• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

bullermätning och bullerdämpning i husbil.

F

F.d. 55451

Guest
Hej

For nogen lidt uventet bringer jeg her en beskrivelse af min lydtryksmåler, UT 352 og 2 smartphone applikationer/apps -db level og sound meter begge afprøvet på Samsung Galaxy S2.

Jeg vil ikke debattere det med nogen iPhone entusiast - det er venligt mente oplysninger til dem som har interesse i lydmåling og støjdæmpning - oplysninger frem for konflikter - basta.

Begge afprøvninger, UT 352 og apps, fandt sted samtidig men kan være umulige at sammenligne fordi apps'ne falder uden for støjmålingernes behov, med deres målebare db 40 -100.
Det er ingen sammenligning - blot en illustration af forskelligheden.

UT 352 er en konstruktion for måling af lydtryk og derfor er microfonen anbragt i forlængelse af selve meteret, med en vindhætte og bygget i stødabsorberende gummikasse.
UT 352 er kalibreret med en usikkerhed på højest 1,5 db (kan være kun 0,1 db) i frekvenserne 31.5 Hz til 8 kHz.
Lydtrykket kan måles omskiftbart med vejefiltre A og C
Måleinterval-kontakt langsom/hurtig
MIN/MAX-funktion
4 områdevalg 30 til 80dB, 50 til 100dB, 60 til 110dB og 80 til 130dB.
støj spisebord.jpg,ventilhus1.jpg
( puden absorberer vibrationer )

Samsung Galaxy S2 er ikke tiltænkt at skulle bruges som lydtryksmåler og giver tvivlsomt bedre regisreringer, end som en gammel båndoptager med et godt meter for microfonnieau.
Der er ingen kalibrering og unøjagtigheden kan være mere end 20 db.
Ikke mulig måling under 200 hz - dybe toner som ofte findes i store blikplader som døre, tag og kølerhjelm.
Uliniær unøjagtighed dvs. unøjagtighed 8 db ved 40 db støjniveau og 20 db ved 90 db støjniveau.
Nogen skulle have målt 1 db forskel (ved et tilfælde) - men meget usikkert ved næste måling, anden frekvens eller andet lydniveau.
MIN/MAX eller gns.
1 område 40 - 100 db som ikke rækker til måling på reduktion af motorstøj i motorrummet eller støj/stilhed i alkove / soverum.

db level.jpg

Ud fra disse fact's anser jeg ikke smartphones som brugbare til gennemgående støjreduktion i autocamper.

Opstår der igen konflikt henviser jeg til • Log ind
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: bullermätning och bullerdämpning i husbil.

Som tack för det positiva mottagandet av det här inlägget jag kommer att fortsätta att beskriva hur jag med ljudnivåmätaren har lokaliserat mig till de viktigaste källorna till buller.

Kommunikation i husbilen bör inte vara på detta sätt

gensidig kommunikation.jpg


Buller mätaren gör en oberoende hjälp.

Här är några mätningar från innan jag började med buller mätaren.

Motorbuller med öppen motorhuv max. 108 db - mäts vid ventillocket /topplocket.
Förarsätet under körning 68 -79,6 db
matbord vid parkering i uppfarten 34,6 -42 db - stannad motor
alkov vid parkering i uppfarten 32,2- 37 db - stannad motor

3 dB kan en fördubbling / halvering av bullret

Som jämförelse: inomhus mus tyst 29,8 db.

- beskrivningar följer
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: bullermätning och bullerdämpning i husbil.

Det mest uppenbara buller dämpning är de mest bullrande - logiska tror jag.
När jag inte kan höra ljud från däcken när jag kör.

Så jag satte lite asfaltpapp LJUDDÄMPNING - Best.nr. 1389 på ventilkåpan och cirka 3 dB försvann.
Jag har faktiskt mer än 10 år sedan moteret få band - utan värme har smält dem + se http://www.harald-nyborg.dk/pdf/1389_gb_120905.pdf
lyddæmp ventildæksel.jpg
Lite glas-ull övanpå - och observerar nu motorns värme på instrumentpanelen.
Har åkt' 20 mil sedan - allt OK
Det försvann buller totalt från 7 till 8 dB!
Nu bara ca. 101 db från motorn på höga varvtal.
---
En annan sak är när motorn är avstängd och du har behov mycket tystnad att sova efter en händelserik dag.
För flera år sedan, jag har brus isolerad alkov, och nu har jag bekräftat att det inte bara var min fantasi - den är 3 db mer dämpad mot brus.

10mmljudvarmisol.jpg

Jag tror att denna typ motsvarar min + Ljuddämpningsplatta - Biltema

Inte billigt, vid huvud och 1,5 m - men värt pengarna.
I alkoven finns också ett fönster i toppen av sängen.
Finns mellan dubbla fönster och blinda en av hustrun utformat 50mm skum kudde med svart tyg runt.
Den isolerar mot kyla och ljud, och kan lätt tas bort/in av syn.
Inte syns inuti eller utanför - svart.
Super. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24784

Guest
Sv: bullermätning och bullerdämpning i husbil.

Intressant !
Det handlar lite om att plocka en dB här och två dB där.
Något som är svårt att med örat höra i varje steg, men som summerat kan bli en hörbar skillnad.
Det är väl så de gör hos biltillverkarens utvecklingslabb.

Menar du att den lilla tejpremsan på vetilkåpan sänkte 3 dB, mätt med motorn på tomgång? och öppen motorhuv.

Vad menar du med "glas-ull ovanpå"?

Hur påverkar detta bullret vid förar och passagerar plats vid körning?

Man kan tänka sig att även slangarna för insugningsluften, från luftfilter, till turbo, från Turbo till Intercooler och till motorns insug är rätt stora ytor av c:a 8 - 10 cm slang, kan låta en del? Kanske möjligt att dämpa dessa?
Kanske burken med luftfiltret.
Stor ytor som går i resonans kan förstärka buller.
Men som med enkla medel kan dämpas.

Är den tejplikande sak du satt på ventilkåpan något likande kyltejp?
Dvs tejp som man isolerar kylrör med som exvis används till värmepumpar. Ett svart rätt tätt skum 3 mm tjockt och 30 mm brett i rulle. Finns nog på Clas Olson.



de
Roy
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: bullermätning och bullerdämpning i husbil.

Buller i bilar är ett gissel och gör oss dessutom till tröttare och sämre förare.

Man kanske kan ha överseende med gamla bilar men i alla fall när det gäller personbilar känns det som det snarare går bakåt i många fall. Boven i det dramat är säkert de lågprofildäck även vanliga standardbilar har.

Men en sak kanske skall påtalas.

Som tur var är 3 dB skillnad inte samma sak som en upplevd fördubbling/halvering av ljudstyrkan.

Däremot är själva ljudenergin fördublad vid 3 dB höjning.

Detta då vår hörsel fungerar enl. logaritmisk skala. (normal hörsel, vid hörselskada kan detta ändrats)

För att förklara det enklare kan man säga att om vi har en ljudkälla. Säg en motor som står och går på tomgång. Sen mäter vi antalet dB. Om vi sen startar en motor till aldeles bredvid den första så kommer vi kunna mäta 3dB ökning. Men vi kommer inte uppleva att ljudstyrkan har fördubblats utan endast ökat en liten del.

Eftersom vi talar om upplevd förändring är det beroende dels av hur hörseln fungerar. Kan vara olika för olika personer vid olika ljudnivåer samt det faktum att vi alltid relaterar ljuden till andra ljud i vår omgivning.

Vill minnas att man grovt räknar ca 10 dB som en upplevd fördubbling men det är nog rätt olika om vi ökar från tex 25dB till 35 db eller om vi ökar från 90dB till 100dB.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: bullermätning och bullerdämpning i husbil.

Det finns en mätkurva som är avvägd efter människan sätt att höra Db A. Här finns det lite intressant info:


Ljudnivån på buller kan beräknas eller mätas med hjälp av standardiserade metoder. Ljudnivån kan anges på många vedertagna sätt. Ett sätt är att ange ekvivalent ljudnivå, som är det geometriska medelvärdet under den tid man mäter. Trafikbuller t ex anges ofta som dygnsmedelvärden. Ljudnivån anges i måttenheten dBA (decibel A, där A anger att man använt ett filter som efterliknar hörselns känslighet).

Exempel på olika ljudnivåer enligt Vägverket:

Svagast uppfattbart ljud 0–15 dBA
Svagt vindbrus25 dBA
Normalt samtal65 dBA
Storstadsgata75 dBA
Startande långtradare95 dBA
Diskotek100 dBA
Smärtgräns125 dBA
I närheten av jetplan145 dBA
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: bullermätning och bullerdämpning i husbil.

de Roy
...Menar du att den lilla tejpremsan på vetilkåpan sänkte 3 dB, mätt med motorn på tomgång? och öppen motorhuv...
Vet inte hur mycket sänkt, tejpremsen har sitt sidan ~1997 och sitter fast.
Den nya 3 mm asfaltpapp är nu över allt på ventilkåpan har sänkt med 3 db vid hög varvtal (~3500 ) fron runt 108 db till 105 db.
Glasull - titta bildet övan.
Buller från passagerarsäten kommer vi till senare.
Jag har mätt buller strålar mot motorn mer en som hjulhus.
Det kan mätas riktad utan vind mössan.
Jag har inta turbo.
Om bullret mest kom fron metal plåt da vil ljudmätren registrera me sina 32 HZ och mer - men nej inte mest - mest ventilkåpan.
Har du en länk till Clas Olson's ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: bullermätning och bullerdämpning i husbil.

Motorrummet * är mot förarhytten ljudisolering från fabrik med inplastat mjukt skum.
Det kan anbringas säkrare till metallplåten.
Jag har placerat några små bitar av självhäftande asfaltpapp, självhäftande hårt skum Ljuddämpningsplatta - Biltema och glasull.

I förarhytten * har jag sedan de första mätningarna placerat en liten glasull bakom instrumentpanelen.
I bodelen har jag placerat en ½ täcke isolerad ram runt Truma ugn och glasull runt metalplåt gaslådan inne i ½ öppen kista bänken.

Buller från takfönstret kan bekämpas med en lös masonit plåt med skum på baksidan fäst med vrid - lätt att ta bort.

* Tomgång i förahytten 63 db - 90 km/t 73 db - våt vägbana 74 db
:) Tomgång i bodelen 58 db - 90km/t 64 db - våt vägbana 66 db
:):) Alkov vid parkering i uppfarten 32,2- 37 db - stannad motor

Men det måste vara bättre.
*Här kan jag enkelt göra en billig extra ansträngning.
När de kostsamma buller dämpningar som hjulhuset buller och ljud från däcken uppstår huvudsakligen, jag tror inte att det finns mer att göra kostnadseffektiv.
Förmodligen mindre än 57 dB tomgång i förarhytten - i mitt fall.

PS. alla mätninger är db - A avvägd - slow
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: bullermätning och bullerdämpning i husbil.

Hej Kenth
Som du kan se i exemplet nedan måste du konkurrera med bullret från motorn eller vägen, om du vara att höras.

Till exempel, du 65 db - motor från 66 till 80 db.
Så höjer mån röst och det borde inte vara nödvändigt.
Man måste anstränga sig för att höra skillnaden.

.......
Svagast uppfattbart ljud 0–15 dBA
Svagt vindbrus25 dBA
Normalt samtal65 dBA
Storstadsgata75 dBA
Startande långtradare95 dBA
Diskotek100 dBA
Smärtgräns125 dBA
I närheten av jetplan145 dBA
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: bullermätning och bullerdämpning i husbil.

............... Säg en motor som står och går på tomgång. Sen mäter vi antalet dB. Om vi sen startar en motor till aldeles bredvid den första så kommer vi kunna mäta 3dB ökning. Men vi kommer inte uppleva att ljudstyrkan har fördubblats utan endast ökat en liten del..............

Hej Storpontus
Det är en bra illustration som också berättar hur svårt det kan vara att skilja en ljud från en annan, särskilt om ljudet är samma frekvens.
Då måste man sätta örat (ljudmätaren) mot de olika möjliga källor till buller.
Skillnad i värden på 32 Hz till 8 kHz undvika inte att registreras.
När jag till exempel. placerar ljudmätaren i höjd med örat från förarplatsen eller i golvet är ca. 2 dB skillnad mot hjulet 3 dB.
Sök och du hittar. :)
 

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: bullermätning och bullerdämpning i husbil.

Finns det en (billig) metod till att mäta frekvens på bullret i bilen. Om man vet vilken frekvens som stör mest, har man bättra chans att dämpa källan.
Eller som alternativ, ser ni stor skillnad om ni mätar dBA och dBC. Om det finns stor skillnad, högra värde när man mätar med C filter, då vet man det finns lågfrekvent störning man kan försöka att dämpa.
Är jag på fel spår?
Hälsningar Jes
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: bullermätning och bullerdämpning i husbil.

Ang Glas-Ull så såg jag sedan första bilden BredoMobil.

3 dB är väl vad ljudenergin minskar med om avståndet till ljudkällan dubblas? eller?

En del buller dämpas ibland genom att man använder absorberande ytor.
Jag har en grön bil, en RAPTGBIL 9033, militär radiobil, en radiovalp.
Den är invändigt klädd med hålad masonit.
Bakom denna 5 cm wellpapp.
Väggarna skall "suga" upp bullret och omvandla detta till värme. Ett akustiskt motstånd.
Håltätheten och håldiamtern bestämmer frekvensområdet som skall dämpas.
Radiobilen för ändå ett väldigt väsen.

Förr fanns det telefonhytter med sådan masonit, många har säkert sett detta. Att stå i en sådan gör att det låter underligt, man hör knappt sin egen röst, står man nära väggen blir det väldigt tyst.

Rent praktiskt skulle man då byta väggsidorna på dörrar mot hålad masonit med ljudabsorbent bakom, exvis glasull. Klä taket med samma material.

Förr hade även personbilar takmaterial med små hål.

Andra metoder är då att dämpa rörselserna och vibrationerna i ytor som alstar oljudet.
Som BreoMobils tejp på ventilkåpan.

Klart att moderna bilar i lågprisklasser är sämre dämpade, det är ju dyrt.
Samtidigt vill man ju ha ett visst ljud, man talar om desigbnat ljud. väl känt inom damsugartekniken. det skall höras hur smulorna åker in i slangen och att motorn låter.

Andra exempel är bildörrar som skall låta som tunga kassaskåpsdörrar för att bilen skall verka "fin". Medan billiga bilens dörrar låter som skokartonger.

Skall se om jag hittar tejpen jag nämnde hos Clas Olson

de
Roy
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: bullermätning och bullerdämpning i husbil.

Hej på er, jag hittade den här sidan: Ljudisolering
Det finns en del skrivet om frekvenser men jag har inte läst igenom allting ännu men de verkar finnas en del läsvärt.

Roy, det där med absorberande ytor tänkte jag nog lära mig lite mer om. :)

mvh jocke
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: bullermätning och bullerdämpning i husbil.

Mät buller med din mobiltelefon - Arbetsmiljöverket
Man kan använda en telefon app som "relativ" ljudmätare (mär på samma ställe varje gång) och har man en app som dessutom kan skilja ut ljud frekevenser kan man också ta till åtgärder där man funnit frekvensen man är irriterad på. En telefona app kommer aldrig att ersätta en riktig db mätare men som lekman kan man ha mkt nytta av vad man ser för frekvenser. Skall man ha en proffisionell ljudmätare som kan utsklija frekvenser skall man också ha ett ljudrum.
Alltså man kan köpa en ohygglig massa ljudmateriel och sänka ljudet i total db men ljudet du är irriterad på kanske du inte ser med en db mätare som bara ser totalljud. så en telefonapp som kan skilja ut olika frekvenser kommer du mkt långt med men som det skrivs dom riktigt låga rekvenserna kommer du inte åt hur du en gör om du nu inte börjar göra strukturella förändringar i chassiet. Domk frekvenser du ser i en app är fullt användbara.
Audalyzer free download for Android
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24784

Guest
Sv: bullermätning och bullerdämpning i husbil.

Att absorbera ljud, eller oljud då, handlar om att omvandla det till värme.
Ljud är ju luftröresler , luften pumpas fram och tillbaka som vågor.
Skall dennna luft färdas genom något där luften går trögt omvandlas en del till värme.
Prova att hålla en skumplastbit framför munnen och blås eller sug, det går tungt.
Et ljud som då gör samma sak, blåser och suger gneom skummet går även det trögt.
Även om det handlar om mycket mindre luftrörelser är principen samma.

Högtalarlådor dämpas som det heter.
Avsikten är att ta bort resonanser. Högtalarkonen är att betrakta som en vikt, den är fjädrande upphängd i kanterna, coh vi har en mekanisk resonanskrets. membranet fortsätter att svänga efter att ha satts i rörelse av musiken, det låter illa.
Genom att dämpa med någon form av ull, ofta den man stoppar kuddar med. Så dämpas sådana resonanserut och det låter rent.
Här dämpar vi bort resonans i området 10 Hz till kanske några hundra Hz.

Bilen är på samma vis en vikt, den står på fjädrar.
Utan dämpning skulle den gunga länge. Stötdämparna är egentligen resonansdämpare. ett bättrre ord som mer beskriver funktionen.
I detta fall dämpar vi rörelser från resonanser i området 1 till 10 Hz

När du sätter fingern på gitarrsträngen dämpas dess resonans, och det tystnar.

Dämpning är ett nyckelord, och betyder inte bara att dämpa ljud utan att dämpa även reonans.

Dämpningsplattor som man sätter i taket i skolsalar etc omvandlar ljudet till värme, öjudet i form av luftrörelser går trögt genom dem.

Värmen är givetviss knappst mätbar, men principiellt.

Ljudets våglängd kan ibland vara praktistk att ha en kunskap om.
Buller från motorn kan vara irriterande vid 100 Hz eller 200 Hz.
Våglängden är då 340 / 100 = 3,4 meter. Där 340 är våghastighten i luft, m/s, och 100 Hz.
Vid mer högfrekvens buller exvis 1000 Hz till 2000 Hz där örat är känsligast är våglängden då 0,17 till 0,34 meter.

Rikigt hur hålen i ljudabsorberande väggar funkar är jag inte klar över. Men dess storlek bestämmer tills tor del vilka frekvenser som skall dämpas. Förr fanns, som jag nämnde masonit med hål för ändamålet.
Idag finns olika typer av ljudabsorbeten i form av snygga plattor att köpa. dvs nya moderna material.

Någon som stått inne en en modern telefonhytt av den typ som ser ut som en plexiglaskula? Där är det tyst.... Hur funakr den dämpningen.


Genom att filosofera på det här viset finns chans att komma framåt med lösningar.


Att dämpa en ljudalstrare är som tråden inleddes med att få en yta om skakar att hålla sig lugnare.

de
Roy
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: bullermätning och bullerdämpning i husbil.

Det visade sig att det fanns stor ljuddämpning genom att dämpa nära bullerkällan.
Nu undrar jag om detta stetoskop kan visualisera buller-volym mer målinriktad.

Stetoskop - Biltema

Har noen erfarenhet av det?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: bullermätning och bullerdämpning i husbil.

Liten erfarenhet, väldigt liten. Jag har använt en sån där en gång när jag letade efter ett missljud från motorrummet på en bil.
Jag har för mig att det var ett lager som lät illa och jag använde den som ett verktyg för att lokalisera vilket lager som var defekt, smidigt att hitta felet med motorn igång innan man skruvar isär något.
Jag köpte aldrig någon för om det behövs går det ganska bra att lokalisera oljud från vattenpumpar, löphjul, tickande ventiler mm genom att använda en järnstång (förlängare eller dylikt) där man sätter ena änden mot örat och den andra änden mot det man misstänker låter illa, med lite jämförelser går det att hitta ganska bra var problemet finns.

mvh jocke
 
Toppen