• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En NAS hemma i tvättstugan

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Har sedan tidigare ca 3 Tb bilder på USB-disk med backup på ett par ytterligare USB-diskar. Lösningen känns krånglig och behov av mer diskutrymme finns. Jag har också märkt att jag behöver komma åt bilder och filmer oftare på distans och har börjat snegla på NAS.

Mitt behov är att det ska gå att ENKELT ansluta flera enheter både innanför och utanför brandväggen. Har inte tålamod att pyssla med manuella inställningar i router o liknande. Jag vill också kunna dela t.ex. bilder eller film till någon som inte har plugins eller app installerad. Har läst mig fram till två som verkar passa, Synolog DiskStation DS216 och Zyxel NAS326.

Tycker att de verkar vara prisvärda lösningar men jag har inte lyckats läsa mig till hur det funkar att dela enstaka bilder eller filmer till personer som inte har inställningar, appar eller plugins för ändamålet. Någon som vet hur det funkar eller har tips på alternativa lösningar?
 

Karevan

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
14126
Medlemskap
2027
Sv: En NAS hemma i tvättstugan

Själv har jag snart skrotat all lokallagring. Kör numera med Google Drive.
Tycker priserna är rätt humana och jag når alltid mina filer.

Här ser du prislistan.
https://support.google.com/mail/answer/2375123?hl=sv

Finns en uppsjö av olika leverantörer som erbjuder likvärdig lagring, bara att jämföra och välja det som passar en bäst.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: En NAS hemma i tvättstugan

Tack för tipsen. Har provat lite molnbaserade lösningar i mindre skala men konstaterar att de flesta går ganska långsamt trots att jag har fiber 250 Mb/s både upp och ner. Med den prislistan skulle jag hamna på 1000 kr/månad och det blir lite för mycket. Med mina önskemål om hastighet och volym så lutar det åt en egen NAS i alla fall.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: En NAS hemma i tvättstugan

Jag byggde en egen NAS med hjälp av openmediavault.org.
kan vara en prisvärd idé om du har en extra maskin med plats för diskar hemma. Med den kan du installera de addons du behöver för webbgränssnitt mm.
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: En NAS hemma i tvättstugan

NAS fungerar bra och Moln har man ingen kontroll över.
Det finns också bra USB-diskar
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: En NAS hemma i tvättstugan

Rekommenderar Synology! Enkel och med massor av tillägsprogram.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: En NAS hemma i tvättstugan

Det såg ju snyggt ut :) Borde ju funka med filmer också.

Ja det gör det, följande filformat stöds
IMG_0107.PNG

Sedan så delar jag filmer via Plex som kodas om i realtid till Ipad (Funkar med Synologys snabbare modeller).Övervakningsfilmer kollas via Synologys app, har två kameror anslutna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: En NAS hemma i tvättstugan

Om en ønsker seg 5 TB i molnet så er Microsoft Office 365 Home saken! Med denne familiepakken får en opp til 5 OneDrive områder med 1 TB hver. At en da kan installere hele Office 2016 på 5 PC eller Mac er heller ikke fel. Prisen på Home er under det dobbelte av for enbruker.

Selv har jeg et gammelt Home abo med 10 TB pr. familebruker, men det var bare et knappt år dette var tilbudt.

Hver av de 5 brukerene deler med hverandre en redigerbar mappe, på denne måten kan en eller alle*bruke hele volumet. En markerer mapper eller filer om de skal være tilgjengelige offline og dermed lagre kopi på lokal disk.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: En NAS hemma i tvättstugan

Jag förordar Synology:s NAS:ar.
Väldigt enkla att installera och driftsäkra. Använder själv en DS415+ sedan ett drygt år och aldrig haft problem.

Edit: Den egna NAS:en nås via Synology Quick Connect https://account.synology.com/sv-se

// Niklas
 
Senast ändrad:
Toppen