS