• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm trygghet när man sover

F

F.d. 53078

Guest
Efter tráden Trygghet när man sover sá öppnar jag denna träden om hur man enkelt billigt kan skydda sig mot objudna.

Detta skall handla om när man är i husbilen

Ett enkelt billigtsätt är att instalera ljus och ljud effekter

Regler:
1. Sátt inte fast klistermärken som talar om modellen av larmet.
2. Ha olika sätt att skydda alla bilar skall inte ha samma funktion av larm.
3. Tänk pá hur ni vill röra er inne i bilen pá natten toa besök E.t.c.
4. Djur inne i bilen Hund Katt.
5. Larmet skall alldrig kunna gá igáng ofrivilligt.
6. Larmet skall skrämma innan nágon typ af förstörning av lás rutor mm.
7. det skall skrämma synliga blinkande dioder.
8. inges standard instalation

Mánga är händiga och kan göra mycket själv, andra är duktiga pá annat och vágar inte röra en skruvmejsel. Det finns alltid nágon som kan hjälpa till.

Det första en tjuv gör är att känna om det är lást.
Dá kan man koppla en microströmbrytare till öppningen inne i dören som tänder ljus och ger signal en kort tid. Bara detta enkla borde skrämma iväg 99%.

Microbrytarna inne i dörren sätter man enklast fast med lite sikaflex lite tejp eller klädnypa tills det har torkat.

Trampmattor finns helt klara att bara koppla in. Dom skall ligga under den vanliga mattan. Trampar obehörigpá den gár armet, mycket effektivt


Larmmatta Ex.Clas olsson 199 sek Larmmatta Clas Ohlson
Inga elektronikkunskaper krävs har inbyggt batteri klar att lägga ut.

Mikrobrytare Mikrobrytare | Clas Ohlson

Siren Siren clasohlson

Led focos Hör med vára LED säljare pá HBK

Kom nu med massor av idéer
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Larm trygghet när man sover

Gillar Classe O, dom har "allt"

Dom här små batteridrivna magnetlarmen har jag på alla fönster.

Detta är bra att larma hyttrutorna med (de som man kan veva ner, då funkar inte ovanstående magnetlarm) en nypa som man klämmer fast vid rutan.
Det larmet har jag också använt på flygplatser t.ex. när man släpat på resväska/handbagage och sitter o slumrar nånstans i väntan på planet. Bara att placera nypan under väskan. Hade en bekant som blev av med handbagaget trots att han hade klämt fast det mellan benen, men så somnade han nån minut och det räckte.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Larm trygghet när man sover

Hittade en trevlig lösning (tråd) som förhindrar skador på bilen och varnar "i tid". Enda problemet är att hitta lämpliga ställen för sensorer samt ställa in dessa för rätt avstånd. Någon som kanske kan upplysa oss är trådens skapare och- eller andra som har liknande installation. Principen med backsensorer ser ut enligt följande:
 

Bilagor

  • p-sensor-schema.jpg
    p-sensor-schema.jpg
    148,3 KB · Visningar: 22

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: Larm trygghet när man sover

Hittade en trevlig lösning (tråd) som förhindrar skador på bilen och varnar "i tid". Enda problemet är att hitta lämpliga ställen för sensorer samt ställa in dessa för rätt avstånd. Någon som kanske kan upplysa oss är trådens skapare och- eller andra som har liknande installation. Principen med backsensorer ser ut enligt följande:

Hej
Har byggt ett eget skalskydd med backsensorer. Sensorerna sitter vid dörrarna och de är kopplade till yttrerbelysningen som tänds under valfritt tidsintervall. Det akustiska larmet är frånkopplingsbart. Alla delar som behövs finns på Kjell o Co och kostar ca 600:- + lite arbete. Har använts under 2 år med enda problemet att det har gått igång vid kraftigt regnväder.

Hälsningar
Lars-Olof
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Larm trygghet när man sover

Jag satte parkerings sensorer högt upp pá en fransk husbil.
Högt upp för att inte ge larm ifrán djur hundar katter.
Ägaren ringde mig och sa samma sak om regnet. Vi kom fram till att om markisen var utdragen endast 40Cm sá försvann det problemet. Sensorerna justerade jag till Ca 70º vinkel. Höjden och vinkeln är viktig. och tänk pá att markisens framkant inte fär fladdra framför sensorn.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Larm trygghet när man sover

Information:

En parkeringssensors uppgift är att ge avstánd till bakomvarande bil
Den larmar om det finns nágot fast stilla, mindre än ett kort avstánd framför sensorn omkring en meter.

En larmdetektor ger larm om det rör sig framför detektorn av ett ganska lángt avstánd kanske 4-5 meter.

Det finns enkla rörelsedetektorer som affärer sätter i dörrar för att höra om det kommer nágon. För den o händige är det ett lätt sätt att sätta sádana i framsätet. Den händige kan pilla isär den och sätta en sádan i dörrlampan.
Den som letar pá nätet hittar säkert 12v rörelselampor.
jo jag hittade massor Ex. Caravan-Utelampa LED + rörelsedetektor

Dessa kan man om man vill sätta ávan framdörrarna om man vill, lättare att hitta nyckelhálet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Larm trygghet när man sover

Jag är riktigt tänd på en "billig" lösning (som komplement till övriga säkerhetsåtgärder), att installera back-sensorer (ultraljud) i lämplig höjd & vinkel ovanför bilens dörrar/glaspartier/tak, vilket borde kunna fungera ypperligt. Problem med regn, katter, får och andra kreaturbesök när man sover, skulle kunna undvikas genom en strömställare som kopplar ur systemet om man så vill. Ska fundera vidare på detta...
 

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Sv: Larm trygghet när man sover

Förslag till billig lösning,
Det finns många sätt att skydda sig mot ovälkomna gäster med sensorer mm.
Men oftast har de objudna kommit in, innan larmet går.
Man kan komplettera rörelseskydden med mekaniska hinder,
tex. plastad 3mm wire dragen mellan armstöden på dörrarna och låst med skothake som är lätt och snabb att låsa upp.(halvintregerade bilar)
Bodelsdörren kan man säkra med klen kätting och skotlås. Detta kan göras på Adria Coral och bilar med liknande dörrkonstruktion. Dessa åtgärder försvårar för ovälkomna gäster att komma in.
 

Bilagor

  • SAM_0495.JPG
    SAM_0495.JPG
    1,5 MB · Visningar: 46
Toppen