• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utrustning

B

BernthåInger

Guest
Vi har köpt en ny husbil.
Vi undrar, vad bör man utrusta bilen med förutom det som är standard utrustning, vad kan vara bra och nödvändigt, som tex extra utrustning för en rimlig kostnad (lite lyx skadar inte).
MVH
BernthåInger :confused:
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.780
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning

Svår fråga. Det beror ju mycket på vad som är standardutrustning på just din bilmodell.
Monterat på bilen har vi.
Markis, AC på taket, cykelställ + annat lullull.

En del av det vi har med oss:
Utemöbler, extra toatank, rengöringsmedel, vattenkanna, vattenslang ca 4 meter med olika kopplingar för kran för att kunna fylla vatten på mackar mm. Reflexvästar.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning

Vet inte vad du har som standard.
Men ett bra larm som fungerar på original fjärrkontroll är bra.
T.ex Defa DVS90 kostar runt 2500:-och kan monteras själv om man är lite el/data kunnig.

Sedan är det som andra har sagt, 12V uttag och kanske en liten inverter 12V-230V så att du kan ladda alla dessa saker som har 230V laddare t.ex. kameror.

Dyrare saker är en bra navigator o backkamera, jag kör en Kenwood integrerad med backkameran. Skulle jag köp idag själv blev det nog separata enheter. Det blir billigare och flexiblare.

Men kanske det viktigaste är solcell, men det kanske redan finns.
Helt otroligt bra!
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Utrustning

Ugn är kanon både som matlagning och värma frysta bullar till kaffet.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning

lite verktyg,extra säkringar även huvudsäkring både till bil o bodel,silvertejp o en rulle sopsäckar om en taklucka blåser iväg tex. ett par långa spännbanband,o sen lite tur så att allt funkar, Lycka till!!!!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Utrustning

Vi har utrustat vår med solceller o inverter för att alltid ha tillgång till 220V samt luftfjädring för att minska belastning. Med omniaugn gör man goda rätter utan att ta bort ngt skåp. Och naturligtvis åretrunt däck för färd över alperna och resan hem norrut och till fjällen under fågeljakten.

/Sylvia
 

Anette o Steve

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
MJÖLBY
HBK-Nr
9117
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning

Backkamera är nästan ett måste. Solceller ökar friheten, parabolen inget måste men uppskattas mest under vinterhalvåret. Stor vattentank om man duschar i bilen. Köksfläkt för att kunna laga mat. Detta är nog det som jag ser som viktig utrustning för att göra livet lättare i bilen.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Utrustning

Felet man nog gör är att skaffa prylar som man sen kommer underfund med att man inte behöver.
Det bästa är nog att ta bilen som den är, såvida det inte ingår förmånliga erbjudanden, och komplettera efterhand som man saknar viss utrustning eller "bra att ha prylar".
Det som en del anser vara en nödvändighet kan andra klara sig helt utan.

Viktproblem som kan dyka upp om, man plocka på allt för mycket är en annan parameter man kanske måste ta hänsyn till.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning

Hej
Utrustning och behov är ju mycket olika. Vad bilen har som standard varierar också mycket mellan tillverkare och modeller. Det är också viktigt att tänka på lastvikten innan man shoppar loss med allt nödvändigt. Det blir snabbt riktigt mycket utrustning och vikt så man måste se upp. Här kommer en lista på vad vi tyckte vi ville ha i vår bil. På toppen på listan nedan kommer också husgeråd, trädgårdsmöbler, grill, två elcyklar, verktyg, slangar, pallbockar, rengöringsutrustning, förbandslåda, lampor och mycket annat.
Det är kul att utrusta en ny husbil men ganska dyrt och tidskrävande. Här kommer min lista på våra tillval.
120l bränsletank.
Ac, farthållare, dubbla airbags.Elhissar, El speglar
Elstolar fram justering och värme
Alde värme gas och 230v, isolerjalusier
Radiatorer vid vindrutan och Truma boost
värmebooster fram.
Värmeväxlare med egen circ pump.
Truma safir bodels ac i dubbelgolvet
Webasto värmare motor och bodelsvärme kopplad på bodelselen
Eltaklucka
Markis
Myggdörr
Gourme kök
Köksfläkt
Gasol Ugn
Stor kyl med frys 190l
Skinnklädsel
Formskurna heltäckningmattor
Dubbla solceller 2x140w, dubbla bodelsbatterier
Inverter med äkta sinusvåg
Genomgående LED lampor dimbara med central styrning
LED TV o DVD
Larm och gaslarm
Porslinstoa
SOG avluftning av toa
kassaskåp
automatisk gasolomkopplare
Pioneer multimedia med navigator och backkamera
CD/DVD samt bluetoth handsfree.
Tonade sidorutor i glas
17" alufälgar, riktigt reservhjul
fjärrljus​
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Utrustning

Vad väger detta och hur mycket blir kvar i lastkapacitet?

/ Erik

Det är ca 400 kg kvar när allt är med. Alla tbh, cyklar husgeråd mm väger drygt 600 kg.
Vissa saker var med från fabriken så lastvikten är ca 900 kg men sedan har vi plockat dit resten. När jag och frugan också är med finns det runt 250 kg kvar till tyska konserver och dyl. Lastvikt försvinner fort kan man säga:)
 
Toppen