• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hymer B 514 SL, vad skall man tänka på ?

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Har fundering på att köpa en Hymer B 514 SL (beg), och intresserad av erfarenheter av detta fordon. Vad är bristerna och vad är bra som t ex tjänstvikt vs totalvikt

Ser fram mot feedback
 

ollem

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
147
Medlemskap
2022
Sv: Hymer B 514 SL, vad skall man tänka på ?

Har haft min Hymer B 514 SL sedan den var ny 2007. Lätta chassit 3,5 ton, 3L motor. Mätarställning idag 22 000 mil.

Inga bekymmer de första 20 000 milen. Fick byta växellåda vid 21 000 mil. Till följd av detta även koppling och vattenpump.

Jag sätter värde på:
1. Drivlinan, stark, progr. styrning
2. Bäddarna, bekväma med äkta resårfjädrar
3. Träfri påbyggnad, ingen risk för vattenskador
4. Lagom lång (6.40 m) så man får plats på de flesta parkeringar
5. Köregenskaper, stabil
6. Dubbelgolvet, med frostfri förvaring av samtliga tankar
7. Riktigt stort och lättlastat garage med dörrar på båda sidor
8. Luftburen värme (snabb uppvärmning)

Jag sätter mindre värde på:
1. Låg lastkapacitet (nästan ingen faktiskt), borde varit heavychassi
2. En del detaljmissar som bakljus utan skydd från hjulsprut, underdimensionerade skruvar för inredningen på vissa ställen.

I övrigt:
Bra bil med tanke på att det är en kompakt husbil. Man kan inte vänta sig stort kylskåp, separat toalett och dusch, långbäddar etc om man väljer en bil på 6.40.

Bekymmersfri de första 20 000 milen. Bytte framhjulslager och spridare under garantitiden. Annars bekymmerslöst. Att växellådan gick sönder kan bero på att jag litade på att den var permanentsmord och aldrig bytte olja. Enligt verkstad så kan man definiera permanentsmord som att den inte behöver bytas under normal användning, men att 20 000 mil är lite långt och att jag borde bytt olja.

Lycka till med din Hymer - hoppas den har heavycassi!
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Hymer B 514 SL, vad skall man tänka på ?

Tack för din feedback. Har funderat på bristande lastkaciteten. Ska sikta på en "heavychassi":)
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hymer B 514 SL, vad skall man tänka på ?

Tack för din feedback. Har funderat på bristande lastkaciteten. Ska sikta på en "heavychassi":)

Provkör gärna också. Vi köpte en ny B654SL 2007. Bilen var mycket trevlig att köra och vi hade inga större bekymmer med den under ca 4 500 mil när vi bytte den. Bilen var av heavymodell, 4000 kg.
Dock blev man väldigt trött på allt gnissel och oljud från div plastpaneler runt framsätena samt oljud från förardörren speciellt vid blåsväder. Eftersom den är avsmalnande uppåt finns inget gångjärn i övre delen som gärna böjer sig lite utåt med visslande ljud som följd.
En del annat skrammel och div ljud från bodelen upplevde vi också (kanske berodde problemen på att Hymer bytte modell det året och att ovanstående (förutom dörren) var barnsjukdomar?
Vidare undrar man hur träskivan under bilen klarar tidens tand. Det ska ju impregneras med jämna mellanrum och håller kanske bilen ut?
Bilen var ganska mycket utrustad och vi hade därför med fulla tankar och semesterpackning problem med vikten, knappt min fru (55 kg ) kunde åka med (min vikt 70 kg).
Annars som sagt en bra fungerande och trevlig bil.
 
Toppen