• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast gasolflaska

J

Jane Nilsson

Guest
Hej
Jag har en Burstner 890i och satte i en fast gasolflaska innan vi körde till Tyskland.
Jag undrar hur ni har monterat påfyllningsuttaget.
Mvh
Ingegärd
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasolflaska

Sitter påfyllningen inte utanpå karossen, anses det som fyllning av lös gasoltub och är förbjudet. Här i Portugal kollar de hela tiden att uttaget sitter utanpå. Om inte, ingen gas.
Vad är problemet med att montera ett utvändig påfyllning?

Javisst, fulfyllare är ett problem och fullständigt livsfarliga för omgivningen. Tekniskt kan man skruva på en egen adapter och tanka efter vikt eller volym men det finns många exempel där det gått riktigt illa. Därför kan det finnas enskilda företag som gör det enkelt för sig och kräver utvändig fyllning, då kan personalen se vad som pågår.

Men "förbjudet"? Det som är förbjudet är att konsumenter inte själva får fylla en flaska utan överfyllnadsskydd. Vanliga flaskor får bara fyllas av behörig personal på särskilda anläggningar.

Finns det överfyllnadsskydd så spelar det ingen roll hur uttaget sitter. Därför har alla korrekta flaskor/tankar ett Certifikat som kan uppvisas. Men en ensam personal, som har kö i kassan, kan ha fått instruktionen att det skall vara utvändig fyllning för att undvika problem.

Nu i denna månad byter vi troligen bil innan vi drar till fjälls. Då flyttar vi enkelt LPG installationen till nästa bil och det finns inget hål att behöva dölja...

Oavsett hur vi tankar LPG, tjata på Fjällservice i Sälen att vi vill kunna tanka där, hälsar Björn
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasolflaska

Sitter påfyllningen inte utanpå karossen, anses det som fyllning av lös gasoltub och är förbjudet. Här i Portugal kollar de hela tiden att uttaget sitter utanpå. Om inte, ingen gas.
Vad är problemet med att montera ett utvändig påfyllning?

Jo problemet är att göra hål i luckan, när man byter bil så har man ett fult hål i luckan. Man flyttar ju med sina LPG tuber till nya bilen när man byter. Eller?
Jag fyller ju båda tuberna med gemensam påfyllning som är monterat innanför luckan på ena tuben.
Har gjort så i flera år, aldrig någon som har klagat på det.:twitcy:

JOE
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasolflaska

Att inte montera utvändig gasfyllning med hänvisning till att det blir ett fult hål i luckan är ju rent fjantigt.
Man kan väl flytta tuber o slangar mm o lämna påfyllningsuttaget för ett par hundralappar kvar i luckan, borde väl inte ha nån större betydelse vid ett ev bilbyte, eller hur.

Hejs
Claes 105

PS. Har blivit helt nekad i Portugal, högljudda protester i Frankrike och lång diskussion i Tyskland.
OBS, har aldrig påstått att detta förekommer på alla tankställen i dessa länder, men det förekommer.
Skriver detta som info till trådskaparen för kännedom.
Kryper tillbaks upp på läktaren o följer vidare.........
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasolflaska

Jo problemet är att göra hål i luckan, när man byter bil så har man ett fult hål i luckan. Man flyttar ju med sina LPG tuber till nya bilen när man byter. Eller?
Jag fyller ju båda tuberna med gemensam påfyllning som är monterat innanför luckan på ena tuben.
Har gjort så i flera år, aldrig någon som har klagat på det.:twitcy:

JOE

Föredrar också att åka till nästa fyllningsstation om jag blir nekad, men det är mer och mer självbetjäning så för det mesta problemfritt. Efter ett tag har man ju "sina" platser där man vet att det är utan problem. Har påfyllningen fast monterad men innanför luckan.
 
F

Frudden

Guest
Sv: Fast gasolflaska

Ni som har fast tank, hur mäter ni nivån? Truma Level Check fungerar väl på en fast flaska i gasolkoferten, men speciellt ni som har en stor tank under bilen? Hur mäter ni hur mycket gas ni har kvar?

// Fredrik W
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fast gasolflaska

Hadde elektronisk overføring fra måleren i tanken til display med 16+1 nivå. Alle store tanker og de fleste små har måler med viser på selve tanken, en bytter helt enkelt ut displayet med et med fjernavlesning. Hvef 1/4 tank for oss var en full P11, når det var igjen en grønn perle hadde vi noe over 10 liter LPG igjen og kunne tanke 80 liter.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Fast gasolflaska

Eftersom varje land har sina egna gasolflaskor så är det enklare när man åker omkring i Europa.
Dessutom är det mycket billigare att fylla i stället för att byta i Sverige.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fast gasolflaska

Aha, okey. Jag är bara i norra Sverige och Norge så då kanske det inte är så praktiskt med LPG eller?

Vad kostar en P11 med LPG ungefär?
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasolflaska

Det är som Kurt skriver, att i Portugal har man blivit mer restriktiva.
Jag blev själv nekad på Repsolmacken utanför Quarteria innan jag monterat utvändig tankning.
Och i november på bp-macken mellan villa Real och Altura kontrollerades att jag hade utvändig tankning innan jag fick ok att fylla.
Men våra bekanta som måste öppna luckan för att tanka fick blankt nej hur mycket vi än beskrev tankflaskans funktion, man stängde av pumpen.

Han fick fyllt på annat ställe senare.

DSC_1416.JPG
Jag har inte gjort hål i luckan utan satt uttaget i egentillverkad konstruktion i underkanten.

Krister.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fast gasolflaska

En fråga, har förstått att det är praktiskt ute i Europa men det verkar inte så mycket billigare här i Sverige eller, runt 10 kr litern dvs närmare 300 kr för en P11 ifall den är tom dvs och det är ungefär samma som "bra" priser när man fyller.

Eller har jag fattat något fel?

Såg också en flaska för LPG som man fyller själv, SAFEFILL är det ett bra alternativ till fast tank om man är här hemma eller är det någon halvdålig lösning kanske tom halvfarlig eller?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Fast gasolflaska

Inte bara pris utan även bekvämt. Rör oss i svenska och norska (främst) fjällvärlden. Vår just ute och fricampade 3 veckor. Fyllde i Trysil 75 L, i Röros 50 L och Moss 50 L. Suveränt smidigt att slippa allt strul med att jaga flaskor och planera när vilken flaska skall vara tom och om vi behöver svenska eller norska flaskor. Betalade ca 7,5 SEK litern i snitt. Macken i Funäs brukade kräva 595 SEK för byte av P11 för några år sedan.

Bedrövligt tomt med tankmöjligheter i norra Sverige.

Anders
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Hej JAndersB och tack för sist.
Jag har klurat lite på gas och er fasta tank, har ni fått den monterad efter ni köpte bilen och har du i så fall mer uppgifter om montering och ungefärligt pris? Efter ett tag på luffen nu verkar onekligen er lösning ganska optimal för fricamping. DavidS
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fast gasolflaska

Såg också en flaska för LPG som man fyller själv, SAFEFILL är det ett bra alternativ till fast tank om man är här hemma eller är det någon halvdålig lösning kanske tom halvfarlig eller?
 
Toppen