• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya fjäderben

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej alla HBK:are ! Har idag börjat byte av fjäderben från gamla original till
AL-KO ACS då fjädringsvägen var för liten med genomslag som följd, husbilen är en Dethleff helintegrerad 4.250 Kg totalvikt och gått ca: 9000 mil

Får tyvärr inte ordning på placering och text ovanför varje bild, men det är som det är, ska försöka återkomma under arbetets gång

Demonterat höger plastkåpa med handskfack, sedan syns övre delen på höger fjäderben, samt nedre delen på fjäderbenet demonterat ur "spindeln"

Sköt om Er i höstmörkret hälsar
Hasse & Ingegerd
 

Bilagor

  • DSC_0018.JPG
    DSC_0018.JPG
    901,3 KB · Visningar: 56
  • DSC_0019.JPG
    DSC_0019.JPG
    797,4 KB · Visningar: 50
  • DSC_0020.JPG
    DSC_0020.JPG
    952,5 KB · Visningar: 59

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Nya fjäderben

Hej alla i tråden ! Nu är det klart med installationen av AL-KO ACS fjäderben, och jag måste säga att svårt var det inte, det som var pillrigast var monteringen av plastdetaljerna i inredningen
Husbilen blev ca: 50 mm högre i framvagnen och väldigt distinkt i styrningen samt resolutare i fjädringen, inga genomslag även tystare vid körning
Kostnad för fjäderbenen 10.500:- hos Tolsonmaskin i Säter, återstår framvagnsinställning ca: 750:- hos Euromaster


Nya fjäderbenen har anlänt

DSC_0024.JPG
Fjäderbenet på plats efter lite stånkande
DSC_0025.JPG

Och så här blev det
DSC_0026.JPG
 
Toppen