• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppdatera en Garmin från förra decenniet

F

F.d. 14324

Guest
Hej.
Jag experimenterar med att uppdatera min gamla Nuvi 300 gps med inställningen: Går det så går det!
Här tänkte jag dela med mig av hur det går eller eventuellt inte går.

1-DSC_4396.JPG

Steg 1 är att ordna fram en karta.
Gratis och lagligt hade jag tänkt mig eftersom jag inte vill lägga några pengar på en nästan 10 år gammal gps.
Dessutom har jag ingen lust att skaka galler på Tillbergaanstalten.

Här har jag beställt en karta: Free worldwide Garmin maps from OpenStreetMap
Jag valde en "Generic Routable"
Alternativ finns men jag valde det översta och jag satte en bock i rutan efter: Enable manual tile selection

Efter det valde jag ut en del av världen som kan tänkas behöva, stora delar av Sverige och Norge, Danmark och norra delen av Tyskland.
Min gamla gps tolererar inte kartor över 2Gb och det gick att se hur stor kartan skulle bli i förväg och skala bort delar av kartan tills jag hamnade under gränsen, efter det tog jag bort ännu mer kartdelar över ställen jag bedömde att jag inte behöver.

osmkarta.jpg

Efter det tryckte jag på Create map, det ska tydligen ta 13 timmar att snickra ihop min karta och via mejl fick jag en länk för att se statusen på kartbyggandet, när den är klar ska jag få en länk till nedladdningen.

Jag har ingen aning om detta kommer att lyckas och jag vet inget om kartans kvalité, men kartan jag har nu blev föråldrad för många år sedan så jag tror inte det kan bli sämre. :)

mvh jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Uppdatera en Garmin från förra decenniet

Kvaliteten på OSM sine kart er etter min erfaring svært bra, bruker de i osmandr navigatoren på Android og leker meg litt med webutgaven på https://www.openstreetmap.org/ hvor en og kan legge inn korreksjoner om en oppdager noe galt.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Uppdatera en Garmin från förra decenniet

Det låter bra, lyckas jag med det här kan jag jämföra under sommaren mot min nya gps med livstids uppdatering. Den nya tycker jag har överdrivet mycket med ikoner på kartan så om osm-kartor är bra kan man ju komplettera i den nya också.

I länken du visar Knut så hamnar man på ett ställe där skulle det behöva in en skylt med max vikt på bron. :D
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/621222

6,7 timmar kvar tills min karta är färdig, det börjar bli dags att friska upp minnet med hur man får in kartan i gps:en.

mvh jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Uppdatera en Garmin från förra decenniet

Var det siste stedet du tittet på i OSM - den lagrer siste sted og utsnitt i en cockie.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Uppdatera en Garmin från förra decenniet

Okej, då förstår jag varför jag hamnade i Hajstorp. :)
Det var där jag kollade sist.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Uppdatera en Garmin från förra decenniet

Kartan blev klar en timme tidigare än beräknat och man får då en länk till ett nedladdningsställe, man har 60 timmar på sig att ladda hem det man vill ha.

osm nedladdningsställe.jpg

Kartan finns att få i några olika versioner och jag laddar hem den som är en windows exe samt den som ska gå att lägga på minneskortet direkt, storleken på min karta är på 1,2 Gb och efter extrahering runt 1,6 Gb. De tar en stund att ladda ner.

Jag tänkte testa den som man lägger på minneskortet först, fungerar inte det fortsätter jag med exe-varianten.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Uppdatera en Garmin från förra decenniet

Okej, det här gick enklare än vad jag kunde föreställa mig.
Jag tog helt enkelt filen som var gjord för att placeras direkt på minneskort och placerade den på mitt minneskort i mappen Garmin, det fungerar som det ska och de gamla kartorna är bortplockade.

Visserligen är min gamla gps enbart med som backup samt som databas för ställplatslistan men jag ska testa den parallellt med min nya för att se hur kartan fungerar.

Klart för den här gången. mvh jocke
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Uppdatera en Garmin från förra decenniet

Hej.
Jag experimenterar med att uppdatera min gamla Nuvi 300 gps med inställningen: Går det så går det!
Här tänkte jag dela med mig av hur det går eller eventuellt inte går.

Visa bilaga 84746

Steg 1 är att ordna fram en karta.
Gratis och lagligt hade jag tänkt mig eftersom jag inte vill lägga några pengar på en nästan 10 år gammal gps.
Dessutom har jag ingen lust att skaka galler på Tillbergaanstalten.

Här har jag beställt en karta: Free worldwide Garmin maps from OpenStreetMap
Jag valde en "Generic Routable"
Alternativ finns men jag valde det översta och jag satte en bock i rutan efter: Enable manual tile selection

Efter det valde jag ut en del av världen som kan tänkas behöva, stora delar av Sverige och Norge, Danmark och norra delen av Tyskland.
Min gamla gps tolererar inte kartor över 2Gb och det gick att se hur stor kartan skulle bli i förväg och skala bort delar av kartan tills jag hamnade under gränsen, efter det tog jag bort ännu mer kartdelar över ställen jag bedömde att jag inte behöver.

Visa bilaga 84747

Efter det tryckte jag på Create map, det ska tydligen ta 13 timmar att snickra ihop min karta och via mejl fick jag en länk för att se statusen på kartbyggandet, när den är klar ska jag få en länk till nedladdningen.

Jag har ingen aning om detta kommer att lyckas och jag vet inget om kartans kvalité, men kartan jag har nu blev föråldrad för många år sedan så jag tror inte det kan bli sämre. :)

mvh jocke

Har installerat på min ena gps Slovenien o Kroatien som enbart har livtids uppdatering West Europa. Har inte varit där ännu så jag har inte testat.
Den jag använder till husbilen har livtids hela Europa.
//Arne B
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Uppdatera en Garmin från förra decenniet

Hej igen, jag kollar lite och konstaterar att den nya bron i Motala är med, så nog är kartan med i matchen.
Det kanske finns fler nyare vägsträckningar man kan kolla på men Motala var det enda jag kom på. Den bron finns med i min nya Garmin med livstidskarta också.

1-2126.jpg

Är det någon som känner till nyare ombyggda vägar än Motala man kan kolla på?

mvh jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Uppdatera en Garmin från förra decenniet

Sjekket på en vei i Australia som ble åpnet etter jul, den er på plass i både here/navteq og osm - har ikke fått sjekket teleatlas, men google er også oppdatert. For et halvt år siden hadde flere med en annen planlagt omlegging, men ikke den som ble åpnet - det er noen få mil mellom disse to stedene.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Uppdatera en Garmin från förra decenniet

Tack för tipset. Jag testade med en sverigekarta och det fungerade bra att ladda och installera. Vid test märker jag att det är lite si och så med å ä ö i de svenska gatunamnen. Provade också att navigera till en känd adress och den visade till rätt gata men missade gatunumret med några hundra meter. Så slutsatsen blir tillsvidare att det inte funkar lika bra som originalkartan men det är ju å andra sidan gratis. Kanske har jag gjort något fel, eller är det fler som märkt samma småmissar i kartmaterialet?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Uppdatera en Garmin från förra decenniet

Jag har inte testat att söka på gator, jag söker sällan på det viset men jag ska prova några adresser.

För min del var det mest ett experiment för att få tillbaka vägar att åka på, sista åren har det blivit fler och fler gånger gps:en inte vet att det finns en väg där jag kör. :)

mvh jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Uppdatera en Garmin från förra decenniet

Kartdata burde bli de samme, OSM er en felles stor database og alle kan laste ned rådata. Forskjellen vil bli på hvor god formatkonverteringen er og evt hvor stort utvalg av rådata som benyttes. Om den ene tar med husnummer og den andre ikke så blir det en stor forskjell for mange.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Uppdatera en Garmin från förra decenniet

Kvaliteten på OSM sine kart er etter min erfaring svært bra, bruker de i osmandr navigatoren på Android og leker meg litt med webutgaven på https://www.openstreetmap.org/ hvor en og kan legge inn korreksjoner om en oppdager noe galt.

Nu har jag skapat ett konto vid openstreetmap, nu kan jag redigera världen! :)
På kartan i alla fall och jag hittar några galenskaper i mitt närområde, en bit saknad väg och en väg som är avstängd. Jag tänkte försöka få med det på kartan.

mvh jocke
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Uppdatera en Garmin från förra decenniet

Detta skall jag prova vid tillfälle , konstigt att inte andra teknikfreekar på forumet testar!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Uppdatera en Garmin från förra decenniet

:D Teknikfreaken har nog redan glömt bort vad en garmin är för något.:D

Gjorde en kontroll i går, det finns en ny trafikplats efter E18 några kilometer ifrån mitt hem.
Nya av/påfarter och två rondeller i en åtta (typ) under själva E18, platsen finns med på kartor från Here som ritat ut platsen mycket bra och Openstreetmap som har av/påfarter med men missat rondellen, Google och Eniro ligger efter och har inte ett spår av den nya korsningen!

Tänkte uppdatera min Garmin med livstids-kartor och kolla om de har med ändringarna.

mvh jocke
 
Toppen