Sv: Byte av damasker på drivknutar
Jag har tänkt byta yttre & inre damasker på drivaxlarna på min Ducato -91. Finns det någon som har erfarenhet av detta & i stora drag kan beskriva hur man går till väga?
Bennie
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej igen, det finns fler varianter av var man delar på enheterna, men här har du en variant som funkar utan att lossa allt för mycket från själva bilen.
Jag fuskar, kopierar och ändrar lite på det jag skrivit vid tidigare tillfällen

.
Om jag försöker komma ihåg så blir det ungefär så här.
Centrummuttern måste lossas först för den sitter utav bara h...... 50kgm.
Försök att få bort centrumkåpan, om det inte går med fälgen på, ta bort hjulen, ta bort kåpan. Slipa till något så du kan slå ut de inslagna låsningarna på muttern (brukar vara två). Sätt dit hjulen igen.
Ta ett långt skaft med 3/4" eller 1" fyrkant och en hylsa (41 tror jag).
Ta ett 1 meters rör eller något som extra förlängning, och låt någon trycka på bromsen samtidigt som du lossar, så brukar det släppa.
Det är vanlig högergänga på båda sidor.
Hissa upp bilen och häng den i karossen
Bort med hjulen.
Lossa hållarna till bromsslangarna från MacPhersonbenet.
Lossa bromsoken och häng upp dem i karossen.
Lossa styr P-ändarnas konor.
Det är för det mesta lättare att lossa de fyra bultarna till styrspindelns fästplatta i stället för att försöka lossa muttern och konan och kanske kvadda gummiskydden till dem.
Bänd ner länkarmen och dra ut navet/MacPhersonbenet tills drivaxelns splines är fria.
Håll lite ordning på drivaxlarna så inte den inre knuten dras itur för mycket. (Ingen katastrof), särskillt inte när man ändå skall byta alla damasker.
På vänstersidan så sitter drivaxeln fast i lådan med en snäppring. Ta helst en sådandär U-klyka, men även en mindre kofot eller något annat lämpligt bakom inre knuten och mot en av skruvskallarna som håller lagerlocket på lådan, och en bestämd knyck brukar få ringen att släppa så splinesen går att dra ut.
På högersidan så skall man lossa muttrarna till de två klämmorna som håller stödlagret i sin hållare -röda pilar-. Lossa inte hållaren för den sitter både med skruvarna och styrstift och spänner om man försöker ta bort den samtidigt. Den drivaxeln hålls på plats av stödlagret så det är bara att dra ut den för där saknas snäppring inne vid splinesen.
Det finns visst en del bilar som saknar stödlager har Bror A. påpekat, och då antar jag att det finns snäppring inne i lådan även på högersidan.
Skär sönder och ta bort de gamla yttre damaskerna så blir det enklare. Om ingen slarver har varit där tidigare så skall det finnas en vit plastring i lilländen på damaskerna, mellen axeln och gummit -grön pil-. Den bör man sätta dit igen för där luftas damasken lite när man svänger mycket.
Om damasken inte kan lufta lite så är det lätt att det blir undertryck i den efter ett tag och då skryngklar vecken ihop sig, och damasken brukar inte hålla så länge då.
Spänn fast drivaxeln i ett skruvstäd och slå till på yttre drivknuten. Även där sitter det en snäppring som släpper, och knuten går att dra bort från axeln.
Var lite försiktig med de inre knutarna för det är bara damasken som håller dem samman.
Det kan vara god idé att kolla stödlagret noga -grön pil-. Det är ett vanligt 2RS lager, men man måsta ha en ny spännring -rosa pil- som värms upp rejält och snabbt slås dit med en rörbit efter lagret.
Den gamla spännringen sitter så hårt att det är bara att slipa/skära av den vid demontering av lagret. Ny spännring finns hos Axel A. om man ändå skall handla mera delar där.
När du sätter dit de nya yttre damaskerna tänk på luftningen i lilländen.
O.B.S. Tänk också på att låsningen till spännbandet i storänden måste vara rätt mycket tillplattat för annars går det mot navets ursvarvning när man stoppar in knuten på plats igen. Kolla frigången när du stoppat in knuten så du inte får problem senare när allt sitter ihopskruvat.
Innan du stoppar tillbaka knuten kolla så packningen inne i hjulnavet som tätar mot knuten verkar hel och smörj den lite.
Om du köper "lite" dyrare damasker av fabrikat CDX från ex. Autoexperten så får du ny centrummutter och ny snäppring m.m. som kan vara lite enklare än att återanvända det gamla, fast det duger i.o.f. Men på köpet brukar man också få damasker med färskt gummi som håller länge.
Jag vill varna för nya damasker som säljs av en biltillbehörsfirma som börjar på M....... och ligger i gula pappkartonger.
Jag köpte nya där och efter två år så såg de ut så här.

Jag gnällde och skulle få nya på garantin, men jag betackade mig från att få samma, troligen 15 år gamla torra hyllvärmare en gång till. Kort sagt jä... sk..
Kolla upp att O-ringarna -gröna pilar- och även en plastring -blå pil- på den långa drivaxeln finns.
De tätar och hindrar fukt från att komma in i splinesen.
Smörj splinesen inne i lådan med rätt mycket Molybdenfett mot rost och slitage innan montering av axlarna.
Snäppringen på vänster drivaxel -rosa pil-.
Sedan är det bara att montera allt igen

:.
Här syns att det inte finns mycket utrymme för spännbandets låsning -gul pil-.
När allt är borta så kan det även vara god idé att byta packboxarna/simmerringarna i lådan. Skaffa gärna sådana som har en "dammtunga" utåt, så själva tätningsläppen får lite extra skydd.
Lycka till. M.v.h. JANKRO.