• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oisolerad gråvattentank

Kalmar50

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
11019
Medlemskap
2024
Jag köpte en splitter ny husbil nyligen. Trots löfte om isolerad och uppvärmd gråvattentank kunde jag efter leverans se att den tank som sitter där är helt oisolerad och helt ouppvärmd. Jag har nu installerat en doppvärmare plus en värmetråd runt utloppsventilen. Eftersom jag bor i bilen permanent här i Sverige så måste jag använda den även när det är minusgrader. Under tiden jag dividerar med säljaren undrar jag hur jag bäst löser detta? Räcker en doppvärmare på 40w 12v samt en elslinga runt utloppsventilen för att jag ska kunna använda min oisolerade tank? Måste jag ha utloppskranen öppen eller måste jag öppna och släppa ut inom en kortare tid eftrr dusch/disk etc så att tanken inte blir en isklump? Klarar en doppvärmare att hålla tanken uppvärmd vid en vanlig svensk vinter? Tål en doppvärmare att vara torr när den försöker värma eller känner den av att den inte är i vätska och kopplar inte på värmen?
Hur mycket isolering måste tanken ha för att fungera året runt och räcker det ifall man isolerar tanken och sen håller den upptinad med de två värmemöjligheter jag har eller måste det till en annan värmekälla?
Tacksam för alla svar och goda råd. Oron stiger allt eftersom temperaturen sjunker;-(
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Oisolerad gråvattentank

Slå i koncentrerad spolarvätska, ett par liter så kan du klara tanken och kranen utan doppvärmare. Eltråden runt kranen kanske behövs innan du skall tömma om det blir flera minus. Doppvärmaren kanske inte gillar att bli torr...
Värst är väl att hålla vattnet och rören i bilen varma nog om det blir kallt. Mät med någon ir eller trådlös termometer kanske. Frostskyddsventilen kan få för sig att öppna om golvet blir under tre plusgrader, det är ju uppgiften. Men allt beror ju på hur husbilen är byggd...
Lycka till i vinter i alla fall!
Mvh Conny J
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Hej
En doppvärmare på 40w kommer inte att hålla tanken frostfri om det blir litet kallt. Det krävs betydligt mera och att tanken är isolerad. Ställ kranen öppen och en spann under är mitt råd. Att permanent bo i sverige vintertid i en bil av den konstruktionen kommer nog att bli spännande. Om avloppet är byggt på detta vis kan man förmoda att resten av bilen inte heller är vinterredo tyvärr.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Oisolerad gråvattentank

Leverantören får väl lösa problemet?
Byta tank?
I mellantiden skulle jag nog undvika att använda avloppstanken alls så länge det är minusgrader.
 
Toppen