• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintertäcke

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Hejsan alla
Försöker få kontakt med dom som tillverkar MASA vintertäcke men dom svarar ej, någon som vet hur jag bäst kontaktar dom?
MVH KEJO
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Hej KEJO!
Jag ringde Matti Huhtalo för ett par minuter sedan. Han har varit på resande fot i tre veckor och det är sannolikt därför Du inte fått någon kontakt med honom. Är det något jag kan hjälpa Dig med? Lovade höra med Dig och åter kontakta Matti i morgon. Om Du vill kan Du skicka mig ett privat meddelande, så reder allt sig säkert enl. Dina önskemål.
Hälsningar
Kjell
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

IMG_9029.jpg

Denna måttskiss visar vilka sträckor Ni skall mäta på Er helintegrerade husbil och sedan ange vid beställningen (a-j) av ett finskt MASA-täcke från Matti Huhtalo. Om speglarna är fästa ovanför sidorutorna anger Ni det.
Ange även önskad färg på täcket (obs. ena sidan är alltid silvergrå) samt mottagaradress.
//Kjell
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Hej Kejo.
vet inte om du sett hur jag gjort.
beställde enligt föregående ritning, men med en ändring. sydde in en keder mella B punkterna.
limmade en alu kederlist ovan framrutan, plast håller ej på vintern.
du får en helt tät skarv upptill. Ingen fukt eller snö kommer emellan. Plus att den sitter
bra.
/Frank
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Hej Kejo.
vet inte om du sett hur jag gjort.
beställde enligt föregående ritning, men med en ändring. sydde in en keder mella B punkterna.
limmade en alu kederlist ovan framrutan, plast håller ej på vintern.
du får en helt tät skarv upptill. Ingen fukt eller snö kommer emellan. Plus att den sitter
bra.
/Frank

Hej Frank!
Diskuterade detta med Matti Huhtalo per telefon alldeles nyss. Han tycker detta är en smart lösning. Råkar Du ha någon bild på detta, då det ju säkert är många som har detta täcke till helintegrerade bilar som är intresserade?
Jag antar att Huhtalo skulle kunna leverera täcken i den versionen även för de som så önskar.
//Kjell
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Hej
Hur fäster du vid A-punkterna?
MVH KEJO

Eftersom jag hjälpt många HBK:are med beställningar då de av olika anledningar inte nått Matti Huhtalo vet jag att det finns två olika lösningar på detta, beroende på bilens utseende.
I de fall där man kan fästa täcket med plastkrokar i något är ju täcket försett med sådana på isydda resårband. Resårbanden är fastsydda i kanten på täcket.
Med täcken följer även kapellfästen för de fall där det inte finns något ställe att fästa med krokarna i resårbanden. Öljetterna fästs i täcket medan vridlåsen till dessa skall monteras på bilen med de även medföljande skruvarna och tätningsbrickorna.
De som använt den senare lösningen säger att det fungerar klanderfritt och utan risk för fuktvandring in i de små skruvhålen i bilen.
//Kjell
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Hej igen!
Jag har inte någon duk på sidofönstren eftersom jag har dubbelglas där.
Så jag har 2 resårband ned över motorhuven. 2 resårband runt hörnet som jag spänner
i fälgarna.
Det jag gjort extra är att på mitten runt hörnet satt 2 sugproppar på rutorna med gummi
band till duken, för att få extra tätning runt hörnet.
Sugpropparna köpte jag på jula sådana man har att lyfta glasrutor med. Sågade bort handtaget och fick bara sugklockorna kvar, fungerar i alla väder.
Kederlisten limmades bara några cm ovan framrutan.
Tyvärr hade jag ingen bra bild som visar montaget. Men jag tror det framkommit bra.
Jag talade då... ca 2 år sedan med hutalo om detta. Men han var inte villig då att fixa
det hela. Han har tydligen tänkt om nu, och det är ju lovande. Det har fungerat alldeles
utmärkt nu i några år.
/ Frank
Kejo!
du kan sätta A punkterna med samma sugpropp som ovan om duvinte vill göra hål i karossen för permamenta fästen.
/ Ds
 
Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Tack, Frank! Ä det denna lösning Du har?
WP_20130914_013.jpg
Var själv och sökte Kederlist i dag då jag fick en idé att även testa denna lösning på vår halvintegrerade bil.
Problemet jag upptäckte var att den fanns i olika dimensioner och profillisterna i olika varianter.
Det skulle innebära att Huhtalo borde leverera både och för att försäkra sig om att det ena passar ihop med det andra. Det skulle innebära andra material- och fraktkostnader. Arbetsmässigt torde det väl knappast bidra till nå´t merarbete (merkostnad) att sy fast Kederlisten i täcket.
Skall föra ett resonemang med Matti Huhtalo om detta och be honom kostnadsberäkna ett sådant alternativ.
//Kjell
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Javisst. Lägg bara till kederlisten strax ovan framrutan.
Sedan är det ju bara en smaksak om man vill ha på sidorutorna också.
/Frank :yes:

Det enda man får ha med sig är om fronten är mycket rundad, kan det vara svårt
med en alu list. Möjligt om man tar kortare bitar/delar listen där det kan behövas.
/Ds
 
Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Jag har fått och får en del förfrågningar om Matti Huhtalo nu även levererar sina vintertäcken till helintegrerade husbilar med kederlist.
Eftersom en sådan lösning är beroende av vilken skena som kan fästas på resp. bil och den dimension på kederlist som passar till resp. skena har Matti, i skrivande stund, inte denna detalj i de täcken han levererar.
Han ensam sköter ju både den hantverksmässiga tillverkningen av varje täcke, liksom hanteringen av beställningar och leveranser. Det betyder att han inte haft vare sig tiden eller möjligheten att ta sig an utvecklandet, inköp av lister, skenor och monteringsdetaljer för kederlistlösningen. Varje helintegrerad bilmodell har ju dessutom olika välvningar av fronten vilket betyder att det inte går att enbart tillverka och leverera en enda universalmodell av detta.

M. Huhtalos varumärke handlar ju om att varje täcke skall sitta som en formgjuten handske på resp. bil. Det är den anpassningen som, i jämförelse med andra s.k. universalmodeller av täcken på marknaden, ytterligare bidrar till täckets kvalitet och förträffliga egenskap, oavsett väder eller vind.

Han tycker dock att lösningen med kederlist är klok och bra i de fall det är tillämpligt, men hälsar att han personligen inte hunnit ta sig an detta än.

En annan detalj jag får frågor om handlar om färgen på täcket. Täcket är ju vändbart och den ena sidan av täcket är alltid i ett silvertyg (denna sida ut då solen gassar på och det gäller att hålla värmen utanför bilen). Den färgade (fyra valbara kulörer) glattare sidan vänds ut då man vill isolera bilen från kölden utifrån. Ev. snö glider lätt av det färgade tyget.
//Kjell
 
F

F.d. 50410

Guest
Sv: Vintertäcke

Hej vi tänkte beställa ett Masa vintertäcke och funderar på om Matti brukar sy ett extra stycke som går ned över hela motorhuven och täcker även grillen. Vi tror att detta kan ge ändå mindre kallras från motorrummet in i hytten och undrar om det är någon som beställt något sådant från Masa.

Det känns dock som att detta stycke bör vara separat, så man kan välja om man vill ha det på eller inte och dessutom att det blir enklare att montera.
Har försökt bifoga bild på ett täcke som ser ut som det vi funderar över, men vet inte om jag lyckats.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    283,6 KB · Visningar: 14

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Så här ser ju Masatäcket ut på en Fiat,
etu03.png
Jag försöker nå Matti i morgon och hör med honom hur han ser på den lösning Ni önskar! Har skrivit ut Er bild på detta lite udda utformade täcke.
Återkommer så snart jag pratat med Matti.
//Kjell
 
Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Så här ser vårt vintertäcke ut som vi har köpt hos Husvagnssvensson 2009. Det passar alla Fiat halvintegrerade husbil från 2007 och framåt. Man kan dela på det under vindrutan med en kraftig dragkedja.

Vintertäcke 2009.jpg
 
F

F.d. 50410

Guest
Sv: Vintertäcke

Jag funderade nog även på om ett täcke över huven ger någon bättre effekt på förmåga mot kallraset, eller om det räcker gott med Masas täcke. Någon som vet? Är ju viktigt att det inte blir allt för stort och besvärligt att montera.

Det Eva o Hasse visar är likt det som Biltema har och Biltemas tyckte jag såg så stort och besvärligt ut att hantera. Men ni kanske har nått annat märke. Min sambo tyckte nog att detta täcke skulle vara bästa lösning dock. Vi är inte helt överrens så att säga

Tips/råd någon?
 
Toppen