• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lås bakdörrar plåtis

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Skulle vilja ha hjälp med
1. Hur man arrangerar ett extra lås (enkelt som en hasp) på bakdörrarna. Känns osäkert att ligga direkt mot dörren. Någon kan kanske öppna undernatten!
2. Hur man kommer åt handtaget (med någon typ av förlängning) för att öppna bakdörrarna inifrån vid snabbutrymning. Handtaget sitter nu bokom/under madrassen och nås inte utan att lyfta madrassen, som man ligger på.

Någon med smarta lösningar?
 
F

F.d. 55396

Guest
Sv: Lås bakdörrar plåtis

Köp ett vinkeljärn typ byggbeslag skruva fast i nederkant på högra dörrren om det inte finns hål i beslaget som ska stryka efter golvet när du stänger dörren, så borra ett hål fortsätt genom golvet skaffa en sprint typ 8MM med öggla sätt det genom vinkeljärn och golv sätt ett nyckelband i ögglan att häng högre upp på dörren så du lätt kommer åt det om det skulle hända något i plåtisen som gör att du måste snabbt utrymma din plåtis vid eld t:ex.
Har gjort samma på skjutdörren.
Plåtis är ju en av de säkraste husbilar vid brand med reservutgång bak.

Ha de
Kjelle
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Lås bakdörrar plåtis

@ miata: Har du några bilder?
@ Riviera. Har själv löst fråga 1 med ett par "rakjärn"/ raka håljärn fästa i ordinarie skruv på vardera dörren ett par dm över bädden. Har sedan ett löst hänglås som jag trär igenom järnen. Kan låsas men låset i sig är tillräckligty och snabbare att få bort vid behov. Fråga 2 letar jag fortfarande efter lösning.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Lås bakdörrar plåtis

Jag har också funderat på snabbutrymningen akterut. Ordinarie öppning inifrån är ju bortkopplad och ett band ned till vredet under sängen fungerar inte. Någon som löst problem nr 2?
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Lås bakdörrar plåtis

Aktualiserar fråga 2 igen. Hur öppna dubbeldörrarna bak på en plåtis inifrån för snabbutrymning vid exempelvis brand?
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Lås bakdörrar plåtis

Såhär ser det ut. Bakdörren är öppen. Handtaget sitter under madrassen och sängbotten av metall och träribbor. Ett uttag i madrassen hjälper inte mycket.

20150720_170603.jpg

För tillfället verkar det som den snabbaste vägen ut är att via fönstret öppna från utsidan (förutsatt att dörren inte är fjärrlåst med nyckeln på annan plats).

Handtaget skall dras horisontellt mot kameran.

En lösning skulle kunna vara att borra ett hål i handtaget, dra en lång vajer bakåt som ligger lätt tillgänglig vid fotändan (mot kameran), vilken man skulle kunna dra i.

Men det måste finnas smartare sätt "där ute".

Håkan
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Lås bakdörrar plåtis

Ser tydligen lite olika ut på olika plåtismodeller. På vår plåtis är det ett lagom avstånd mellan sängbotten och dörren när dörren är stängd. Det innebär att man lätt kommer åt handtaget genom att sticka ner handen i uttaget i madrassen om man behöver öppna dörren.

posselDorr.JPG

Bilden är tagen rakt uppifrån med dörren på glänt.
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Lås bakdörrar plåtis

På min Twin -07 sitter handtaget längre upp mellan fönsterna men är därför "stelopererat" av säkerhetsskäl så att det inte går att använda. På vänsterdörren sitter det vanliga vredet, men under sängen och kan inte nås utan att öppna högerdörren först.
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Lås bakdörrar plåtis

Ja Leif. Så ser det ut på min också. Men kan du använda handtaget? Mitt är bortkopplat från fabrik.

Evert
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Lås bakdörrar plåtis

@ Leifw Tror du att den extra dörröppnaren kan finnas som reservdel hos Fiat eller Adria för oss andra också? Finns den ordinarie öppnaren kvar på din bil och funkar den också i så fall?
 
F

F.d. 55265

Guest
Sv: Lås bakdörrar plåtis

På vår adria 15 ser det ut så här,det är inte spärrat.Men problemet med ett en enkel spärr från insidan kvarstår
 

Bilagor

  • bakdörrslås.JPG
    bakdörrslås.JPG
    4,5 MB · Visningar: 36

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Lås bakdörrar plåtis

@ Leifw Tror du att den extra dörröppnaren kan finnas som reservdel hos Fiat eller Adria för oss andra också? Finns den ordinarie öppnaren kvar på din bil och funkar den också i så fall?

Tror nog att det är den ordinarie öppnaren som Adria flyttat högre upp, såg att ni har en likadan på er bil men lägre ner.

Leif
 
Toppen