• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Isolerande mugghållare - för hemmafixare.

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55451

Guest
Testede min kopholder / mugghållare / cupholder på langtur ~900 kilometer og 3 dage.
[youtube]RFNzCC8WuTs[/youtube]
http://www.husbilsklubben.se/forums...husbilsklubben.se/forums/t48517-3/#post676939
Den virkede udemærket som tiltænkt,
- stabil og på rette plads; bra'

Meeeen kaffen blev stadig for hurtigt kold.:(

Har haft en elektrisk kaffekop med varmelegme for ~2 år siden - hmmm :oops:
Brændte sammen og kaffen smagte kun af brunt vand efter ca. 1½ time.
Bægeret smagte af plastic :rolleyes: og ledningen var i vejen.
:mad:

Så ny egen konstruktion (d.i.y.), for en mindre men meget vigtig ting.:)
[youtube]r48QEZgW2BQ[/youtube]

Nu vil det glæde mig hvis nogen finder på en konstruktion med t.ex en 10 - 15 watt pære / glödlampa nedenunder som varmelegme ;)
Hvem tør tage stafetten op ?

Så vil jeg byde velkommen til inrednigs-hemfixare klubben' :)
 

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Sv: Isolerande mugghållare - för hemmafixare.

Kanske kan man använda uppvärmningen till yttre backspegel från någon lämplig mindre modell. Antingen som svep eller under koppen. En potentiometer kopplad i serie med värmeplattan reglerar effekten.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Isolerande mugghållare - för hemmafixare.

Fin & passande termos Bredo om man kan skruva hållaren någonstans. I vår bil går det inte att skruva då allt är av plast. Men jag har hittat en "varm" termos med glödtråd i som värmer med 12V (ca 85:) som passar mugg-hållaren:

12v-termokopp-500x500.JPG
Källa: Internet

Skulle gärna vilja hitta något som kan kyla istället (utan att man behöver gå till kylskåpet under färd). I vår personbil har vi kyla i handskfacket men tyvärr inte i HB'n. Hittade ett litet kyl (+5°C) & värmeskåp (+65°C), men den kan jag inte ha på instrumentbrädan:

kyl-värmeskåp.jpg

... så nu får jag leta & fundera vidare...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Isolerande mugghållare - för hemmafixare.

Fin & passande termos Bredo om man kan skruva hållaren någonstans. I vår bil går det inte att skruva då allt är av plast. Men jag har hittat en "varm" termos med glödtråd i som värmer med 12V (ca 85:) som passar mugg-hållaren:

Visa bilaga 90733
Källa: Internet

Skulle gärna vilja hitta något som kan kyla istället (utan att man behöver gå till kylskåpet under färd). I vår personbil har vi kyla i handskfacket men tyvärr inte i HB'n. Hittade ett litet kyl (+5°C) & värmeskåp (+65°C), men den kan jag inte ha på instrumentbrädan:

Visa bilaga 90734

... så nu får jag leta & fundera vidare...

Här en dryckeskylare från coolit
Coolit USB Beverage Cooler | Overclockers

https://www.youtube.com/watch?v=Z4UcH9w9SmU

På båtmässan i slutet på 80-talet minns jag en kylare från "SuperCool" för 2st burkar, ångrade att jag inte köpte en då, den var effektiv, har inte hittat något liknande sen dess.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Isolerande mugghållare - för hemmafixare.

- för hemmafixare.

Så blev trangen til at løse tekniske problemer igen taget i anvendelse, og jeg overtog selv stafetten i at forbedre:
Isolerande mugghållare - för hemmafixare.
:)
Jeg understreger - för hemmafixare, da det nu går videre i en elektrisk tilslutning fra gamle standard-komponenter.

Det kan give de mindre øvede lidt mere indsigt i progressiva "hemmafixare" nødvendige arbejde når et ønsket produkt ikke findes på markedet.
Udstyret som vi kan købe er oftest lavet for personbiler, som man kun opholder sig i midlertidigt.

Vi husbilister opholder os ~23 timer i døgnet i samme husbil ! på rejse - en væsentlig årsag til praktisk indretning på få kvadratmeter.

Nå men til sagen :)

SAM_0647.JPG

Jeg fandt en gammel udtjent standard lampe på lageret;
afmonterede den fra den øvrige del
monterede nye ledninger med kabelsko og cigg-plugg
indsatte en max.10 watt halogen (glödlampa)
malede enheden sort og monterede krympe-muffer.

Monterede enheden i bunden af den isolerande mugghållare efter at have fjernet lidt isolering og Ø ca 45 mm af bunden.

Mugghållaren giver tilpas varme til at vedligeholde temperaturen i kaffen + lidt mere.
Testet over 12 timer uden fordampning som ellers giver afkøling.
Maximal temperatur 76 grader.
Ingen synlig derformation ( - i modsætning til min gamle el-mugg http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/501322 + http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/597941 )

Jeg er blevet så glad for den, at jeg har lavet usynlige beslag både i instrumentpanelet og ved bordet i bodelen.
Kan meget let flyttes.

SAM_0650.JPG

Vil snarest lave en 230 volt udgave, med transformator til hjemmet.

PS. Det her beskrevne tekst er svært at forklare i en YouTube - derfor billeder.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Isolerande mugghållare - för hemmafixare.

Fiffig! Men så lang varmlagring av kaffe krever Skånerost (samme som dansk mørk kaffe) - mellanrost blir etter et par timer bitter og smaker da som mørk :rolleyes:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Isolerande mugghållare - för hemmafixare.

Ja brygget kaffe af tysk Aldi arabica, bliver for mig, ikke stimulerende efter 1½ - 2 timer = brunt vand.
Smag kan ikke diskuteres.

Efter ½ time er kaffen i endast mugg for kold,
og at bruge en thermo-kande undervejs mens man styrer bilen, vil jeg helst undgå.:oops:
Se testen i [youtube]r48QEZgW2BQ[/youtube]

Min bedste løsning af mange muligheder gennem 17 år i husbil - er ovenfor.

Det kræver tid at udvikle - min erfaring er her uden kommercielle interesser.
Gratis for alle i HBK at benytte.
:)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Isolerande mugghållare - för hemmafixare.

Enligt förståsigpåarna så klarar sig bryggkaffe 7min. med uppvärmning, sen ökar garvsyran :confused:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Isolerande mugghållare - för hemmafixare.

Vil du påstå
- at alle kaffemaskiner som holder kaffen varm laver ubrugeligt kaffe efter 7 minuter ?

Så har mange restauranter, kantiner etc. et problem ;)

Jeg har testet min vedligeholdelse af varmen og over 1 time med 75% af indholdet steg temperaturen ikke over 61 grader.
Kaffen blev skænket op med 60 grader.
Takket være bl.a. fordampningen som også foregår ved lavere temperaturer.

Min test med 12 timer tør-kogning eller uden kaffe til 76 grader, skyldes først og fremmest ingen fordampning.

Som tidligere skrevet findes produktet ikke i handelen, så måske er der her noget for en commersiel producent - hvis ikke området er for lille.

Hvis nogen kender til t.ex. 5 eller 8 watt halogen lamper eller synes der bør tilkobles en ekstra sikring, thermostat eller manuel regulering som potentiometer - vil det glæde mig.
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Isolerande mugghållare - för hemmafixare.

Jag har så klart förväxlat tiderna i mitt intensiva, men korta minne.
7min. är bryggtiden som inte bör överskridas.
varmhållningstiden max. 30min.

Skärmklippskälla: CAFESERVICE - Kaffeskola
 

Bilagor

  • kaffe.jpg
    kaffe.jpg
    33,4 KB · Visningar: 3
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Isolerande mugghållare - för hemmafixare.

Her er den helt enkle test metod
SAM_0652.JPG
Du kan også anvende et stegetermometer.

Husk max. 10 watt glöd-lampa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen