• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rånade!

F

F.d. 30166

Guest
Jag är ny medlem.
Sitter i husbilen på en rastplats i Dalarna. Kommer att tänka på när vi var på väg till Spanien för att övervintra. Hade stannat vid en stor rastplats söder om Lyon i Frankrike för att övernatta tillsammans med många ekipage från Nordeuropa. Kändes tryggt och vi la oss i sängen ovan hytten. Vaknade vid 4-tiden för att gå på toa. Men stegen ner var flyttad till diskbänken. Jag sa, till min fru varför hon flyttat stegen. Jag har inte flyttat stegen sa hon... Men min väska är borta! Hon hade haft den intill huvudet. Jag hittade väskan mellan stolarna fram. Den var tömd. Två kontokort och kontanter borta. Min dataväska var också borta. Jag rusade till restaurang och bensinstation för att få hjälp. Dom var stängda. När jag kom tillbaka till husbilen stod min fru utanför husbilen. "jag har fått tillbaka korten och pengarna och du kan hämta din dataväska där borta". En yngre man hade kommit fram till henne och hon blev ju rädd men han lämnade tillbaka korten och pengarna och visade var väskan fanns.
Vilken upplevelse....som slutade lyckligt.
Killen kanske var en pryo, vi vet inte och är fortfarande undrande. Vi hade troligen blivit sövda men kände inget. Det fanns ett litet brytmärke på låset på ena dörren fram.
Vi lämnade rastplatsen omedelbart för vidare färd till Andalucien. Varit där många gånger sedan dess. Detta hände för 12 år sedan.
Känner mej faktiskt trygg nu här på rastplatsen vid Dalälven i Dalarna.

Dalabo
 
Senast redigerad av en moderator:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Rånade!

Nu var det 12 år sedan. Nästan alla dessa händelser händer på rastplatser. Rastplatser och områdena kring Barcelona och Lyon är ökända.

Hoppas alla tar lärdom av detta och väljer ställplatser en bit från dessa ökända rastplatser.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Rånade!

Det finns flera trådar här om narkosgaser - en del narkosläkare hävdar att det är väldigt svårt att söva ner människor i en husbil med de narkosgaser man känner till idag. Den stora luftvolymen gör doseringen av gasen omöjlig att styra. Den dos som behövs för att söva en vuxen människa skulle omedelbart döda små barn och mindre husdjur.

Man kanske inte behöver rusa iväg och lägga pengar på gaslarm av det skälet. Däremot kan säkert ett gasollarm, rätt placerat, vara värt pengarna.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Rånade!

Narkoslarm är troligen onödigt eftersom polisen tror att sövning med gas är sällsynt (det kanske ens aldrig har förekommit), åtminstone i Sverige.

Det finns trådar här på forumet som ni kan söka och läsa om detta.
 
F

F.d. 25886

Guest
Sv: Rånade!

Hej husbilsvänner,här kommer ett inlägg i säkerhetsdebatten.Vi åkte genom Frankrike i mitten av sept.med vår Adria Coral med Fiat cupe årsm.2011 stannade på en väl upplyst parkering i Beaune 3 mil söder om Dijon alldeles vid ingången till restaurangen.Kl fyra vaknade vi av att centrallåset aktiverades strax efter pep Clas Olsson larmet,jag for upp och ser en kille stå med passagerardörren öppen,jag röt till varvid han stäger dörren och försvann.Han fick inget med sig för vi hade naturligtvis av värde där framme.Vi undrade naturligtvis hur han kunnat öppna centrallåset utan åverkan,lite senare upptäckte vi att på förarsida, där det är nyckelhål, en liten skada efter något smalt föremål han hade tydligen påverkat låset på något sätt.Dåligt av Fiat att det skall vara så lätt att öppna,men bra att det inte blev någon skada på bilen.I Spanien några veckor senare pratade vi med ett annat par som tillsammans med flera andra hade inbrott också på en parkering vid motorvägen,ingen hade märkt något förutom de vi träffade dom hade en vajer mellan dörrarna även så att tutan påverkades,först vid andra tutningen upptäckte man vad som hände.Numera har vi en länk mellan dörrarna,ett lås skall inköpas till bodelsdörren.Slutsatser får ni själva dra men ha aldrig attraktiva saker så de syns och ett larm är också bra att ha! Hälsningar Marita o Staffan Haverdal
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Rånade!

Nu var det 12 år sedan. Nästan alla dessa händelser händer på rastplatser. Rastplatser och områdena kring Barcelona och Lyon är ökända.

Hoppas alla tar lärdom av detta och väljer ställplatser en bit från dessa ökända rastplatser.

Detta gäller fortfarande! Jag har heo safes dörrlås fram , rekommenderas!
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Rånade!

numera kyler man ner stiften i låsen och "spränger" dom.Fungerar tydl.bäst på bodelsdörren. gengäld är det ju den dörren som är lättast att säkra utan nån nämvärd kostnad.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Rånade!

numera kyler man ner stiften i låsen och "spränger" dom.Fungerar tydl.bäst på bodelsdörren. gengäld är det ju den dörren som är lättast att säkra utan nån nämvärd kostnad.

Alltid lär man sig något, tyvärr läser även buset som sitter i tryggt förvar vad som skrivs på nätet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rånade!

Kjølespray eller til og med CO2 brannslukker har vært busets verktøy i mange år mot sykkellåser. Mest ekstreme (og farlige) variant er bruk av flytende luft. Problemet i en låsecylinder med nedkjøling er at olje og fukt kan blokere for sprengingen av stiftene eller skivene som det er i bil-låser.
Vanlige billåser blir oftere sprengt med brutal makt enn med nedfrysning. Det tar en øvet tyv 2 sekunder å åpne en bildør uten nøkkel, og låsecylinderen er kass etterpå. For mye makt og døren er i vranglås :cool:. Har byttet noen slike cylindre gjennom tidene, mest plunder er det om døren har gått i vranglås/baklås så en må kle av døren innvendig uten å kunne åpne døren.
 
Toppen