• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på bra kemvätska ?

Bo i Bil

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Hörby
HBK-Nr
195
Medlemskap
2024
Hej alla glada:p
undrar om det är skillnad på kemvätska till toaletten.
har du något bra förslag ?
Hälsn. Bosse H (nybliven husbilsägare o klubbmedlem)
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Tips på bra kemvätska ?

:) Hej Bosse.
Det finns ett antal olika vätskor som jag inte har någon koll på. Använder tabletter i "påse" som löser upp sig själv. Fungerar bra och tar bort lukt.
Ha det!
Frank & Yvonne med Klara
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Tips på bra kemvätska ?

Hej Bosse
Föreslår samma som Gunnar med en SOG, sugventilation av toakassetten.
Vi monterade en sådan efter nyår när vi besökte Malmö och klubben har rabatt på SOG hos en medlem som bor i Vellinge.
Vi fick vår SOG monterad av honom, men jag vet flera som köpt satsen av honom och monterat själva.
MEN ALLA är så himla nöjda med att all "dasslukt" försvann. Den ventileras ut utomhus och "försvinner upp i det blå".
Däremot så klagar hustrun att nu känner man lukten från gråvattentanken, men det är ju bara att ha propparna i diskbaljan,dushen och handfatet i så kommer inte någon lukt ut därifrån.
Verkar som att det inte finns några vattenlås värda namnet.
Hälsningar Barbro och Gert Tungelsta
:D
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Tips på bra kemvätska ?

Hej Bosse, Monterade in SOG i somras som jag köpte av vår medlem i Vellinge tel 040-969877 och vi är mycket nöjda, precis som Gunnar och Gert8. Inget bekymmer med tabletter eller vätska och absolut inget problem med någon "dasslukt".
Bigge
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Tips på bra kemvätska ?

Hej Bosse. Även vi har en SOG fläkt det funkar jättebra. Men som kemvätska kan du använda flytande grönsåpa. Det är bara att man tömmer lite oftare. Klart billigare o bättre för miljön inte ens bioreningsverken.

Mvh Sanddammaren
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Tips på bra kemvätska ?

SOG = ingen doft inne - men ute? Stänger man av SOGEN när man sitter ute och myser? Eller SOGAR man endast under själva akten? (Förlåt jag fann ingen bättre benämning.)
farbror Claes - sugen på SOG.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Tips på bra kemvätska ?

Man SOGar bara när man gör det. Den är så effektiv att man ibland kan undra; "Har man gjort det eller ska man?" :rolleyes:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Tips på bra kemvätska ?

Drar igång en gammal tråd om kemvätska till kassettoan och alternativet med SOG-ventilation.
Jag har under en tid irriterat mig på att det inte finns någon uppgift om dosering på Dometics kemvätskor för toakassetter. Har nu varit i kontakt med Dometic och fått beskedet att en 20 liters toakassett ska doseras med 150 ml kemvätska + 3 liter vatten.

Hittade samtidigt denna tråd om SOGs avluftningssystem Unbenanntes Dokument som medför att man inte behöver några kemvätskor alls.

Frågan är: hur pass vanligt är det med SOGs avluftningssystem och finns det några erfarenheter?
V-backen :wink:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tips på bra kemvätska ?

Vi har hatt SOG montert i våre biler siden sommeren 2000.

Vi bor i bilen lengre tid om gangen og bruker aldri kemikalier, slipper all lukt inne - og passer jeg på å bytte kullfilter ca. en gang i året så er det heller ingen lukt ute.

Enkelte er skeptiske til hvor mye det lukter når en skal tømme, min erfaring er at lukten av dritt og kjemikalier er mer intens og sitter lengre i luften. Hadde desverre ikke SOG i husbil i Australia så jeg har fersk sammenligning.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Tips på bra kemvätska ?

Har sett SOG på fler och fler bilar senaste åren som standard, eller möjligen fabrikstillval. På vår förra Hobby eftermonterade jag SOG. Anser mig själv normalhändig, och det var inga större problem. Det gäller bara att vara noggrann, framför allt vid monteringen av microbrytaren.
Funktionsmässigt helt kanon. Inga otrevliga odörer och inga kemvätskor.
Vid några tillfällen dock när tanken blev nästan full kunde det bli lite lukt. Jag kunde inte lista ut riktigt varför.
Någon annan med samma erfarenhet?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tips på bra kemvätska ?

Det med litt lukt på nesten full tank hadde vi på vår første bil med SOG, her var slangen festet til er uttak på tømmerøret. På dagens bil har vi ikke merket noe slikt, her sitter slangen koblet direkte på tanken via en byttet luftventil.

Lukten kom som regel på de to siste besøk før den røde lampen tente.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tips på bra kemvätska ?

Instämmer i all lovsång till SOG,ens förträfflighet. Den bästa "skitsak" jag har installerat i bilen, och dessutom helt utan kemikalier.:)
 
Toppen