• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur bli av med onödiga appar i Android

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
I min androidplatta- och telefon finns en massa onödiga appar som jag aldrig använder och vill bli av med då de tar plats och det kommer ideliga uppdateringar.
Det är sådana som Google play filmer, play musik, play spel, play böcker, tidningskiosk mm mm.
Om man avinstallerar dem avinstalleras endast uppdateringarna och nästa gång det kommer något nytt så uppdateras de likt förb......t!
Jag vill bli av med dem för gott.
Vad att göra???
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Hur bli av med onödiga appar i Android

De går tyvärr inte att avinstallera på ett enkelt sätt, utan kräver normalt att luren rotas, vilket kräver en ganska god kunskap om Android systemet!
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Hur bli av med onödiga appar i Android

Under inställningar / appar kan man inaktivera de förinstallerade, en och en.
Den lindrar lite i alla fall.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hur bli av med onödiga appar i Android

Under inställningar / appar kan man inaktivera de förinstallerade, en och en.
Den lindrar lite i alla fall.

Uppdateringar är avinstallerade och apparna inaktiverade men de ligger ju kvar och tar upp "dyrbart" minne.
Grrrrrrrrrrrrrr.
:mad:
Får se om de kommer att insistera på att bli uppdaterade.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Hur bli av med onödiga appar i Android

Har också försökt bli av med en del appar för att skapa mer utrymme.
Varit in till Teliabutiken 3 ggr å "fått hjälp".
Fick bla höra att de "köpt in sig" och därför inte går att ta bort.
Samt att de inte heller går att lägga över på ett extrakort som jag satt in i mobilen. De är låsta.
Så jag inaktiverar å lägger allt möjligt som går - på extrakortet - tex bilder.
Så nästa gång så blir det ...........
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur bli av med onödiga appar i Android

Det finnes til en del Android telefoner alternative builds som i mange tilfeller er helt rene. En må så velge hvor mye av Google apps en vil legge inn, problemet med gapps er at de installeres i system og kan ikke fjernes når de først er inne.

Selv kjører jeg i dag Android 7.1 med Cyanogen 14 og redusert gapps på min relativt gamle OnePlus One. The Open GApps Project viser hvilke av google sine apps som finnes i de forskjellige pakkene jeg kan velge mellom.

Det kreves patching på recovery nivå for å endre på valget av gapps.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Hur bli av med onödiga appar i Android

Ja det är en av fördelarna med bl.a. One+.

Här är det viktigt att välja märke på sin Android-lur, Samsung t.ex är full med egna appar, man får läsa tester vilka som är bäst på att hålla Android-systemet rent.
Jag använder Sony för stunden de är något bättre än snittet att hålla rent.
Men Googles appar går endast att inaktivera, ej avinstallera.

Sen får man städa bland övriga appar.
Avinstallera appar som används sällan, för att frigöra minne.
Behöver man dem så går det på ofta på sekunder att installera på nytt.
Köpa större minneskort avlastar också internminnet, när man flyttar appar till kortet.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hur bli av med onödiga appar i Android

Luren det gäller är en Huawei P8 med Android 6,0. Inte många Extra-appar i den. Det är mest Googles som irriterar mig.
Ett extra 32Gb class 10 minneskort är monterat dit alla appar som går att flytta finns.
En för övrigt utmärkt lur med bra mottagning där täckningen är dålig.

Det som mest irriterar mig är ständiga uppdateringar av Googles appar som aldrig används. Det äter Mb när man kör mobilt bredband.
Hemmavid struntar jag i det då jag har fiberanslutning, så där går det fort och är gratis.
:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur bli av med onödiga appar i Android

Ja Peter det gjør sakene enklere når en har en telefon som supportes av AOSP miljøet, for meg er det Cyanogenmod gruppen som hoppet på Android 7.1 kildekoden med en gang den ble sluppet fra Google for knapt 3 uker siden. I løpet av en uke hadde de den første kjørbare utgaven med CM14 på nattlige builds. Eneste som ikke er på plass er oppdatert endringslogg.

Det finnes også for en god del andre telefoner med egne grupper hos CM, mens opengapps.org gruppen bygger alle gapps for AOSP. Supert med friheten til å velge hvilke av gapps en ønsker å bruke.
 
Toppen