• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Citroen C25 Bensin

F

F.d. 22971

Guest
Hei.
Helt ny på forumet her. Virker som rette plassen for meg og stille spørsmål siden jeg er ny på husbil.

Har anskaffet en gammel 1990 modell Citroen C25 Burstner husbil som vi ønsker og bruke mye fremover. Skal min husbil ha bly bensin ? eller ikke ??

Merke 1750 Citroen
Modell C25
Type VF7280G20 BU T 610

Tidligere eier kunne ikke si om denne skulle ha bly tilsetning eller ikke. Så han hadde kjørt annen hver tank fylling med bly tilsetning.
Er det noen her som kan fortelle meg om hva som er riktig på denne husbil.
Skal den ha Bly tilsetning eller ikke ???

Takk til de som vet noe om dette. :)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Citroen C25 Bensin

Har haft en sådan och om jag kommer ihåg rätt så är det en Peugot motor där sitter. Minnet är lite suddigt men jag tankade säkert 95oktan och även om jag tankat 98oktan så var den också blyfri.
Ända krånglett jag hade med den var att den missade tändningen något år vi körde ifrån Dresden och det regnade som om himmlen var öppen. Sedan bytte jag fördelar lock (billigt) varje år då jag servade den.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/226660
 

TommyoAnnica

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9639
Medlemskap
2024
Sv: Citroen C25 Bensin

Jag kör blyfritt i min Fiat Ducato 2,0l Burstner T620
Det är väl samma motor i Fiat Citroen C25 och Peugot J5 upp till -94 har jag för mig. Blyersättning kan jag inte tänka mig att du behöver.
 
F

F.d. 22971

Guest
Sv: Citroen C25 Bensin

OK.. Takker så mykket for svar.
Da kjører jeg blyfritt på den. :)
Har tanket noen ganger og da 95 oktan. Den kjører veldig villigt på det.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Citroen C25 Bensin

Det er kun en liten sak du skal passe på med den motoren, den tåler ikke å gå varm, koker den kan den lett klippe i stykker toppakningen og da kan flere forskjellige saker skje - eksos i kjølevannet er ufarlig, men blanding av vatn og olje lager grå suppe begge steder og stor slitasje på motoren. Motorhavari er heller ikke ukjent i denne sammenheng - måtte selv bytte motor i Paris i 1999 av denne grunn.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Citroen C25 Bensin

Hejsan, jag har faktiskt inte heller funderat på bly eller inte. Det är ju en aluminiumtopp med ipressade ventilsäten, så jag kan inte tänka mig att Peugeot har monterat sådant matrial som måste ha bly eller ersättning. Jag kollade runt lite men kunde inte hitta någon rek. till motorn. Men min motor lever och mår gott än, så det går säkert bra utan.

Det är mest gamla gjutjärnstoppar där ventilsätena är frästa direkt ur materialet som behöver bly.

Motorn är så lågkompremerad så den skulle nog funka på ännu lägre oktan än 95, så det går bra. Men däremot så späder ju bolagen (i alla fall i Sverige) numera ut 95 oktanig bensin med 10% etanol och den blandningen verkar det inte som min motor uppskattar till fullo.

Min motor är inte riktigt original längre :D, men det är ungefär så här.

Om jag tankar högoktanig bensin utan etanolinblandning, eller t.o.m. Shell V-pover så kostar den ca. 50 öre mera litern men bilen drar bränsle för ungefär 1,50 kr. mindre varje mil. Så min bil blir något billigare att köra på dyr högoktanig bensin. Jag vet inte om detta gäller för motorer som är helt original, men kan kanske vara värt att testa någon gång.

Se bara till att termostaten är ok. och att elkylfläkten funkar bra och har full spänning och hastighet, så motorn inte har en chans att gå varm, för det tål den inte med sina lösa cylinderfoder. Då funkar den nog både bra, och mycket länge.

M.v.h. JANKRO.

Ps. (Den här gången hann du före mig Knut :).)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22971

Guest
Sv: Citroen C25 Bensin

Temperatur på kjølevannet er helt fin på min. selv under hard jobbing over fjell overganger her i Norge har aldri temperaturen blitt for høg. Virker som termostat fungerer veldig fint.
Skal skifte motor olje og kjølevannet på den nå til fredag. Hadde ut luft filteret nå i helgen og det var rent og fint.
 
Toppen