• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenhet med modem donglar och trådlös vidarekoppling

F

F.d. 55451

Guest
Har konstaterat med många tester, att jag har mycket stark 3G-anslutning till fogg / 3, som jag nu försöker göra det bästa möjliga vidarebefordrade med lagliga WiFi router.

3G är upp till nu mer än 12 kilometer, och WiFi område förväntas bli ca. 9 kvadrat kilometer för ex. laptop med liten USB-antenn.
Hittills WiFi 1,2 kilometer/ 1,1 mbps till liten smartphone.
Detaljerad förklaring kommer att följa om det finns intresse ?

Har andra erfarenheter med ämnet ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Erfarenhet med modem donglar och trådlös vidarekoppling

Såvitt jag vet så åtminstone i Sverige regleras WiFi med maxvärden på fältstyrka. Alla försök att höja den med riktantenner etc. är i princip olagligt.

Men jag är ändå intresserad av dina resultat.

/ Erik
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Erfarenhet med modem donglar och trådlös vidarekoppling

Vilka av dessa produkter är olagliga att använda i Sverige ?
TP-Link MR 3420
TP-Link WN722N
TP-Link WA7210N eller WA5210G från Elfa i Sverige.
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Erfarenhet med modem donglar och trådlös vidarekoppling

Såvitt jag vet så åtminstone i Sverige regleras WiFi med maxvärden på fältstyrka. Alla försök att höja den med riktantenner etc. är i princip olagligt.

Men jag är ändå intresserad av dina resultat.

/ Erik
Olagligt!!!!!
Vem bryr sig i dessa tider?
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Erfarenhet med modem donglar och trådlös vidarekoppling

Jaha? Du får ursäkta, jag förstår inte riktigt, vad det handlar om. Kan du förklara närmare. Kanske jag som är dum i huvet. :)
Ps. Ser nu efter uppdatering att det kommit fler inlägg. Så det har klarnat, en aning.
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenhet med modem donglar och trådlös vidarekoppling

Normalt är det EPR som begränsar uteffekt/antennvinst på sändare. Men just WiFi har jag för mej är ett undantag. Där är det bara uteffekten som begränsas. Hittar du någon annan uppgift vill jag gärna ha källhänvisning på det.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Erfarenhet med modem donglar och trådlös vidarekoppling

Specifikationer och godkännanden CE Standards :

TP-Link MR 3420 TL-MR3420 - Welcome to TP-LINK
trådlös router inomhus, för mobilt bredband modem / dongle utomhus

TP-Link WA7210N TL-WA7210N - Welcome to TP-LINK
trådlös multi WiFi med 7 modes / funktioner - utomhus

TP-Link ANT2408C TL-ANT2408C - Welcome to TP-LINK
antenn för inomhus (utomhus) användan

TP-Link WN722N TL-WN722N - Welcome to TP-LINK
antenn för laptop via USB - ekstra och för test.

Ovanstående komponenter är vad jag använder, men hur de är installerade är nog mer punkten.

Syftet är att göra husbil till:
1.et mobil lång räckvidd hotspot med bra anslutning till Internet via 3G (senare 4G)
2.opnå en lång räckvidd anslutning till fasta hotspots
- på ett lagligt sätt.
 
Senast redigerad av en moderator:
M

MatsFo

Guest
Sv: Erfarenhet med modem donglar och trådlös vidarekoppling

Jag blir i alla fall väldigt nyfiken om du hittat på något riktigt bra.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med routern och "dongle utomhus".

Det normala är ju att man kopplar accesspunkten till en WiFi-hotspot. Dessutom till WAN på routern och därmed får både förlängningen av WiFi och uppkopplingen till de egna enheterna via den egna routerns WiFi.
Det "bökiga" där är ju att gå in i accesspunkten och koppla upp alla de olika hotspots man kommer till innan man får det att fungera.

Jag antar också att routern har någon sorts prioriteringsfunktion att den tar WiFi-WAN före 3G/4G-WAN.

Men i ditt första inlägg skrev du om väldigt stora avstånd och det förstår jag inte hur du får ut, så jag avslutar där jag började, jag är väldigt nyfiken på vad du kommit på och vad du gör.

/Mats
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Erfarenhet med modem donglar och trådlös vidarekoppling

WiFi 1,2 km / 1,1 mbps

Testerna utfördes på stranden Dråby
GPS: 56.21157,10.73402   
och ca. 4 km till närmaste fogg / 3 - 3G-master - over liten kuperad terräng med träd.
Download Hastighet: 10742 kilobit per sekund Upload speed: 3342 kilobit per sekund Ping: 78 ms, 2013/02/10 08:48:17 - i husbilen.
test stedet.jpg
Fortsätt över WiFi för smartphone, en liten Samsung Galaxy Pocket, som inte kan hantera mer 3 mbps i direkt 3G, och på den plats där testet genomfördes, fanns det ingen direkt 3G-anslutning över 1 Mbps.
WiFi sänder TP-Link WA 7210N, som kan köpas på många ställen i Danmark, och är ansluten till router USB-modem. Riktat + rundstrålande max. 9 kv.km - jag hoppas.
Här används i AP Router-läge, men kan också användas som: AP klient Router-läge, Access Point, Multi-SSID, Repeater och Universal Repeater, Bridge med AP eller klient.
12 Volt.

Har just kommit att fast installera lite mer av utrustningen (2+3).
1) modem dongel - 2) multi WiFi CPE WA7210N flyttbara - Horizontal: 60° Vertical: 30° - 3) WiFi antenn ANT2408C
antenner f internet.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Erfarenhet med modem donglar och trådlös vidarekoppling

WiFi 1,8 km/ 0,3 mbps ~10 kv.km,
eller 1,2 km/3 mbps ~4,5 kv.km

Med dubbla rundstrålande antenn på USB-router för MBB modem / dongel TP-Link MR 3420
För laptop med antenn - TP-Link WN722N

För liten mobil Samsung Galaxy Pocket - solo.
WiFi 1200 meter / 1 mbps - 500 meter / 7 mbps ~0,8 kv.km.
Runt samma som riktantennen WA 7210N, men nu i dubbelt rundstrålande antenn och endast som mobilt hotspot - AP.

Testerna utfördes på stranden Blokhus

GPS: 57.25668,9.58131   

dobbelt antenn.jpg

3G fogg/3
Downloadhastighed: 15984 kilobit per sekund, Uploadhastighed: 3462 kilobit per sekund, Ping: 65 millisekunder, 8/10/2013 11.49.15
Fortsätt över WiFi för laptop med antenn.

NB. Nej, jag har ingen förkärlek för TP-Link - det var nästan slumpmässigt.
Bäst om de olika komponenterna är av samma fabrikat, det passar in ihop.
 
Senast redigerad av en moderator:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenhet med modem donglar och trådlös vidarekoppling

Låter spännande, men du är för teknisk i din beskrivning för mej så jag hänger inte alltid med. Har du testat med olika antenner och liknande utan wifi, dvs direkt mot 3/4G?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Erfarenhet med modem donglar och trådlös vidarekoppling

Hej Lundholm
Kan tänka mig ?,
- att du har intresse av hur jag kan få en 3G-anslutning nå 12 kilometer - lagligt.

Jag har testat det vid den dansk / tyska gränsen där det är platt mark i våtmarker område med få träd.
I området det står klart var till transmittern går, när fogg/3 ännu inte användas i Tyskland.
Man använder alltid öppen mark för bedömning räckhåll, men var hittar man en platt landskap utan hinder på upp till 20 kilometer och inga andra sänder ?
Min utrustning är inte särskilt dyrt, bara utvalda och lite tur. :)

Beskrivningen kan komma snart och då kommer jag att skjuta en beskrivning av mitt wifi antenn TP-Link WA7210N lite längre, eftersom jag saknar några tester och skapa acceptabel placering.
 
Senast redigerad av en moderator:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenhet med modem donglar och trådlös vidarekoppling

Fortsätter läsa dina test och återkommer med frågor när så behövs! Täckning är ju ett angeläget ämne för många av oss. Själv kör jag än bara med en IPad med fogg kort direkt i men har funderingar på extern antenn. Har även IPhone med Telenor i så ibland använder jag den vägen men det ska bli wi-fi i husbilen har jag tänkt och då med extern antenn.

Tack för att du delger oss dina erfarenheter!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Erfarenhet med modem donglar och trådlös vidarekoppling

3G är upp till nu, mer än 12 kilometer

Det är inget fel med någon gör som de vill, jag kan bara berätta hur jag har fått goda resultat.

För att erhålla antennen att ge den bästa signalen måste den vara synlig för sändaren.
För att undvika hinder, så högt som möjligt på fordonet och helst nära vägen mittlinje.

Två saker som ochså dämpar signalen kan vara antennkabeln och låg spänning / ström.

Modem (/router) tillverkarna gör mycket för en optimal inbyggd antenn.
En antenn tråd/sladda kan oftast dämpa antenn värde av 0,7-1 dBi per meter, ett värde som måste relateras till förmågan hos antennen.

Långa tunna USB-kablar kan dämpa modemets prestanda.
Sällan längre än 1,5 meter helst bara en halv meter.
Jag valde den största av de illustrerade modem eller donglar
ny MBBmodem.jpg
Den största/bäst antennen och kan också ge 4G, även om 3G är OK i detta fall.
Jag har bifogat modemet på taket i en plastlåda och lagt till en stödjande krage.
Modemet kan införas underifrån.
modem huv.jpg
För att det skall vara bra spänning och ström till modemet är en stark trådlös router inom ½ meter - installerad i en skåb.
Routern använder reglerade 12 volt och kan slås på hela dagen eftersom den använder lite ström.
Routern sänder signalen från modemet trådlöst till bärbara datorer, smartphones , etc.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Erfarenhet med modem donglar och trådlös vidarekoppling

Så jag vågar påstå att jag kan ha användbara 3G för 14 kilometer - om rätt tillfälle var där för testet.
Häromdagen testade jag en liten modem Huawei E3256 (ca 8% mindre räckvidd än min bästa ZTE 820D) vid den yttre vallen sydväst om Höjer, en stor parkeringsplats.
Fortfarande modem med rundstrålande antenn = MBB dongle.

GPS: 54.91099,8.63881   
mer 11 km lille dongel 3 mbps.jpg

Internetuppkoppling med 3 Mbps 11,1 kilometer Avstånd till masten i Møgeltønder
GPS: 54.94821,8.80217   
Hi3G - UMTS2100 - som är den närmaste.
Downloadhastighed: 3071 kilobit per sekund, Uploadhastighed: 1256 kilobit per sekund, Ping: 79 millisekunder, 21/10/2013 16.07.18

Min smartphone 4" android 4,0 (samma fogg sim) gav upp (< 0,3 mbps)vid ca. 7,4 kilometer - 67% av modem på taket med 3 mbps.

-----------
Den vänstra sidan av vägen, Danmark och till höger Tyskland.
Vägen är tyska.
Jag står på den yttre vallen med gyttjigan Vesterhavet bakom mig, och tittar in i träsket, som är ett skyddat naturområde. En attraktion pärla.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Erfarenhet med modem donglar och trådlös vidarekoppling

Några fler exempel på vad jag fortfarande testar, och informationen förhoppningsvis gynnar dem som har intress i ämnet.
3 G - WiFi.jpg, diskret harmonisk.jpg
Cirklar: röd 3G - blå WiFi sida installerad i takluckans krage och antenner kan böja av - brunt skorsten och TV-och radioantenn.
Högsta fasta punkter är takluckan - 3,05 meter.

Räknar snart att köpa en mycket stor parabol / reflektor för riktad 2.4GHz WiFi eller 3G - beräknad räkkevide 56 kilometer :swoon::swoon: - vi får se ;)
Mest for hemmets använding og specielle situationer.

Ett steg åt gången och ibland andra konstruktioner för husbil.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Erfarenhet med modem donglar och trådlös vidarekoppling

Det är ju så jäkla långt mellan 3/4G-antennerna där vi brukar gruppera. Svänger in maströret och kollar i mobilen. I princip samma teknik som luftvärnsrobotsystem 67
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Erfarenhet med modem donglar och trådlös vidarekoppling

Kanske är vi på kanten av lagligheten.
Dessa antenner säljs i Danmark och Sverige t.ex. Elfa
TL-WA7210N - Welcome to TP-LINK

erhålls genom förfrågan - andra har den i lager
TL-ANT2424B - Welcome to TP-LINK :swoon:
placera 3G dongeln i centrum - se så - men jag får testa.

Denna typ vi har beskreven för i HBK - ger 40 - 60% mer :yes: - än dongeln bara 2 meter längre ner.

si bag dongel.jpg
Placering nu i allt ~7,3 meter.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen