• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tömning av toatank första gång

T

Teddi

Guest
hej,,de man lär sej av e alla misstag,, gäller även mej själv,, nåra år sedan,,
vi hade nyss köpt bilen,, första helgen, en svamprunda,,
när vi körde hemåt på sönd,,kväll skulle ja tömma i sandsjöbacka,,

ja har en nästan dubbelt så stor tank som vanliga,,den va knökfull,,,jättetung att bära,,kommer in i de där stället trångt-luktar illa ,

skruvar av hatten,,men de kommer väldigt sakta,,så ja böjer mej ner o undrar va de e för en gul knapp på tanken,, trycker på den,,ojojoj,,
ja kunde inte hålla emot,, allt for över huve o håret,,:)

ja hörde röster utanför,,tänkte,,,hur f-n skall ja lösa detta??

ja kunde inte annat än gå ut,,där stod två gubbar med tankar,,

båda gick snabbt åt sidan:)

mens den ene sa: har vägverket utökat servicen med dusch:D

så kan de gå ,,teddi,,
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: tömning av toatank första gång

Jaa du Teddi, det var nog det värsta missöde som jag har läst om. Man kan ju inte låta bli att skratta åt det även om det måste ha känts fruktansvärt. :twitcy:
Jag minns killen i lumpen som ramlade baklänges i latringropen, jag såg det inte men hörde talas om det efteråt. Han kunde nog också hålla sig för skratt.
Fick du komma in i husbilen, eller blev du ensam där inne?
 
T

Teddi

Guest
Sv: tömning av toatank första gång

de finns en fortsättning,,ja fick inte komma in i bilen för frugan,,men,,hon ville ja skulle sitta i garaget där bak,,hon klarar inte av att köra denna bil,,

så hon fick själv sitta på toan i bilen mens ja körde hem i bar överkropp ock utan shorts,,

en poliskontroll där,,

antingen livstid eller ett stort leende,,ja tror på de sista,,teddi,,
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: tömning av toatank första gång

Det påminner mig om när vi hade segelbåt. Vi skulle tömma toatanken, givetvis 3 NM utanför kusten som föreskrivet.
Det funkade inte.
Totalstopp!
Jag hoppede i gummibåten och försökte köra upp en slang i bordsgenomföringen som satt precis under vattenlinjen.
Gick inte.
Totalstopp!
Vad att göra, tanken var full.
Vi var inte så långt från Lysekil, så vi gick in i fiskehamnen, för där luktade minst sagt pyton iallafall.
Fick tag på en vattenslang och en tygtrasa och hoppade i gummibåten.
Jag körde upp slangen i avloppet och tätade med trasa medan frun skruvade på vattnet på högsta tryck.
Vad jag inte tänkte på var att toatankens ventilation satt precis ovanför mitt huvud.
Resten kan nog ärade läsare gissa sig till.........
:p:
Vi hade en sk soldusch som snabbt åkte upp i masten medan kringstående betraktande förundrande tittade på stollen som duschade med kläderna på.
:D
OBS, OBS Detta är sedan länge ett preskiberat miljöbrott. OBS!
//W
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: tömning av toatank första gång

Nu när vi ändå är inne på kassetttömning som dock brukar gå ganska bra efter lite träning :), så har jag en liten fundering över något som retar mig.

Den som har ritat V.v. tömningsbås har förmodligen aldrig själv tömt en kassett på den lilla ytan som blir kvar när plåtdörren slår igen som en råttfälla bakom ryggen. Jag vill inte vara otacksam på något sätt, jag blir bara glad när jag hittar tömningsmöjlighet, men att tömma, hålla reda på kassetten, trycka på gula knappen och samtidigt försöka hålla upp dörren med ena foten kan ibland ge mer spänning än man behöver.
Jag tror jag skall kreta till ett dörrstopp att ha med innan jag hamnar i teddis elände :D.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: tömning av toatank första gång

de e klart att detta va en rolig episod,,frugan gapskrattade,,de gjorde dom gubbarna utanför också som fick st å ock vänta,,

men de tog en stund,, men detta va förhoppningsvis den enda gången man fick tömt skiten över sej ,

ja gjorde ju som alla andra,,tog på handskar,,men den gången glömde ja dykardräkt:D
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: tömning av toatank första gång

Inte samma men inte trevligt för den skull. Utspelade sig första gången vi åkte till Lofoten 1988 med hyrd husbil och stannade i Pite Havsbad en sommardag med närma 30 grader och tanken var i det närmaste full och ventilen vid tömning hade blivit defekt så det luktade lätt när man gjorde 2:an. När vi efter 4 timmar senare återvände efter ett trevligt dopp såg vi att det inte stod några bilar runt vår bil på en övrigt full parkering. Men när vi närmade oss bilen och hade 20 meter kvar förstod vi varför. Latringstanken var enorm och öppning av alla rutor och snabbt in i bilen för att uppsöka närmsta toalett på en mack (fanns inga latrintömningar på 80 talet heller) och fick en kommentar av en förbipasserande som givetvis trodde att det var så att åka husbil. /Hur står NI ut/ Körde sen 5 il med fönstrena öppna för att kunna sova i skithuset på hjul.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: tömning av toatank första gång

Haha, Teddi, jag fick mig ett rikigt gott skratt av din berättelse, och Wizards är inte långt efter!
Vi har ännu inte lyckats med något liknande, däremot har vi lyckats med andra grejer. Här kommer en av dom:

En kväll för kanske 20 år sen, vi bodde inne i Kungsbacka då, hade maken hade varit ute i Vallda på föräldragården och jagat, och hade fått en råbock. Gården var obebodd, då svärmor som bodde där hade gått bort något år tidigare.
Maken hade som sagt varit ute på gården och jagat, och kom hem till villan i Kungsbacka med "bytet". Vi tyckte det var synd att börja stycka upp direkt, vi ville testa att hänga köttet så det skulle bli mörare.
Detta var i augusti, då det fortfarande var varmt ute.
På gården i Vallda, i inhuset stod ett relativt nytt kylskåp, som svärmor hade köpt bara något år innan hon gick bort.

Då kom vi på den briljanta idén att ta svärmors kylskåp att använda för att hänga köttet i. Så vi åkte ner till jobbet och lånade släpkärran, körde ut till gården igen för att hämta kylen. Nu var det alltså mörkt ute, det var på kvällen. Maken föreslog att vi skulle lägga kylen ner på släpet. Då tyckte jag att det vore väl synd att repa det fina kylskåpet. Så han kom på att han istället kunde ställa kylen upp på släpet, om han surrade väl. Och han surrade med spännband kors och tvärs...

Vi körde hemåt, först på den lilla landsvägen, och sen upp på Särövägen, 158:an. Först är det en lång uppförsbacke, sedan kommer man upp till bron över E6:an. Vid den här tiden för händelsen fanns det inga rondeller, vägen gick rakt fram utan några kurvor. Vi satt och pratade, och maken glömde helt bort att han hade last på släpet.

Så precis mitt för kommunens återvinningscentral, Klovsten, tittade han i backspegeln, och fick se att kylskåpet står och svajar på släpkärran. Då gör han ett stort misstag, han tvärnitar, varpå kylskåpet flyger av släpkärran, far ut på vägbanan till vänster åker parallellt med vår bil, stöter i gummilisten på bilen, gör en 360 graderssväng, tar en annan riktning ut i motsatt körbana och stannar till sist tjugo meter längre fram i motstående körfält. Ett gnistregn lyser upp natten under tiden kylskåpet är i rörelse. Samtidigt som kylskåpet slog i vägbanan när det ramlade av släpkärran, gick dörren av, flög över vår bil och ut i diket på högersidan, landade i staketet till återvinningscentralen. Alla plastdetaljer i kylskåpsdörren spred sig över hela Särövägen tillsammans med gallerhyllorna....

Som väl var så kom det inget möte när detta hände, annars hade mötande bil krockat med kylskåpet...
Vi fick bråttom att plocka upp alla delar som låg spridda på ett stort område av vägbanan innan nån annan bilist kom.
När vi till sist hade fått upp likdelarna av kylskåpet på kärran var tanken nära att bara hiva allt över staketet in till återvinningscentralen.

Men vi körde istället hemåt. Ingen av oss sa ett ord, det kändes minst sagt snopet och pinsamt!
Vi kom hem, bar in all bröte i garaget. Vi som inte skulle repa kylskåpet, nu fanns det inte en gnutta färg kvar på ena sidan och gångjärnen var helt nedslipade jäms med sidan på skåpet.

Ja, jag tänkte att jag måste bryta tystnaden, så jag sa, ska vi se om det startar? Och helt otroligt, det startade! Så vi byggde en ställning av trä inne i skåpet, hände upp bocken, tryckte dit dörren och drog runt ett spännband för att dörren skulle bli kvar.

Detta är som sagt 20 år sen, så trafikbrottet dåligt surrad last är preskiberat, men, hör och häpna, kylskåpet fungerar fortfarande, det används varje höst till att hänga viltkött i, och det är tillbaka på gården i Vallda igen, där vi nu bor sedan 12 år tillbaka!

Men det dröjde länge innan maken ens ville prata om detta, min mamma fick inte reda på det förrän flera år efter händelsen, och hon skrattade så hon låg dubbel när hon väl fick veta, och tyckte det var synd han inte hade berättat tidigare! Han behövde väl några år för att komma över händelsen och se det roliga i det hela! För det gick ju som tur var ändå väl!

/Ludde
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: tömning av toatank första gång

Hej, man skall ju alltid försöka hitta något positivt i allt elände.................
Det var ju tur att inte råbocken hängde i kylen när ni dumpade den från kärran :D.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: tömning av toatank första gång

Jag ber tusen gånger om ursäkt för att jag halkar från ämnet (toatömning). Men jag måste fråga de skriftlärde om grammatik.
I mitt inlägg ovan om man skall vara petig, heter det...

Det var ju tur att inte råbocken hängde .......

Eller.

Det var ju tur att råbocken inte hängde .......

Fundersam JANKRO.
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: tömning av toatank första gång

de är väl stort att bara kunna berätta om sina misstag till andra, kanske något lättare här,,även om de e live så finns en viss osynlighet,,
slutar de då också på ett roligt sätt så ,,

idag tar ju denna procedur nån minut att tömma en tank,,men för mej,,kanske fem minuter,,första gången,, ja hade ändå sällskap med den ene gubben ,,vi skulle ju tömma båda två,,ja sa att töm du först,,, ja har aldrig själv gjort de innan sa ja,, han sa ,,gå du in,,sen kom de ju en gubbe till,,
de skramla ju till därinne,,ja höll ju på ock slå en volt:) då hörde ja ju,,
va f-n sysslar han med??,
sen när ja kom ut så kunde ja läsa den andres blick,,"här kommer den förste mannen som våldfört sej på en toatank",, en levande ammoniakbomb,,
dom gick inte in o tömde..dom bara titta på mej när skiten rann över ansiktet,,

när ja kom till bilen rusa frugan ut med papper till håret,,hjälpte o krulla av t-shirten,,
själv tog ja av mej shortsen,, sen hämta hon ett gammalt hundtäcke o vira in mej i ,,

då fick dessa gubbar nog:) dom ansåg nog att,#bäst att dra medans tid finns#,,

så de e inte så lätt alla gånger att va husbilsåkare:) teddi,,
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: tömning av toatank första gång

Första husbilsåret 2006 fick jag för mig att det skulle vara som hemma när man gick på toa för nr. 2 för så hade det varit i båten.
Alltså fyllde jag på med ganska mycket vatten i skålen, gjorde det jag skulle och sedan öppnade man tanken. Gurgel så var det tomt. Inte så slabbigt, perfekt helt enkelt.

En morgon efter kvällen före i goda vänners lag kan man kanske må lite illa i största allmänhet.
Men jag var vid gott mod, kokade mitt kaffe och nu var det dags för ett besök i det lilla rummet. Gjorde självklart som vanligt och avslutningsvis var det dags att öppna tanken.
För att vrida på den stora ratten måste man stå böjd över stolen.
Jag vred, inget hände, tog i lite mer men ratten satt fast.
Till slut böjde jag mig ännu mer och tog i rejält, då vred sig locket med en smäll.
Vet inte riktigt vad som hänt, kanske stopp i avluftningen, men i tanken var det ett formidabelt övertryck.
Det som fanns i skålen tog en helt annan väg än vad som var tänkt och i den vägen stog jag.

I samma stund dök kompisarna från gårdagen upp. Dom måste ha tyckt att jag var en av husbilsvärldens renligaste människa som duschade en halvtimme trots begränsad vattentillgång.
Men rent vart det på toa och även jag.

Numera öppnar jag alltid tanken med stängt lock, öppnar och slår mig till ro med katalogen från gubbdagis i högsta hugg.

Gomer, medlem
 
F

F.d. 9573

Guest
Sv: tömning av toatank första gång

Detta är vad vissa kallar skitkul ;)
Men så himla bedrövligt att vara med om det.

Själv så var jag så fundersam på hur det funkade att spola så jag stirrade ner i hålet och öppnade för fullt med resultatet av bak tryck så fick jag även prova duschen
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen