• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolgrill v.s. Kolgrill

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Gasolgrill v.s. Kolgrill

Jag läste nu i veckan om en känd kock och "grillmästare" som gjort en blindtest med en kol- och en gasolgrill.
I "juryn" satt hängivna kolgrillare. Ingen kunde skilja på vilket som var grillat med kol eller gasol under avsmakningen.
Jag märker heller ingen skillnad, men som sagt, var och en blir salig på sin tro.
//W

Om man inte använder rökspån är det nog ingen stor skillnad. Vill man ha en lätt röksmak kan man använda tillsatser typ Liqid Smoke eller Röksalt - eller också kan man använda originalet - rökspån i sluten kolgrill - typ Weber eller liknande. Som sagt - var och en blir salig på sin tro. Vi föredrar riktig rök från rökspån (hickory, al eller ek). Adderar en hel del till grillsmaken i vårt tycke.
:D
 
F

F.d. 15549

Guest
Sv: Gasolgrill v.s. Kolgrill

Vi använder en Sunwind-michigan med gott resultat :)
 

Bilagor

  • 2012-05-18 19.59.06.jpg
    2012-05-18 19.59.06.jpg
    1,4 MB · Visningar: 30
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Gasolgrill v.s. Kolgrill

Efter en del övervägande har jag nu bestämt mig för en gasolgrill. Det blir en Primus Vidar, som jag skall hämta på Decathlon i nästa vecka. Den kostar 79,95 Euro och Decathlon ger 2 års garanti.

Anledningen till att valet föll på en gasolgrill är att kolgrillar inte verkar få användas på all Campingplatser på kontinenten och i södera Europa. Vi har enbart med oss engångsgasbehållare till en kokplatta och det är därför en fördel att vi kan använda samma gasbehållare till grillen. Dessutom går det att få tag i engågnsgasbehållarna i alla länder, vilket är en klar fördel. Primus grillens storlek är också ett plus.

Som komplement till gasolgrillen kan vi även ta med en rökugn, som jag har haft sedan tidigare.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.843
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Gasolgrill v.s. Kolgrill

Låter som ett bra val för dig. Visst är det här ett suveränt forum!? :)

:-/<rister
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Gasolgrill v.s. Kolgrill

Jo, det är suveränt när människor delar med sig av erfarenheter och information. Tack för hjälpen.
 
Toppen