• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kajak

Crea Diem

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
8885
Medlemskap
2024
Vi ska snart köpa husbil. Har någon erfarenhet att ha med kajaker? Finns det lastbågar, hur får man lättast kajaken upp och ner?
 

Carina och Jan

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2024
Sv: Kajak

Det lättaste är att du letar efter en husbil med takreling och stege där bak. Vissa bilar har också bågar mellan relingen ( bl a våran bil:)).
Jan
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Kajak

Hej!

Jag har haft kajak på taket. Jag har ingen fast stege, men har köpt en teleskopstege på Biltema. Då kommer ingen obehörig upp på taket.
Jag har takreling och köpte Thules längsta lasthållarstänger. På stängerna har jag monterat Thules kajakhållare. Problemet var bara att dom lasthållarna inte hade infrästa spår för foten för takrelingen, det är en speciell fot för reling. Jag ska lämna in mina hållare till en mekanisk verkstad och få gjort spåren. Normalt sett så är dessa lasthållare avsedda att monteras på fordon med dropplist, och det är ju oerhört korkat av Thule att inte ha grejer som är kompatibla med varann. Det är nämligen en annan fot som hör till de hållarna, den foten går inte att använda till takreling.

Jag löste akut mitt problem genom att surra fast lasthållarna med spännremmar, jag satte hållarna vid en infästning till takrelingen, på så vis satt lasthållarna som berget. Över det drog jag rejält med silvertejp. Detta var en nödlösning för att kunna frakta ner en kajak från Sthlm till västkusten, och så fort jag får tillfälle ska jag lämna in hållarna för modifiering.
Fördelen med att ha dessa lasthållare med kajakhållarna är att man får upp hela paketet en bit från taket, kajaken kan alltså ligga över takluckorna utan att skava i.

Lyfta upp den var superenkelt, jag stod på taket, vi satte en lina i fören på kajaken som jag fiskade upp till mig. En matta lades på takavslutet bak på husbilen, sen drog jag i linan, min äkta hälft tryckte upp kajaken nerifrån samtidigt som han klättrade upp en bit på den lösa stegen, sen var det bara att dra upp den sista biten på taket, jätteenkelt!

/Ludde (Annette)
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Kajak

Annette, fiffigt och företagsamt som vanligt:)
Kan du tipsa om någon/några hemsidor där man säljer kajaker?
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Kajak

Frågan är hur man sätter fast kajakerna när det inte finns nån takreling? Det problemet har jag!
//Lars
:twitcy:
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Kajak

Annette.
Dom bilderna var bra! Vem är det som har monterat så? Undrar om fästena är limmade på taket?
//Lars
:yes:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Kajak

Annette, fiffigt och företagsamt som vanligt:)
Kan du tipsa om någon/några hemsidor där man säljer kajaker?

Vilken typ av kajak är du ute efter? Vilket användningsområde?
Det finns ett enormt utbud att välja på, det är behov och kriterier som avgör vilken modell som passar. Sen är det viktigt när man väl kommit så långt att man ringat in några kajaker som skulle tänkas passa, att man hyr och testar först. Kanske är den modellen man trodde sig passa inte alls den rätta. Man ska sitta bekvämt och känna att man behärskar farkosten.

Det finns flera handlare här på västkusten som säljer kajaker, där man också kan testa. Och då är det inte i tio minuter, testa en hel dag, då känner du om den passar dig.

www.orust-kajak.se
Kajakcenter i Grebbestad
Marstrandskajaker
Gottskärs kajak

Alla dessa har också kurser för nybörjare samt kurser för mer avancerade paddlare.

Sen kan du ju alltid hitta begagande kajaker, men det är inte säkert att du just hittar den modellen du har sett ut.

De som är begagnade till salu är oftast lite enklare kajaker, kanske i rotationsgjuten plast, duger gott till nybörjare, men efter ett tag tröttnar man på att det är trögt att paddla samt att det är dåligt med lastutrymme etc.

Har du en modell du fallit för kan du ju alltid googla den, så kanske du hittar nån hemsida som säljer just den modellen.

/Annette
 
F

F.d. 25286

Guest
Sv: Kajak

Hej !
Jag är ny medlem i HB men har åkt husbil tiotal år.
Hade en VKV Lisa med mig många år med med åldern kom problemen att få upp kajaken på taket.
Jag sålde min glasfiber kajak och köpte en uppblåsbar.
Trodde egentligen inte riktigt på iden från början, men har provpaddlat den ett par gången och är helnöjd.
Tar 5 min att blåsa upp , är väldigt stadig och går relativt fint i vattnet.
Fem minuter att tömma och packa ner i en väska, kasta in i garaget och åka vidare.
Ha en vacker och fin sommar !
Pekka N.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Kajak

Säkert ett bra alternativ om man inte vill lyfta tunga kajaker från taket, det enda som jag är lite misstänksam emot är att det verkar saknas vattentäta skott? Eller har jag fel? Det ser inte ut att finnas packluckor på däck.

Ska man ha med sig grejer måste dessa i så fall packas i vattentäta packsäckar. Även om man inte ska ha med sig så mycket grejer, bör man fylla tomutrymmet i kajaken med packsäckar som luftkuddar, för skulle man välta så illa att hela kajaken blir vattenfylld, är det ett mycket mödosamt arbete att tömma den om man inte är nära land förståss.

Givetvis sjunker den inte eftersom den är uppblåsbar, men det räcker med lite sjö och att den ligger uppochner en kort stund för att den ska fyllas med vatten.

Vitsen med riktiga havskajaker i glasfiber eller rotationsgjuten plast (kallas också allmänt för Tupperwarekajaker bland oss paddlare) och vattentäta skott, är just att vid en kapsejsning, så är det bara sittbrunnen som ska länsas, och det är jobb nog med att få ut vattnet ur den. Man använder sig av en dubbelverkande pump, först gäller det att ta sig upp i sittbrunnen igen, när man väl sitter där drar man direkt över sittbrunnskapellet, trots att brunnen är fylld med vatten, därefter sticker man ner pumpen och på ett par minuter har man länsat ut vattnet.

En vattenfylld kajak är fruktansvärt omanövrerbar, går det då lite sjö kan det var i det närmaste omöjligt att länsa en kajak utan skott.
Bara en liten varning i all välmening, även om det kanske är smidigt med en skottlös variant.

Hade en gång i tiden också en VKV, körde både Lisa, Kåre och 101:an. Lisan hade jag på havet, testade att välta med flit i en lugn vik, den var totalt omanövrerbar när den fylldes med vatten, men den sjönk ju naturligtvis inte, det finns ju inbyggda flytelement, en god "säkerhet" som det hette i reklamen på den tiden. Som väl är har även VKV till sist och syvene förstått att man måste ha skott och luckor för att kajaken skall vara en säker farkost.

Jag sålde VKV:erna och skaffade en engelsk riktig havskajak för 16 år sen, är lika nöjd fortfarande med den! Bytte 101:an mot en riktig pilspets, en Lazer från tidigt 70-tal som inte gräver ner sig om det ska gå lite fortare!
Men var och en har ju olika behov, ska man bara ta en lite tur i en insjö eller å lite då och då, så kanske det är overkill med en skottkajak, men då är man ju också å andra sidan väldigt begränsad...:cool:
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Kajak

Hej!
Jag har mer erfarenhet av kajaker än av husbilar. När vi, jag och min sambo, köpte husbil i somras var ett av kraven att det skulle gå att lasta kajaker. Vi tittade mest på husbilar som hade ett fast takräcke och valde till sist en Dethleffs I 6611 med just ett sådant och stege bak. Lastningen underlättas av att vi sedan tidigare skaffat oss lätta kajaker. De är tillverkade av kolfiber och glasfiber med honeycomb och väger ca 17-19 kg per styck.

På takräckets tvärbalkar placerade vi kajakhållare av foam, köpta på Svima i Stockholm (Lastning,Tillbehör). Vid lastning klättrar jag upp och sätter mig vid stegen, drar upp fören på kajaken med en rem (hundkoppel!), varvid min sambo står nedanför och skjuter på i aktern. På detta vis drar jag kajaken upp på kajakhållarna och fortsätter så med den andra kajaken. Jag undviker på så sätt att stå på husbilens tak, vilket jag tror kan ha sina risker, samtidigt som jag inte repar vare sig husbilen eller kajakerna. Till sist använder jag en teleskopstege och fäster kajakerna med spännband i takräcket.

Plastkajaker (LDPE/HDPE) är mycket mer reptåliga än våra, och dessa kan man säkert släpa upp på husbilen. Men de är mycket tyngre och mer ohanterliga; väger omkring 25 kg och oftast mer. Som alternativ till att last på taket kan man använda hopfällbara kajaker. Förutom uppblåsbara kajaker, som Pekka skrivit om, finns även kajaker som består av "ett skelett" av trä eller aluminium med duk över. Dessa är mycket tåliga och sjövärdiga och har använts av bland annat marinen och även vid expeditioner vid Grönland mm.. De ledande märkena är Klepper, Fethercraft och Folbot (se Avanza Kayak – hopfällbara kajaker och wildlife equipment - Esker Outfitters AB)

För oss har detta fungerat mycket bra, men jag bävar lite för den dag jag får för mig att lasta vår över 6 meter långa dubbelkajak på över 36 kg på husbilen.

Jokin
 

Bilagor

  • Takräcke.jpg
    Takräcke.jpg
    158,7 KB · Visningar: 36
  • kajakhållare.jpg
    kajakhållare.jpg
    158,3 KB · Visningar: 30
  • Kajakhållare på räcket.JPG
    Kajakhållare på räcket.JPG
    173,4 KB · Visningar: 32
  • Kajaker lastade.jpg
    Kajaker lastade.jpg
    100,7 KB · Visningar: 45

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Kajak

Dom foamhållarna var ju smidiga! Det är så bökigt att flytta runt Thulehållarna mellan olika lasthållare/bilar.

Ska införskaffas så småningom!

/Annette
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Flexibla kajaker

Läckra och snabba Hobie kajaker finner du på Hobie Kajak Sverige
Du har händerna fria medans du fiskar, fikar, fotar mm De har dessutom rea just nu på 2010 års kajaker om du inte är så kinkig med färgen.:yes:Hobie Shop

Enkel att hissa/fästa på husbilen. Finns även uppblåsbara kajaker som kommer i väska med hjul+pump.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Kajak

Hej!
Som någon kanske minns så har ämnet varit uppe tidigare http://www.husbilsklubben.se/forums/t38771/. Då hävdade jag att det skulle gå att få upp och ner en kajak utan tillgång till stege enligt bifogat skiss. Ungefär samtidigt så infördes en artikel i Caravan Bladet dit jag även lämnade mitt bidrag. Det refucerades då och sedan dess har jag legat på för att få se lösningen som jag för övrigt har lovad Ludde Kuddsson.
//Conny
 

Bilagor

  • Kanot eller kajak.JPG
    Kanot eller kajak.JPG
    25,9 KB · Visningar: 54
  • Kajak på tak.jpg
    Kajak på tak.jpg
    1,3 MB · Visningar: 77
F

F.d. 17532

Guest
Sv: Kajak

Vi har en VW California Exclusive, där har vi fästen på båda sidorna av bodelen, mao. de hänger på sidorna i takräcket, ganska fiffigt! :wub:
 
Toppen