• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viasat CA-modul

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Har nu haft Viasats nya CA-modul ett antal dagar och med hjälpa av Viasat support försökt att få den att fungera i "Oyster 85 HD Single" mottagaren som har två fack för CA-moduler. Men vi lyckades inte så nu går den på retur!
Bengt
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Viasat CA-modul

Har nu haft Viasats nya CA-modul ett antal dagar och med hjälpa av Viasat support försökt att få den att fungera i "Oyster 85 HD Single" mottagaren som har två fack för CA-moduler. Men vi lyckades inte så nu går den på retur!
Bengt

Om TV:n har plats för CA modul kan du ju testa där också.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Viasat CA-modul

Jo, jag vet, men det har inte min TV. Så jag kör med en Viasatbox HD men ville slippa den. Det var syftet med testen.
 

Zeke

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
20749
Medlemskap
2022
Sv: Viasat CA-modul

Intressant .. i våras sökte jag CA modul från Viasat, men fick svaret att de slutat med detta och bara körde med box. Har Viasat hemma och pratade med support i somras i annat ärende och supporten avslutade med frågan "om jag hade någon annat han kunde svara på" och jag tog då upp det tråkiga i mina ögon sett, att Viasat slutat med CA modul .. men då svarade supporten att de fått så många förfrågningar om detta så de hade tagit fram produkten igen. Topp tyckte då jag och bad honom skicka en CA modul till mig. Tyvärr kunde inte han göra det men lovade direkt bolla ärendet vidare till rätt person inom Viasat. Slutligen lovade han att inom ett par veckor skulle jag kunna se samma i HB som i hemmet ..
Har inte hört av Viasat eller deras support sedan dess ..:confused:
 
J

jan o marianne

Guest
Sv: Viasat CA-modul

Hej, har med Viasat var i kontakt med dom för tv veckor sedan eftersom CA modul fanns i tv affärens reklamblad. Då fick jag till svar att det funkade bara på vissa tv apparater, eftersom vi har Andersson tv så gick det inte?????????

Jano
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Viasat CA-modul

Det finnes flere varianter av CI interface chips, med små variasjoner i protokollen. Vet av erfaring at Oyster ikke supporter chipsettet som ofte benyttes i typiske pirat-moduler som kloner programkort. Snakket med utviklingsavdelingen om dette og fikk vite den gangen hvilke chipsets de støttet.

Viasat sin dekoding har noe mer interaksjon enn vanlige moduler, bruker antagelig et chipset i grenseområdet for spec.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Viasat CA-modul

Jag kör med Viasats CA-modul i en Alden tv. Den finns inte heller med i deras lista, men funkar vilket jag har meddelat deras kundtjäns.

Beställ en modul från Viasat och testa i er tv. Funkar den inte så är det bara att skicka tillbaka den då ni har 14 dagars returrätt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Viasat CA-modul

Värt att nämna är att man inte får alla funktioner med modulen. Den fungerar inte heller utanför Sverige. I alla fall om man ska tro på vad Viasat säger & det får man väl göra.:)

Bennie
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Viasat CA-modul

Varför skulle den inte funka utanför sverige? Så länge du har kontakt med satelliten så funkar den.
Däremot så kan du inte ta del av Viasats internetsända kanaler (i dagsläget Euronews, Sky News och Al Jazeera) och inte heller on demand-biblioteket som finns tillgängligt i Viasat-boxarna.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Viasat CA-modul

Du får väl göra som jag, fråga Viasat support. Det var i alla fall svaret jag fick.

Bennie
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Viasat CA-modul

Tyvärr så vet supporten inte mycket. Enligt de så ska den inte funka till vår Alden tv och inte till Grundig heller. Men den gör det .
Viasat har gjort tester på vissa modeller, men inte alla = de kan bara gå ut med info om vilka modeller som de vet funkar. Resten är upp till var och en att prova.
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Viasat CA-modul

Självklart kan inte mottagaren veta var den befinner sig :), men Viasat vill på alla sätt (som Canal Digital) få sina tittare att följa sina avtal som säger att man bara får använda sitt kort inom Sverige, eftersom dom inte äger rättigheterna utanför Sverige (Norden). Jag skulle nog inte välja att ringa supporten utanför Sveriges gränser, historiskt har dom stängt ner abonnemang som uppenbarligen inte använts i Sverige (främst pubar som kört fotboll men ändå).

Viasat har samma kodningssystem som BskyB och dom använder pairing fullt ut. Det har länge pratats om att Viasat och CD skulle börja använda pairing och det påstås att CD skulle göra det för kort som köper sportevents. Finns alltid en risk att dom börjar använda pairing framöver. Jag tror nog främst att det skulle vara i bevissyfte att man verkligen köpt sånt som dom eller samarbetspartners vill ha betalt för. På Sky kan man handla rätt mycket via sin TV och då kan det ju vara viktigt att bevisa att det är abonnenten som gjort inköpet från sin egen maskin.

Annars är Freeview i England fantastiskt. Massor med kanaler helt okodat från satellit. Tyvärr med footprint som precis täcker öarna och inget mer. I södra Sverige ryktas det att man med 3meters parabol kan få in det ibland, jag lyckades inte med en mycket bra 120 cm torodial med mycket känsligt LNB. Stor sport bland britter i Spanien att få hin emlands-TV.
 
Toppen