• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Söker Vinterluckor

Volvo100

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Västerås
HBK-Nr
21652
Medlemskap
2024
Modell RMT 7655 Yttermått på befintliga luckor 480 mm x 370 mm
Verkar helt omöjligt att beställa från återförsäljare
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Söker Vinterluckor

Hör inte till frågan men varför har man vinterluckor? Har aldrig satt fast mina och kylen fungerar utmärkt tex. i natt har det varit -15 med snöyra kylen fungerar perfekt.

Leif
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Söker Vinterluckor

Hej!
Vinterluckor har man inte för kylskåpsfunktionen, den fungerar lika bra utan.Luckor har man för att ta vara på värmen från kylskåpet som går ut via gallret ut.Alltså får man lite gratis värme in i bilen.Sommar är det tvärtom.Värmen måste ut för att kylen skall fungera bra.

MVH. s670sl
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Söker Vinterluckor

I min.bil är det helt tätt kommer ingenting in från baksidan av kylskåpet.

Leif
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Söker Vinterluckor

Hej!
Vinterluckor har man inte för kylskåpsfunktionen, den fungerar lika bra utan.Luckor har man för att ta vara på värmen från kylskåpet som går ut via gallret ut.Alltså får man lite gratis värme in i bilen.Sommar är det tvärtom.Värmen måste ut för att kylen skall fungera bra.

MVH. s670sl

Är du helt säker på detta?

Om kylskåpet är rätt monterat skall det vara tätat mot ventilation in i husbilen. Således finns det ingen väg för värmen att ta sig in i husbilen. Sen är väl tanken att vinterluckorna både skall skydda mot snö och förbättra kylfunktionen vid kyla. Att det sen inte alltid är så att kylfunktionen förbättras vid kyla är ju en annan sak.

Hälsar Kjell
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Söker Vinterluckor

Om man har ett större skåp med separat kyl och frysdel och det är kallt bakom hela skåpet så kan kylskåpsdelen där termostaterna för gasol och 230V sitter vara så nerkylt av hela bakstycket så termostaterna i kylen är nöjda för det hållet typ ca +5° eller lägre utan energi.
Då hoppar aldrig gasolen eller 230V igång, eller i alla fall bara väldigt korta stunder. Vilket i sin tur betyder att frysen aldrig får nerkylning och så småningom har tappat det mesta av sin kraftiga kyla.
Man kan ju lura igång nedkylningen genom att ha kylskåpsdörren öppen ibland så termostaterna kallar på kyla, och därmed kyler ner frysdelen.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen