• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

C1 utbildning

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Försökte sondera terrängen för bra julklappar till döttrar och svärsöner, och alla visade intresse för att göra en C1 utbildning till sitt körkort. Mailade 5 trafikskolor (Uppsala) i söndagskväll och frågade om dom skulle börja med utbildning och vad det kunde tänkas kosta. Ingen av dom tänkte ha någon utbildning på C1. ??? Finns det några fler som frågat samma sak?? Är det lika över hela landet??

Mvh
larsemil
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: C1 utbildning

Inget märkligt alls, tydligen vet inte ens ansvarig myndighet vad omfattningen av utbildningen skall vara.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: C1 utbildning

Arbetet med utformning av utbildningskrav och provkrav för de kommande körkortsbehörigheterna enligt tredje körkortsdirektivet är igång. Något exakt datum när kraven offentliggörs vet jag ej.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: C1 utbildning

Hej.
Vad som gäller är klart men problemet är nog att det innebär en ganska stor kostnad för trafikskolan med inköp av lämpligt fordon som sedan endast kan användas för C1 utbildning.
Tveksamt om det finns underlag för en sådan investering. Tråkigt nog så går det inte att använda husbilen som kräver C1 körkort för uppkörning till C1.

MVH
Stig
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: C1 utbildning

Kraven för C1 bör ju vara samma inom hela EU. Nedan har jag kopierat in lite information som jag fått av husbilsvänner i UK. Det tycks vara så att det finns en bortre gräns 31/12/2013 då detta skall vara infört.

[FONT=&quot]C1 DRIVING LICENCE TEST TO BE EASIER FOR NON-COMMERCIAL DRIVERS[/FONT]
[FONT=&quot][30/8/12]
A draft amendment to the EC 3rd Directive on Driving Licences should mean that it will be easier for drivers of privately used vehicles to obtain a C1 licence (required for driving vehicles of between 3500kg and 7500kg GVW). Drivers who passed a normal car test after 31/12/1996 do not have the C1 category on their licence and currently must pass a C1 goods vehicle test in order to drive any vehicle of between 3500kg and 7500kg GVW.[/FONT]
[FONT=&quot]The proposal is that where driving is not the principal activity of the driver, i.e. it is solely for personal or leisure purposes, there should be no requirement to demonstrate knowledge of the rules and equipment applicable to the professional transport sector. [/FONT]
[FONT=&quot]A separate C1 test is proposed, and the C1 licence category will be issued with a new restriction code (97) indicating that only private use is permitted.[/FONT]
[FONT=&quot]This easing of the testing requirement should reduce the need for motorhome manufacturers to build vehicles with a GVW of 3500kg or less.[/FONT]
[FONT=&quot]Member states must incorporate the amendment into national legislation before 31/12/2013.[/FONT]
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: C1 utbildning

Helt riktigt som du skriver är det kraven i direktivet enl. text. Vilka krav som ställs på utbildning och vad som skall provas vid erläggande av prov för behörigheten beslutar Transportstyrelsen om.
 
F

F.d. 24921

Guest
Sv: C1 utbildning

Kraven för C1 bör ju vara samma inom hela EU. Nedan har jag kopierat in lite information som jag fått av husbilsvänner i UK. Det tycks vara så att det finns en bortre gräns 31/12/2013 då detta skall vara infört.

[FONT=&quot]C1 DRIVING LICENCE TEST TO BE EASIER FOR NON-COMMERCIAL DRIVERS[/FONT]
[FONT=&quot][[/FONT]

Blir det så att C1 bara gäller "privat" körning öven i Sverige?
Någon som vet och vill tipsa mig.

Har några kollegor som idag kör 3,5 tons "lastbil" i jobbet, ofta med överlast.
De tänkte byta till lite större bilar och skaffa C1E kort, men det kanske är feltänk.

/Krister
(A,BE,C)
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: C1 utbildning

Blir det så att C1 bara gäller "privat" körning öven i Sverige?
Någon som vet och vill tipsa mig.

Har några kollegor som idag kör 3,5 tons "lastbil" i jobbet, ofta med överlast.
De tänkte byta till lite större bilar och skaffa C1E kort, men det kanske är feltänk.

/Krister
(A,BE,C)

Det är nog så att om dom kör över 3,5 ton som yrke, så är det C-kort som gäller för dom. Att köra en 3,5 tons lastbil med överlast kan bli dyrt även med ett C-kort, för det är ju överlast .
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: C1 utbildning

Att köra lastbil yrkesmässigt kräver alltid särskild utbildning. Grundläggande Yrkeskompetens utbildningen (YKB). Utbildningen är 280 eller 140 timmar beroende på ålder.
 

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: C1 utbildning

kommer denna behörighet att gälla även utomlands ?

Har ju ett "gammalt" körkort, vilket ger mig och frugan behörighet att köra tunga husbilar också.

Men det kan ju vara si och så om man blir stoppad av någon sur polis utomlands, som inte alls bryr sig om våra övergångsregler...

Men kommer de att nöja sig med detta även utomlands ?

Mvh Peter
 
C

cheetah1

Guest
Sv: C1 utbildning

I denna skrift;
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS%202012/TSFS%202012_46.pdf¨

läser jag mig till att det går att köra upp för C1 med en husbil.

Det finns även info om vad som skall provas på teori respektive det praktiska provet för C1.

Det skiter sig på det här:
9 § Bilen ska ha en sådan installerad färdskrivare som avses i kapitel 1, artikel 1, rådets förordning (EEG) nr 3821/85 av den 20 december 1985 om färdskrivare vid vägtransporter2.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: C1 utbildning

Hörde ett rykte om att kravet på provfordon skulle lättas så att det inte skulle krävas färdskrivare och tryckluftsbromsar för förarprov på C1.
Är det någon som vet?
Åke
 
Senast ändrad:

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: C1 utbildning

Kravet på färdskrivare gäller för behörighet C, gällande yrkesmässig trafik
Jag är 100 % säker på att för C1 behörighet krävs ingen färdskrivare.

Kopierat från Svar från transportstyrelsen: Föreskriften där det står att det INTE behövs färdskrivare i en husbil ( för privat bruk ) är TSFS 2012:46 och 9§;

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS 2012/TSFS 2012_46.pdf


(Krav på fordon
Gemensamma regler för behörighet C1 och C
8 § Körprovet ska genomföras med en lämplig personbil eller lastbil för
behörighet C1. Körprovet ska genomföras med en lämplig lastbil för
behörighet C. Godkända bilbälten ska finnas på de platser som används.
Sökanden ska själv tillhandahålla ett sådant fordon.
9 § Bilen ska ha en sådan installerad färdskrivare som avses i kapitel 1,
artikel 1, rådets förordning (EEG) nr 3821/85 av den 20 december 1985 om
färdskrivare vid vägtransporter
2
.
Vid förarprov som avläggs vid Försvarsmakten behöver färdskrivaren
inte vara fast installerad i provfordonet.) // Pirkko
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: C1 utbildning

Här är hela svaret med länkar vad gäller C1 behörighet och färdskrivare. :

Svar: Föreskriften där det står att det INTE behövs färdskrivare i en husbil ( för privat bruk ) är TSFS 2012:46 och 9§;

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS 2012/TSFS 2012_46.pdf



Stödet finns i nedan länk, läs kapitel 1, artikel 2 och undantaget står i artikel 3 under h;

EUR-Lex - 32006R0561 - SV







För vidare kontakt i ärendet använd länken:



Med vänliga hälsningar
Östh Hans

Supportenheten
Transportstyrelsen
 
F

F.d. 24921

Guest
Sv: C1 utbildning

Att köra lastbil yrkesmässigt kräver alltid särskild utbildning. Grundläggande Yrkeskompetens utbildningen (YKB). Utbildningen är 280 eller 140 timmar beroende på ålder.

Det är skillnad att köra yrkesmässigt eller köra lastbil i jobbet.
T.ex en rullande kiosk som ska flyttas.
Om samma person säljer korv, och sedan kör bilen mellan platser är det INTE yrkesmässig trafik (inget krav på YKB utbildning)

Jag kör lastbil till och från arbetsplatser för att ta med "material och verktyg", och behöver inte YKB.

Ex 2: en byggarbetare som har en husbil att ha kontor/verktyg samt sova i,
han kör i jobbet, men är inte Yrkesnässig trafik.

Men min fundering gällde om det inte går att använda "C1" för att köra mindre lastbil (typ 5ton) i jobbet utan man då skulle behöva "C kort"
Tex glassbilar är ju vissa mellan 3,5-7,5 Ton lastbil.

/Krister
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: C1 utbildning

Yrkesmässig trafik är vad jag vet "Att transpotera gods för annans räkning mot ersättning"

För detta krävs Trafitillstånd, det behöver inte den som kör eget gods, firmabilar hantverkare eller "korvgubbar".

knarren skriver "Men min fundering gällde om det inte går att använda "C1" för att köra mindre lastbil (typ 5ton) i jobbet utan man då skulle behöva "C kort"
Tex glassbilar är ju vissa mellan 3,5-7,5 Ton lastbil."


Tror inte att det går kudden nog har även de som kör Glassbil över 3,5 ton C-kort.

Men sedan kommer något som torde bli problem att fixa för C1 uppkörning om en
PB Kl II vanlig HB skall användas.

Behörighet C1
11 § [FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Vid körprov för behörighet C1 ska bilen [/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman]1. ha en totalvikt av minst 4 000 kg och högst 7 500 kg, [/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman]2. ha en längd av minst 5 meter, och [/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman]3. vara utrustad med antilåsningssystem för bromsar (ABS).[/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman]Verkar Ok fram till 12§ sista meningen. [/FONT]
[/FONT]

12 § [FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Bilen ska vara lastad till minst halva maximilasten. [/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman]Bilens lastutrymme ska ha formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som förarhytten. [/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman]Lasten ska vara förankringsbar och av styckegodskaraktär.[/FONT]

[FONT=Times New Roman,Times New Roman]Hur har Trafikverket tänkt sig detta i ex. en HB för det är väl det som är grunden för denna körkortsbehörighet att få framföra en PB Kl II över 3,5 ton.[/FONT]

[FONT=Times New Roman,Times New Roman]I garageutrymmet om sådan finns på HB,n finns möjligheten men att ha minst halva maxilasten i bakändan där dessa oftas finns kan bli baktungt med besked och förändra köregenskaperna på bilen.[/FONT]

[FONT=Times New Roman,Times New Roman]Att försöka lasta in saker av styckegodskaratär i bodelen och förankra detta med ex. spännband. Då skall det finnas fasta förankringsöglor i golvet. Vad tror ni om det? [/FONT]

[FONT=Times New Roman,Times New Roman]Att fylla vattentankar som last faller på skrivningen styckegodskaraktär då flytande gods inte räknas till den kategorin.[/FONT]

Detta krav gör troligen att det blir att hyra en vanlig LB inför uppkörningen.

För övrigt om vi ser till antalet inlägg i på denna tråd och antal tack så verkar detta med högre krav på behörighet vara ett "trauma" för många som endast har B.kort och kör "tungt".
Lungn i ladugården det blir nog inte så oövervinnligt att kompletera sitt körkort för den som så vill, alternativet blir ju att gå ner i viktklass så är problemet löst.








[/FONT]
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: C1 utbildning

Där ser man, hänger väl inte riktigt med bland dessa nya regler har haft körkort sedan 1964, därefter "Trafikkort" sedan 1967 som sedemera blev A B CE då skall tilläggas att jag redan som 17 åring utbildades på tunga fordon av militären så nog finns stor vana vid tungt på väg.

Har liksom aldrig behövt tänka på hur stor/tung bil/släp jag fått kör, allt har ju varit tillåtet.

Lever väl kvar i B, C CE D är det som finns.
Nu delas det visst upp inom de olika viktklasserna ser jag bra eller inte tja vem vet?

Inte lätt att bli gamal men jäkligt roligt:)
 
Toppen