• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Betalväg, motorväg i Frankrike

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Tycker ni dieseln är dyr? Nja, den kostnaden räcker inte. Vi hade ett pressat schema i år av olika anledningar, så vi valde mycket motorvägar i Frankrike. På en sträcka fick vi betala cirka 18:- kronor milen, häftigt om man ser det så.
Tittar man däremot på Motormännens bilkostnadskalkyl och räknar in diesel, service, reparationer, underhåll, däck, värdeminskning, försäkring och besikting så blir helt plötsligt 18:- kronor löjligt lite.
Motorvägarna i Frankrike är jättefina med lite trafik på och där är inte fullt på rastplatserna eller köer på tankställen, restauranger och toaletter. Kan rekommenderas men tänk på att det kostar.
 

Bilagor

  • Kvitto ASF.pdf
    73,3 KB · Visningar: 349
T

Teddi

Guest
Sv: Betalväg, motorväg i Frankrike

Tycker ni dieseln är dyr? Nja, den kostnaden räcker inte. Vi hade ett pressat schema i år av olika anledningar, så vi valde mycket motorvägar i Frankrike. På en sträcka fick vi betala cirka 18:- kronor milen, häftigt om man ser det så.
Tittar man däremot på Motormännens bilkostnadskalkyl och räknar in diesel, service, reparationer, underhåll, däck, värdeminskning, försäkring och besikting så blir helt plötsligt 18:- kronor löjligt lite.
Motorvägarna i Frankrike är jättefina med lite trafik på och där är inte fullt på rastplatserna eller köer på tankställen, restauranger och toaletter. Kan rekommenderas men tänk på att det kostar.



hej detleffs,,hur mycke betalar du för motorväg över landet till spanska gränsen?

teddi
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Betalväg, motorväg i Frankrike

Ser på kvittot att du fått betala för klass 3.

Betyder att du är över 3 meters höjd, eller väger mer än 3.500 kg, dock brukar dom inte vara så noga med det senare...
/Bertil
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Betalväg, motorväg i Frankrike

Skiljer priset på betalvägarna med vilka dagar man åker? Förra året körde vi genom Frankrike på deras nationaldag, och jag tror vi betalade minst 50 euro mera då än i år trots i stort sett samma väg. Mvh Matts Torebring
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Betalväg, motorväg i Frankrike

18 kr milen och mellan tummen och pekfingeret 100 mil = 1800 kr.

När jag kört snabbt har vi haft 1 stopp i Tyskland , två i Frankrike ett i Spanien sedan är vi i värmen. Kör ej betal i Frankrike , husbilen har ju fördelen av att övernattningarna kostar gratis! Motorväg 120 km/h innebär även högre bränsleförbrukning.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Betalväg, motorväg i Frankrike

kan man räkna med 1800spänn genom frankrike,,tyskland-gratis??

spanska kustvägen ner till torreveija,,

,1800kr,för hela vägen? ,e detta realistiskt?? tack på förhand teddi,,,
 
T

Teddi

Guest
Sv: Betalväg, motorväg i Frankrike

oj bredo,,ja har ingen som helst erfarehet av detta,,vi ska bo i ett radhus, så ja kommer inte att kunna kamma hem nåra bedömningar om camping o.sv.

ja bara undrar va de kostar att ta sej genom frankrike på motorväg??
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Betalväg, motorväg i Frankrike

Från Metz, lite söder om Luxembourg, till Valencia i Spanien betalade jag c:a 1400 kr för min husbil som väger under 3500 kg och är under 6 meter lång!

Jappe
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Betalväg, motorväg i Frankrike

18 kr milen och mellan tummen och pekfingeret 100 mil = 1800 kr.

När jag kört snabbt har vi haft 1 stopp i Tyskland , två i Frankrike ett i Spanien sedan är vi i värmen. Kör ej betal i Frankrike , husbilen har ju fördelen av att övernattningarna kostar gratis! Motorväg 120 km/h innebär även högre bränsleförbrukning.
:yes:Håller helt med dig Sharky , varför åka betalvägar genom Frankrike , då dom vanliga vägarna håller en god standard och många av dom dessutom är motorvägar , samtidigt får du ju då också se en del av landet när du kör genom olika städer och små samhällen .
Övernatta kan man ju som du skriver för det mesta gratis , så dom där 1800kr kan man ju tanka för eller ha till något annat roligt .
Enda stället jag brukar betala vid/på är vid Millau bron/vidukten tror att det kostade 9Euro ifjol men det kan det ju vara värt att för få köra över denna fantastiska bro .
:twitcy:Rulla Lungt.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Betalväg, motorväg i Frankrike

Skiljer priset på betalvägarna med vilka dagar man åker? Förra året körde vi genom Frankrike på deras nationaldag, och jag tror vi betalade minst 50 euro mera då än i år trots i stort sett samma väg. Mvh Matts Torebring

Det är ingen skillnad på vilken dag du åker, det är bara fordonet som gör att det skiljer. Du har ju tre axlar vilket automatiskt gör att du hamnar i klass 3, oavsett vikt och höjd. Men ibland kan man ju missa det.
/Bertil
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Betalväg, motorväg i Frankrike

kan man räkna med 1800spänn genom frankrike,,tyskland-gratis??

spanska kustvägen ner till torreveija,,

,1800kr,för hela vägen? ,e detta realistiskt?? tack på förhand teddi,,,

Om Du åker motorvägen A75 från Clermont-Ferrand, så är den gratis hela vägen ner till medelhavet, bortsett från om du väljer att åka över den fina bron i Millau som har en mindre avgift.
/Bertil
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Betalväg, motorväg i Frankrike

Den rutten använder just A75 som jag nämnde.
Mellan Strasbourg och Mulhouse är den franska motorvägen också gratis, om man vill åka på franska sidan...
/Bertil
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Betalväg, motorväg i Frankrike

Ser på kvittot att du fått betala för klass 3.

Betyder att du är över 3 meters höjd, eller väger mer än 3.500 kg, dock brukar dom inte vara så noga med det senare...
/Bertil

Korrekt bilen är 3.14m och tung lastbil men det verkar inte som man väger fordonen men mäter säkert höjden automatiskt då biljetten alltid kom i det övre uttaget. Ofta betalade vi i automater, sällan att kuren var bemannad.
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Betalväg, motorväg i Frankrike

När jag åker upp/ner i Frankrike, följer jag dom "gröna skyltarna". De "blå skyltarna" är för betalvägar.

De visar vägen från stad till stad och är avgiftsfria. Man slipper ofta åka genom städerna då det finns vägar runt. Och som sagt: ofta motorvägstandard.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Betalväg, motorväg i Frankrike

När jag åker upp/ner i Frankrike, följer jag dom "gröna skyltarna". De "blå skyltarna" är för betalvägar.

De visar vägen från stad till stad och är avgiftsfria. Man slipper ofta åka genom städerna då det finns vägar runt. Och som sagt: ofta motorvägstandard.

Det är riktigt att de gröna skyltarna är avgiftsfria och ofta av rimligt god kvalitet.

De blå skyltarna betyder "Motorväg", dock inte alltid "Betalväg". Jag har tidigare i tråden gett ett par exempel på fria "blåa" vägar. Men det är också väldigt vanligt att runt stora städer lämna motorvägen betalfri för att underlätta eller snabba upp genomfart.

När man närmar sig en Blå väg som är avgiftsbelagd har den blå skylten tillägget (peage), efter ortsnamnet. Och kör man på en avgiftsfri blå väg får man en varning, vid sista avfartsmöjligheten, innan det blir avgift.
/Bertil
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Betalväg, motorväg i Frankrike

Om Du åker motorvägen A75 från Clermont-Ferrand, så är den gratis hela vägen ner till medelhavet, bortsett från om du väljer att åka över den fina bron i Millau som har en mindre avgift.
/Bertil

Min navigator gav oss detta fina allternativ av en slump!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Betalväg, motorväg i Frankrike

#17 Belar

Helt rätt att det oftast finns motorväg runt stora städer som är avgiftsfria.

Eftersom jag alltid åker "på landet" så missar jag dom motorvägarna.
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Betalväg, motorväg i Frankrike

Hejsan!Vi är nu i platja d aro o betalvägar i Spanien gör ingen skildnad på personbil o husbil om man kör på manuell betalfil.
 
Toppen