• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När fryser gråvattentanken

F

F.d. 55521

Guest
I skrivandes stund är det -28 grader ute, och jag funderar lite på det här med gråvattentanken, hur mycket klarar den? och när fryser vattnet till is.
Har man gråvattentanken inne i uppvärmt utrymme så är det inga problem, därför lämnar vi den från vidare diskussion i denna tråd.
Rent vatten fryser vid havsytan vid 0 grader C.
Om man har tanken under bilen utan värmeisolering, hur länge klarar sig vattnet då innan det fryser när man skickar ner 20 gradigt vatten och sedan fyller på med jämna intervaller (som man gör när man bor i en husbil)? låt oss säga att det är -5 grader.
Om man har ett så kallat vinterpaket där tanken är isolerad med en cm frigolit hur mycket bättre blir det då?
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: När fryser gråvattentanken

BRRRR vad kallt ni har ,vi har bara 22G,men nu till frågan, står bilen still klarar den sig bäst .annar får man ta hänsyn till kyleffekten, men 5-10- bör den klara ,Men det brukar vara problem att öppna kranen , "fryser fast" så låt den vara öppen o använd en lös tank eller hink,,,
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: När fryser gråvattentanken

Eftersom jag har haft husvagn i många år där jag har använt just denna metod med hink, men fann att det inte funkade i alla situationer, bla när det är så kallt som nu, det frös ändå. Jag monterade därför in en spillvattentank inne i vagnen.
Om man nu skall vara miljö vänlig, och det är väl alla husbilsägare, så kan det bli problem med vad man skall göra av innehållet i hinken tex när man står på en rastplats.
När min fru står i duschen så vill jag inte stå ute och byta hink, så jag föredrar nog att på något sätt lösa detta med tanken som sitter under bilen.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: När fryser gråvattentanken

Många bilar (även min) har en knapp för att värma gråvattnet. Troligtvis en värmekabel. När den är intryckt fryser inte vattnet problemet kan vara att man måste värma kranen för att tömma.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: När fryser gråvattentanken

Många bilar (även min) har en knapp för att värma gråvattnet. Troligtvis en värmekabel. När den är intryckt fryser inte vattnet problemet kan vara att man måste värma kranen för att tömma.

Är din tank värmeisolerad på något sätt?
Är det 12 v eller måste du ha 230v?
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: När fryser gråvattentanken

Vår gråvattentank har tydligen någon strypning i tanken som gör att det sista vattnet rinner ut väldigt sakta, (har gjort så sen den var ny, så det är inte smuts). Detta gör att nedåt 10 minus grader fryser tanken sakta men säkert, även om bottenventilen är öppen och tankvärmen på. Vi får tina upp utsläppsröret/kranen med en värmefläkt med jämna mellanrum. :msn_weird:
 
F

F.d. 12707

Guest
Sv: När fryser gråvattentanken

Et triks som vi brukte tidligere var å bruke spylerveske som man bruker til frontruten, den tåler 12-15 kuldegrader. Når det ble enda kaldere brukte vi glykol. Når vi tappade vatn til tvett, så helte vi etter med litt utvannet glykol. Gråvattentanken ble tømt på vaskeplassen på Mac'en (bensinstasjon i norge).

I dag har jeg dobbeltbunna bil, så problemet er for oss borte.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: När fryser gråvattentanken

Det vet jag inte om den är isolerad. Men det funkar på 12 volt. Det är den övre gula lampan.
Visa bilaga 50758
Jag har en Knaus Box Star 2006
Man ser lätt om tanken är isolerad, i varje fall på de vagnar jag har sett. Det är en typ av frigolitbalja som sitter runt tanken.
Eftersom du har värme från begynnelsen så torde den vara isolerad.
Kan bara säga grattis:)
Står det någonstans i instruktionsboken hur många watt värmeslingan är på?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: När fryser gråvattentanken

Den är på tyska. Jag kan tyvärr inte klura ut det. Men att stå 1-2 dar, är inga problem så jag skulle gissa 10-25 watt. Jag har 2 x 95 amp under stolarna. ( original 2 x 60. Då var det inga problem heller)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: När fryser gråvattentanken

En kortsiktig lösning är att spola ner salt.
Koka en påse med grovt salt och spola ner i avloppet.

Bara en tanke som kanske är värd att prova
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: När fryser gråvattentanken

En kortsiktig lösning är att spola ner salt.
Koka en påse med grovt salt och spola ner i avloppet.

Bara en tanke som kanske är värd att prova

Om man tillsätter salt sänker man fryspunkten, men det behövs ganska mycket salt och om det då fryser så behövs det mer värme för att tina isen, dessutom blir den hårdare.
 
Senast redigerad av en moderator:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: När fryser gråvattentanken

Ser ut till att gå åt rätt mycket energi till att värma gråvattnet. Burken på bilden är reglerutrusningen till detta i vår bil. Inget solklart svar då det beror på hur mycket tanken är fylld och hur kallt det är ute och då hur långa gångtider det är på värmelementen. Full gråvattentank och fricamping är nog inte till att rekommendera. Detta är en rätt kass lösning, riktiga vinterbilar har denna tank i ett uppvärmt utrymme.
HORN GmbH - Heizsysteme - HEATING SYSTEMS
 

Bilagor

  • Avloppstank värme.jpg
    Avloppstank värme.jpg
    1,4 MB · Visningar: 30

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: När fryser gråvattentanken

Det behöver nog inte gå åt sådär väldigt mycket energi, det verkar ju finnas tempgivare i systemet så troligtvis håller det avloppssystemet bara frostfritt. Om man då har värmningen påslagen permanent, så hindrar det frysning. Det förutsättes naturligtvis att tankarna är isolerade! Tänk på att man tillför varmare vatten då och då när man diskar o.s.v. Att däremot försöka tina upp en bottenfrusen gråvattentank lär nog tömma batterierna på mycket kort tid.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: När fryser gråvattentanken

Jag ser att ni även har värme på avloppsledningarna och det kan nog vara bra framförallt om man tex sköljer sallad utan värme, eller tvättar händerna. När vattnet rinner sakta utefter kalla rör så fryser det och det bildas en propp, det var detta som hände oss i husvagnen därför fixade vi en avfallstank inne i vagnen.
 
Toppen