• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lurad...

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Lurad...

De gammla ägarna måste haft en bra försäkring som tar en fuktskada på en bil från 2009, samt att den inte är fuktestad på auktoriserad verkstad de första 5 åren! Trodde att Opus var Auktoriserad och då även kunde stå för sina misstag!


Klart! Skadan är lagad samt orsaken eliminerad. Summa 60 000kr varav GA ägares försäkringsbolag tog mestadelen och gamla ägarna resten. Större skadan berodde på ett läckande rör från pannan. Resten från lastucka. Så skönt att detta är klart nu.
 
F

F.d. 56455

Guest
Sv: Lurad...

Med tanke på detta som hänt, och då tänker jag på det företag som utförde fukttestet, Opus som friskriver sig från ansvar. En sån test är ju inte mycket värd då, eller ja du får veta att det kan finns fuktskador eventuellt.:confused:

Skulle vara mycket värt om någon här kan tala om var och av vem man kan få en trovärdig och säker fukttest utförd:rolleyes:
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Lurad...

Med tanke på detta som hänt, och då tänker jag på det företag som utförde fukttestet, Opus som friskriver sig från ansvar. En sån test är ju inte mycket värd då, eller ja du får veta att det kan finns fuktskador eventuellt.:confused:

Skulle vara mycket värt om någon här kan tala om var och av vem man kan få en trovärdig och säker fukttest utförd:rolleyes:

Vi gjorde den senaste hos Forsbergs i Bjuv, inte minsta problem trots att vi importerat bilen själva.
Importören av ditt märke borde väl kunna fukttesta?
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Lurad...

Jag behöver er hjälp. Vet varken ut eller in. :msn_sad:

Vi köpte vår första husbil någonsin i juni i år. Köpte via en annons från en privatperson på blocket. Vid inspektion ser allt bra ut. Ingen konstig doft. Det doftade rent och "nytt". Rent och snyggt, inga konstiga håltagningar i väggar och vagnen upplevs som knappt använd det är en Hobby från 2009 som gått ynka 2500 mil.

Vi frågade efter alla papper i form av besiktningar, reparationer och självklart ett nygjort fukttest. Allt såg bra ut. Fukttesten var genomförd av en stor bilbesiktningsfirma endast några dagar innan vi kollade på husbilen.

Under sensommaren/början på hösten. tycker jag mig märka en svagt unken doft men tänkte att det säkert bara är inbillningen. Lukten blir mer påtaglig och när jag börjar känna att det retas i halsen börjar jag undersöka. I garaget är lukten nu ganska frän och jag börjar känna med fingrarna längst ner under den ena luckan. Väggen där är påtagligt mjuk och med pekfingret kan jag nu forcera väggen. Fingret glider in ca 2-3 cm och det är inte bara fuktigt.. Det är blött......

Efter att ha rådfrågat några verkstäder som oxå gjorde fukttester med mycket höga värden i golvet och väggarna i garaget blev vi rekommenderade en firma som gjorde en större undersökning.

Hela den bakre väggen måste lyftas av. För att man ska kunna komma åt och byta väggar och golv. Samt att inredningen måste plockas ner. Han kunde inte själv utföra detta stora arbete utan började ringa runt till större verkstäder. Han fick till slut tag på ett företag som kunde göra arbetet. Summan för detta jobb skulle då hamna på ca 150 000:- !!!!

Då delar av väggen tydligen är helt upprutten menar han att skadan pågått de senaste 6-8 åren. Alltså långt innan vi köpte bilen. Han menar oxå att skadan är så väl dold bakom de plastade väggarna att vi inte kunnat upptäcka detta vid en ockulär besiktning. Han blev i det närmaste rasande när han såg fukttestet som "den stora bilbesiktningsfirman" gjort och menade på att den som besiktigat begått tjänstefel som inte hittat skadan.

Om nu inte förra ägarna går med på att häva köpet hur gör vi då? Måste nog ta hjälp av en jurist. NÅgon som har erfarenhet eller tankar omkring detta?

Vad ska vi göra! Har kollat köplagen som verkar ge oss möjlighet att driva detta vidare då vi nu måste häva köpet.

Så ledsen över att vi lyckats bli så dragna vid näsan. Alla våra planer för kommande semestrar har nu kapsejsat. Känner mig så Dj-a lurad att det är patetiskt.

:(
 
Senast ändrad:
Toppen