• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bussar tömmer toaletten i gatubrunnen

Anita Anka

FD HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
942
Medlemskap
2022
Sv: Bussar tömmer toaletten i gatubrunnen

Ja, visst är det trist!
Det är precis så som många husbilsägare gör i tex. Spanien och Portugal.
Detta har vi sett många gånger.
Hoppas det blir fler tömningsplatser där stora fordon med fasta tankar kan tömma.
Hälsningar Anita
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Bussar tömmer toaletten i gatubrunnen

Detta är kanske inte av ondo.

Att tömma i dagvattenbrunn är förkastligt men att det nu uppmärksammas att turistbussarna gör detta kan kanske få fart på den nu obefintliga utbyggnaden av tömningsstationer. Detta kan kanske även vi husbilister dra nytta av i sinom tid. Jag skulle tro att kommunerna är mera lyhörda för turistbussarnas göranden och det är nog svårt att hänvisa en turistbuss till camping för att tömma.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Bussar tömmer toaletten i gatubrunnen

Jag delar helt den uppfattningen.
Detta skrev jag igår i en annan tråd om tömningar m.m.
Denna typ av artiklar har jag väntat på länge.
Här finns det en ingång för att få igång en intressant och nyttig process för fler tömningsmöjligheter, framförallt i storstäderna.
Jag har redan spridit info via Facebook till min omgivning. Tyvärr funkade inte SRs Twitter-funktion.
Ska även försöka komma i kontakt med reportrarna.
V-backen :)
 

UffeO

HBK Medlem
Inlägg
1.500
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5239
Medlemskap
2024
Sv: Bussar tömmer toaletten i gatubrunnen

Hej
Det är definitivt inte bra att tömma i dagvattenbrunnar, även vad det gäller akut eller ej. De flesta lite nyare dagvattensysten går inte till ett reningsverk, utan ut i "lod" dammar. (lokalt omhändertagande av dagvatten)
Då är det bättre att använda en toa efter vägen. Men spola efter er.
Ha de bra i sommar.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bussar tömmer toaletten i gatubrunnen

Ja, visst är det trist!
Det är precis så som många husbilsägare gör i tex. Spanien och Portugal.
Detta har vi sett många gånger.
Att tömma i dagvattenbrunnen i Spanien kan bli dyrt om Guardia Civil ser det.
Inte bara böter, man åker på att betala rengörnig av alla rören.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Bussar tömmer toaletten i gatubrunnen

Jag är osäker på om denna fråga är särskilt intressant för det stora flertalet av oss, men jag informerar ändå.
Jag tog kontakt med reportrarna på Ekot som utformade och sammanställde inslaget om turistbussar som tömmer i dagvattenbrunnar. Har fått kontakt med dem och informerat om att gästande husbilsturister också har problem med tömning i Stockholm. De föreslog att jag skulle kontakta dem på nytt när jag i framtiden inte känner att jag får tillräckligt gensvar eller gehör från myndigheterna. De är förvånade över att kommunerna inte har löst denna fråga för turistbussar och husbilar.

Informerade dem om att jag hösten 2010 hade uppmärksammat Stockholms Trafikkontor om bristerna beträffande tömningsmöjligheter för turistbussar och husbilar. Fick då svaret av Trafikkontoret att ingen hade hört av sig om detta tidigare och att det inte fanns med i Trafikkontorets planer.

Jag har på nytt hört av mig till högsta chefen på Stockholms Trafikkontor och bifogat artikeln om att turistbussar som tömmer i dagvattenbrunnarna. Denna gång är svaret att frågan inte kan lösas snabbt utan Trafikkontoret siktar in sig på än lösning till nästa säsong.

Jag har också kontaktat VDn för Stockholm Vatten som har ansvaret för alla vatten- och avloppsfrågor i Stockholm. Har fått ett besked om att mina synpunkter kommer att vidaresändas till VDn som är på semester.

Mitt förslag går i stort ut på att det enklaste vore att uppdra åt de större oljebolagen att anordna tömning m.m. vid de större mackarna på infarterna till Stockholm.
Jag tror att jag med detta har bidragit till att frågan om tömning även för husbilar har kommit upp på bordet.
V-backen :)
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Bussar tömmer toaletten i gatubrunnen

Bra jobbat !!!

Oavsett vad vi husbilister, båtägare, busschafförer och turister tycker, så är det klart och tydligt uttryckt i svensk lag att: KOMMUNERNA ÄR ANSVARIGA.

Om kommunen inte kan hänvisa var vi ska tömma så får vi meddela kommunen var vi har tömt. Detta kan göras via en app som heter "HÅLL SVERIGE RENT". Hjälp nu till och tala om för de dåliga kommunledningarna var skiten finns. Glöm inte att det finns bra kommunledningar också, t ex Malmö, Vellinge, Ystad och Gotland.

Problemet kommer att få sin lösning när tillräckligt många bussar, båtar och utländska turister tömt sitt avträde i våra marker.
 
Toppen