• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuengirola kommun anordnar 1ª husbilsträffen

F

F.d. 53078

Guest
Den 17-19 Juni tar Fuengirola emot över 250 Husbilar
Komunen blir den första i Málaga att anordna något liknande säger komunfullmäktige José sánchez i ett pressmeddelande idag på morgonen.
Han räknar med at det kommer husbilar ifrån Spaniens alla hörn kanske till och med Sverige. Han berättaroch tror att det kommer att bli en stor succsess Sanches förklarar att den Andalusiska organisationen ASANDAC tog kontakt med honom om att kunna organisera något gemensamt. Fuengirolas komun är väldigt tacksamm om att dom har valt just denna komunen till denna träff. ASANDAC har förklarat för komunen att en husbil är i klassmed en personbil av den högre medelskalan. inte varje människa kan ta sig den lyxen att äga en. så därför tilldrar denna typ av tyrism in ett ekonomiskt tillskott till komunen.
Jag vill tillägga att ASANDAC har gjort mycket för husbilar, dom attackerar komun efter komun och förklarar hur viktigt det är med ställplatser.
Naturligtvis så kommer jag att lägga in foto om denna historiska konsentration.

Bienvenidos a la Asociación Andaluza de Autocaravanistas: ASANDAC

Juan Norte
 
Senast redigerad av en moderator:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.680
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Fuengirola komun anordnar 1ª husbilsträffen

Kanonkul!
Hoppas att det kan bli något på vinter halvåret då det är många Svenskar i Spanien.
Ska bli kul att se bilderna därifrån.Tack för din hjälp när vi övervintrade 10/11.

Trevlig sommar
Hasse
 
F

F.d. 29801

Guest
Sv: Fuengirola komun anordnar 1ª husbilsträffen

Hej Juan!
Vet du var träffen kommer att vara.
Roland.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fuengirola komun anordnar 1ª husbilsträffen

Träffen kommer attvara på EROSKIs parkeringsplats, Jag kommer att få all information i kväll efter att ha pratat med komunens ansvarige.
Jag kommer att vara där, har jag tur så har min buss klarat besiktningen innan.
 

gunnar20

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Orust
HBK-Nr
760
Medlemskap
2024
Sv: Fuengirola komun anordnar 1ª husbilsträffen

Så himla kul hoppas verkligen det kommer fler ställplatser runt kusten, saknar verkligen ställplatsen i Nerja ( vet någon nåt om den kommer öppna igen?).
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fuengirola komun anordnar 1ª husbilsträffen

I Nerja fanns en nyöppnad Privat ställplats, Där man fick ta ut bord och markis
Priset var 8€ natten vill man ducha men varmvatten kostade det 1€ Extra. ägaren fick problem med komunen om tillstånd och är därför stängd tillsvidare.

Google Maps
Husbilsklubben i Andalucia arbetarhårt med turistnäringen och har kommit överens med bla bensinstationer om ställplatser för säker övernattning.
Det finns 2 olika skyltarför dessa ställplatser
1 En blå husbil med ett vitt P
2 Ett P med en måne

Ställplatser Campingsalon
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fuengirola komun anordnar 1ª husbilsträffen

Hälften av alla föranmälda kom. Ledningen trodde attdetberor på att man inte fick ta ut markis och stolar och bord.
På fradag kväll så hade det kommit 90 fordon och på lördagen kom det lika många till.
Jag startade min Paramotor och svepte över med kameran och fick ett hyfsat flygfoto.

Hela detta evenimanget är sponsrat av ett stort köpcenter som ställde en stor del av sin parkeringsplats till förfogande. På så sätt så kostar det komunen inga pengar och köpcentrumet får en massa kunder.

Lördag morgon blev det utflykt till Fuengirolas gamla Slottsruin och efter det så bar det iväg till Fuengirolas ZOO som är klassat som ett av Europas bästa.

Klockan 3 kom pressen som envist ville filma min bil, men jag ville inta att dom skulle filma innan den är färdig med åtminstonde ränderna på utsidan.

Vid fyra så startades alla fordon och kördes en runda runt hela byn detbaravned till strandpromenaden och sedan tillbaka genom centrum, så nu har min bil gått totalt 28 km.

Efter turen så var det siesta det instalerades led ljus. Ledkungens Spanske kusin hade bilen full och gjorde nog bra affär den dagen.
Lillpojken hade tagit med sig sin Skate och glömde bort tiden till den närliggande Skate parken. Sjölv så gick jag runt och samlade på mig idéer till mitt bygge.
På kvällen när det började att kännas i magen så blev det middag i en av köpcentumets restauranger. Dethade dukats bord långt ut i entrén eftersom alla inte fick plats inne i resturangen, men den gkorde ingenting eftersom det nu var stängt och bara Bion var öppen. Innan det blev någon mat så plågades alla först med en flamenco uppvisning. aptiten blev nog större
det behövdes för att kunna sätta i sig dom tra rätterna som det blev.
Kostnaden för det hala var till reducerat pris
Fri tillgång till öl, vin vatten med tre rätter kostade bara 14€
barnen kostade bara 10€ och fick så mycket glass dom bara orkade.
 

Bilagor

  • DSCF0069.JPG
    DSCF0069.JPG
    3,7 MB · Visningar: 13
  • DSCF0080.JPG
    DSCF0080.JPG
    3,4 MB · Visningar: 5
  • DSCF0084.JPG
    DSCF0084.JPG
    3,6 MB · Visningar: 2
  • DSCF0099.JPG
    DSCF0099.JPG
    1,7 MB · Visningar: 4
  • DSCF0094.JPG
    DSCF0094.JPG
    2,8 MB · Visningar: 1
  • DSCF0072.JPG
    DSCF0072.JPG
    3,6 MB · Visningar: 2
  • DSCF0071.JPG
    DSCF0071.JPG
    3,8 MB · Visningar: 10
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fuengirola komun anordnar 1ª husbilsträffen

Idag söndag sista dagen

12.30 så bjuder Komunen alla medlemmar på sardiner och dricka öl vin sangria vatten. Det grillas för fullt i en av dom gamla Ekorna som ligger på stranden avsedda för grillning. Dom här Ekorna kan man reservera gratis av komunen dom vill bara ha en ansvarig för brandrisken.
Jaghar inte varit där själv idag men skall se om jag kan få några foton av komunens pressavdelning och sätta in senare.

Ifrån stranden senare så hoppas man att alla skall vara mätta belåtna och glada att nu husbilarär välkommna i Fuengirolas Komun.

Om någon sur politiker som är emot husbilar, så tycker jag att denna kan göra lika dant. Detta har inte kostat komunen någonting.
Köpcentret har stått f¤r parkeringsplats med nattvakts kostnader som kom in i kassan i köpcentret samma dag. Inträdet till borgen och ZOO har inte kostat någonting och knappast förlorad inkomst. Sardinerna ingick i inskrivningsavgiften.

Om vi nu räknar med 200 husbilar det vill säga minst 500 personer
Alla dessa 500 skall dricka 35º varmt minst 5 liter vätska om dagen
det blir 2500 liter + mat lägger vi sedan till allt annat som passa på att köpa när du nu är inne i ett stort köpcenter en lördag. Basmatvaror till hemmet.
Alla dessa medlemmar talar gott om denna komunen som i sin tur drar med mera turister under ettår så blir det enorma intäckter.
Jag har dessutom talat med Fuengirolas kampingägare som inte känner det minsta hot mot kampingen med en ställplats snarare tvärt om. Han anser att om det kommer fler husbilar till komunen så väljer ett X antal att ta in på kampingen i alla fall för utökade bekvämligheter som pool och att kunna ta en grogg medans barnen badar leker och inte behöver vara rädd att flytta på bilen.
 

Bilagor

  • Sardinas.JPG
    Sardinas.JPG
    28,3 KB · Visningar: 952
R

Roffe T

Guest
Sv: Fuengirola komun anordnar 1ª husbilsträffen

Hej juan.norte.
Roligt att det händer något för Husbilar i Fuengirola.Vi åkte med Anita & jyrki förra hösten
ner över Europa, och stannade från oktober till slutet av mars i år just i Fuengirola innan vi började röra på oss igen.Det är en mycket trevlig stad att strosa i. Mycke sevärdigheter av alla slag,och inte minst alla fina och bra restauranger som finnes längst strandpromenaden.Tack för dina fina inlägg,är både roligt och intresant att läsa.
Hälsningar Roffe T. 3230
:spinny:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fuengirola komun anordnar 1ª husbilsträffen

Är det möjligen självaste Juan Norte och Lillpojken som sitter i den tredje bilen i karavanen? Var ligger den stora parkeringsplatsen? Det såg inte ut som Juan Nortes Torg (torget med stolen och hatten)!

Jappe
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fuengirola komun anordnar 1ª husbilsträffen

Det stämmer Jappe! till hälften.

Det är EROSKI det stora köpcentret som ligger på andra sidan av motorvägen.
Visst är det min buss som ligger trea med lillpojken Tomás.

Vi körde ifrån eroski ned till strandpromenaden ända toill slutet och sedan igenom huvudgatan till Eroski igen.

filmen är filmad ifrån huvudgatan i närhetan av polisstationen.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Fuengirola kommun anordnar 1ª husbilsträffen

Hej Juan, tack!

Blev det någon formell ställplats i Fuengirola? Eller är det på gång...

hälsning
anita&jyrki
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fuengirola kommun anordnar 1ª husbilsträffen

Det blir det, men det tar lite tid.
Först skall det fram pengar. Just nu byggs det 2 hundparker som blev lovat några månader innan ställplatsen. Borgmästaren Esparanza har lovat en ställplats för 8 husbilar med en vakt, och då blir det så. Men när det vet jag inte.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fuengirola kommun anordnar 1ª husbilsträffen

Jag kan tillägga att mötet i Benalmádena kommande helg, så är det föreningen " vi är turister och inte brottslingar" som ligger bakom påtryckningen till komunen tillsmammans med den lokala organisationen ASANDAC.
kanske något som ni kan ta efter i Sverige.

Dom jobbar med bråkiga komuner som vill förbjuda husbilsturismen.
Anordnar möte med över 100 husbilar och bjuder in komunen för att visa vad det är som gäller.
benalmádenas komun har nu efter valet bytt styre som ser positivare på husbilarna. komunens styre är delat och gruppen måste övertyga båda partierna. Jag kommer inte att åka dit med husbilen,men kommer nog att göra ett litet besök med personbilen.
 
Toppen