• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta till nya däck , hjälp mej i djungeln ...

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag är på G att byta däck på husbilen och jag har då för avsikt att gå från 215/70-15" till 16" men att behålla bredd/profilen ca. 215/70 för att få en högre rulldiameter för att mätaren stämmer så illa .
Sen att det "lagliga" kanske inte är helt riktigt med att ändra mer än 5% .

Som där är nu så visar hastighetsmätaren 113km/h mot GPSens 100km/h som exempel och jag vill komma lite närmare "verkligheten" och på så sätt även få ner varvtalen .

Så vilka däck rekomenderas ?

Jag har nu kört på Mickelin Agilis M+S och vill gärna ha M+S däck igen eftersom vi kör även på vintern , dessa har ju funkat okay både i varma Kroatien och kalla Idrefjäll .

Dom ser ut som odubbade vinterdäck INTE dom sajpade friktionsdäcken som inte bör köras på sommaren .

Så ca : 215/75-16 vill jag ha , men vilka däck ??
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Byta till nya däck , hjälp mej i djungeln ...

Hejsan .
Jag var mera ute efter något fabrikat på däcken som hade goda referenser av användare , kanske missade att skriva detta .

Tackar ändå för omräknaren .
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Byta till nya däck , hjälp mej i djungeln ...

Efter åtskilliga mil i jobbet under många år och att ha provat andra fabrikat väljer jag alltid Michelin, även om det skulle kosta någon krona mer i inköp. Mvh Matts Torebring
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Byta till nya däck , hjälp mej i djungeln ...

Byter du till 16" hjul måste du typbesiktiga bilen. I ditt registreringsbevis/COC står vilka hjul du får ha på bilen.
Det är inte så roligt att bli stående på vägen vid en ev. kontroll.
Sedan måste du byta till "rätt" hjul före besiktning annars får du ombesiktning om de upptäcker att du satt på större hjul.
//W
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Byta till nya däck , hjälp mej i djungeln ...

Jag kör på Yokohama Super Van 354 som är ett året runtdäck, fungerar mycket bra även i varmt väder.Har kört med dom i Spanien.Går tystare än ett sommardäck.
Dim.215/70R15,Kolla om dom finns i 16".Kan rekomendera dessa däck.
MVH/kallax
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Byta till nya däck , hjälp mej i djungeln ...

Hade det varit personbilsdäck, hade jag tveklöst sagt: Nokian Hakka.
Vet inte hur de har det med den här typen av däck men kan vara värt att kolla.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Byta till nya däck , hjälp mej i djungeln ...

När jag slitit ut mina Michelin åretruntdäck köpte jag Nokian för att kunna göra en jämförelse. Mitt intryck av Nokian är att dom rullar lite mjukare men jag tror att dom slits snabbare än Michelin. Båda två är mycket bra däck, naturligtvis. Det lutar nog åt Michelin nästa gång jag köper nytt!

På min första husbil hade jag Kumho däck. Dom fungerade bra då!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Byta till nya däck , hjälp mej i djungeln ...

På förra bilen hade vi Continental, den blev bra först efter att vi bytte till Michelin Agilis M&S. Mycket mjukare, tystare, satt som klistrat på vägen. Körde mestadels i Spanien, Portugal i värmen, en del nästan på vinterväglag, de var alltid bra.

Så den nya bilen beställdes med Michelin M&S, det har vi inte ångrat!

Hälsning
jyrki
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Byta till nya däck , hjälp mej i djungeln ...

På förra bilen hade vi Continental, den blev bra först efter att vi bytte till Michelin Agilis M&S. Mycket mjukare, tystare, satt som klistrat på vägen. Körde mestadels i Spanien, Portugal i värmen, en del nästan på vinterväglag, de var alltid bra.

Så den nya bilen beställdes med Michelin M&S, det har vi inte ångrat!

Hälsning
jyrki
Hej jag har precis samma erfarenheter av Michelin Agilis.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Byta till nya däck , hjälp mej i djungeln ...

Ja, det är sannerligen inte lätt att träffa absolut rätt i denna djungel av olika däck.
Vi har valt att köra året runt på Michelin Agilis X-ICE North 225/75 R16C.
Tycker att dom är både tysta och bra i alla väder, även sommartid över +30 gr.
Anpassar dock mitt körsätt rätt ordentligt till tung husbil.
V-backen :)
 

Conny o Åsa

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
3658
Medlemskap
2024
Sv: Byta till nya däck , hjälp mej i djungeln ...

Hej !

Jag har kört med Michelin Agelis Alpin 205/75-16 i några år
det fungerar bra. Det är en dimension som jag tror skulle
passa dig om du inte föredrar lågprofil, får ut ca 4000 mil
om jag skiftar en gång bak och fram.

Hälsningar Conny
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Byta till nya däck , hjälp mej i djungeln ...

Tog mig friheten att fråga grannen som har mycket lång erfarenhet av däck till de lite tyngre fordonen.
Även han ansåg Michelin vara det bästa valet, så jag får ödmjukt böja mig för majoriteten och hålla med er andra :oops:.
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Byta till nya däck , hjälp mej i djungeln ...

Har inte ens tänkt tanken att det är däcken/fälgdimensionen som spökar. Jag har det omvända problemet: mätaren visar för låg fart vilket i och för sig kan vara tryggt när man passerar polisens laser eller kameror. Numera litar jag till 100 på GPS:n, bland annat efter åtskilliga passager i Danmark där många tätorter har en laser och skylten "Din fart är:..." Där stämmer GPS:en men aldrig Hymerns/Fiatens mätare.

Agilis M+S suveräna så här långt.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Byta till nya däck , hjälp mej i djungeln ...

Jo det är ju detta "I-lands problemet " jag har .

Kör jag i 80km/h på GPSen visar hastighetsmätaren 90km/h -- 2300rpm

Kör jag i 90km/h på GPSen visar hastighetsmätaren 100km/h --2500rpm

Kör jag i 110km/h på GPSen visar hastighetsmätaren 128km/h --3200rpm

Får jag upp rulldiametern så minskar felvisningen och även varvtalet skjunker eftersom jag kör efter GPSen , detta blir ju som en ökad utväxling på samtliga växlar , jaghar ju 145 hk original samt en trimbox på så kraften finns ju att dra fram ekipaget .

När det gäller lagligheten så är det ju från 1996 (?) som helbilsgodkänd gäller och jag har haft alla möjliga olika storlekar på fälgar på personbilen utan dom sagt något på bilprovningen , men visst är det inte 100% lagligt men det är inte min felvisning heller på hastighetsmätaren för den viar för mycket fel .

Enligt Bossing så stod det in hans papper att det skall vara 16" och även i en del andra kataloger jag kikat på men det stämmer inte med verkligheten eller SBP´s papper .
 
Toppen