• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Fikk en ide til automatikk for motorisert solpanel: manuell grovinnstilling ved start, logikk som maksimerer spenningen ut av panelet ved små bevegelser av panelet om 2 akser. Skulle koste en brøkdel av et gps-styrt anlegg.

Det en trenger er 2 motorer - enten DC eller puls/stepper med passende utveksling.

Til styring trengs en liten prosess-dator (singlechip) med en AD konverter koblet for spenningsmåling og 4 digitale utganger for pulsing av motorene: høyre, venstrem, opp og ned. Legger en til et par innganger for parkering av panelet (microswitcher som trigges når panelet er i rett posisjon for nedlegging og ferdig nedlagt) og en inngang for tilbakemelding om at en er på endestopper for rotasjon. Legger en til en inngang fra D+ slik at den parkerer panelet når motoren startes så skulle det være det hele.
 
F

F.d. 53837

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

En blänkare till alla er som ännu Inte investerat i solceller... Om möjligt, Gör det! :D

Jag är en (ursäkta) strömslukare av Stora mått och vår 165W/24v panel bara levererar!
Har inte behövt plocka fram elverket en enda gång under de senaste 2 veckorna,
trots att jag ändå laddar accar till min RC heli som tar ca. 6A att ladda x3-6st/varannan dag.

Visst några mornar efter att kvälls tv, stereo (surround till tv'n) m.m. stått på,
så har vi vart nere på 11.5v, som under dagen laddats upp igen med hjälp av panelen.

Under sommarmånaderna behövs enl. min åsikt sällan mer än dessa watt vi monterat.

Men jag har ändå en ide' om att bygga ett kompletterande vinklingsbart system på ca. 80w, så att speciellt kvällssolen nyttjas ytterligare.
Jag återkommer så fall framöver med hur det ser ut, till en bråkdel av kostnaden av ett gps styrt system!

Fortsatt Trevlig Sommar på Oss HBK'are! (även utan solceller, ;) )
Mvh. Magnus.S



Håller bara med.. :wink:
Är sååååå nöjd, å den dan solen tar slut då ni... :D

Ha en forsatt trevlig sommar..
/Robban
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag behövde inte sända tillbaka regulatorn Soltronic MPP7520 till Tyskland för garantireparation. Med hjälp av bättre lim, Sikaflex 11FC, så sitter nog ringkärnan lite bättre. Det liknade vanlig silikon, som orginal. Behövde också skaffa lite kylplasta, eftersom jag lossade vissa komponenter mot kylflänsarna och då försvann ju lite klet.
Grundfelet var alltså en kalllödning och dåligt lim, som inte tålde skakningarna i husbilen.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Efter sommaren....

Vore det inte dax för en årlig avrapportering kring våra solceller?
Någon som är missnöjd, Jätte nöjd el. rent utav tänker bygga ut?

Själv står jag i valet mellan att utöka panelstorleken, ev. investera i mindre vindkraft (finns mycket trevligt där)
el. investera i en Efoy...

Varför? I mitt fall så laddar jag LiPo accar till mina RC-helioptrar i sådan
omfattning at jag behöver tillskott gällande energi. (boendet är allt ok)
Lite komiskt vore ju att investera i en Efoy, som drivs på metanol,
som jag slutat att använda i min radiostyrda hobby! ;)

Men framför allt, har laddningen från era resp. solcells system vart enl. Era förväntningarna?

Mvh. Magnus
 
F

F.d. 24323

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag är supernöjd! Har inte använt sladden en enda gång när vi varit ute. Då har jag också använt en 220 vattenkokare på systemet också på 750 watt:twitcy:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Vi har en panel på 175 w och två AGM batterier på 85 Ah vardera. Det har vi klarat oss på hittills. Brukar vara full-laddat till lunch även om det varit lite mulet.
Använder dator och ledlampor - ingen kaffekokare eller liknande.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Vore det inte dax för en årlig avrapportering kring våra solceller?
Någon som är missnöjd, Jätte nöjd el. rent utav tänker bygga ut?
Solpanel 185 W. och MPPT regulator 20 A.; Slängde ut gelbatterierna och ersatte med 2 x 80 A. våta blybatterier (slutna) från Biltema, med 3 års garanti (håller de inte tre år, skall de få dem tillbaka!). Med lite möda och besvär fick de plats under passagerarstolen (det om något var ett besvärligt skitjobb!) De är dessutom 2 x 6,5 kg lättare än ”Gelproblemet”.
Systemet har fungerat klanderfritt under vintern i Portugal och under sommaren i Nordeuropa.
Men vi hoppas, inför vinterresan till Sicilien, ändå öka på solpanelarean med ytterligare ca. 185 W. Vi räknar n.l. med att stå stilla lite fler antal dagar än vad vi brukar göra, ”on the wild side” och det är därför behovet finns. Vi ogillar alla former av oljud, såväl från motorer som vindflöjlar.
Magnus! Jag har inte glömt att jag är skyldig dig en lagom kall Amstel öl! Tillfället kommer!:)
Hälsningar
Julian
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag satte Bitema 100A under vardera sätet. Nu blir jag nyfiken på om det går att trycka tid 2*80A som Julian gjort. Måste kolla......(nån gång).
På taket finns 12v, 140w solpanel. Det har räckt under vår/sommar, men i garaget hemma finns en oanvänd 24v, 235w som är tänkt till den gråa årstiden, när verkningsgraden är låg.
Campingplats undanbedes vänligt men bestämt :D
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Efter sommaren....

Vore det inte dax för en årlig avrapportering kring våra solceller?
Någon som är missnöjd, Jätte nöjd el. rent utav tänker bygga ut?

Själv står jag i valet mellan att utöka panelstorleken, ev. investera i mindre vindkraft (finns mycket trevligt där)
el. investera i en Efoy...

Varför? I mitt fall så laddar jag LiPo accar till mina RC-helioptrar i sådan
omfattning at jag behöver tillskott gällande energi. (boendet är allt ok)
Lite komiskt vore ju att investera i en Efoy, som drivs på metanol,
som jag slutat att använda i min radiostyrda hobby! ;)

Men framför allt, har laddningen från era resp. solcells system vart enl. Era förväntningarna?

Mvh. Magnus

Roligt att du tog upp detta Magnus!
Med 1st 230watt panel på taket har sommaren gått som tåget:)
Men nu... nja... Vi har nu vant oss att dator mm står på och då är det i klenaste laget.
Emma använder micron ca 15min/dag och det är då det märks att det inte riktigt räcker till, omformaren "skriker" ibland:oops:
Ja något komplement blir det, vet dock inte vad ännu.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Solcellsmaskineri 020.jpg

Solcellsmaskineri 018.jpg

Solcellsmaskineri 014.jpg

Solcellsmaskineri 010.jpg

Solcellsmaskineri 002.jpg
På vår panel har jag monterat en vrid och höjbar Solarmast,då får man ju ut maximalt med Ah även när solen står lågt.
Den är inte färdig ännu men är under utveckling.
Masten går att beskåda på Kama fritid Monteringsanvisningar E-30-14 PS Solar.
Den höjs och sänks med en 12v,batterihavererad skruvdragare via en vinkelväxel från en vindrutetokarmotor,alldeles lagom varvtal.
Vridningen är en så länge för hand men blir motordriven när lämpligt matreal dyker upp.
Rätt vinkel i sida är ej så noga,det är höjden för att få rätt solvinkel som ger resultat på Amp,mätaren när solen står lågt.
De här grejorna kostar inte några stora pengar,bara masten ca, 3000;-,resten bara skoj.
Bernt
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Visa bilaga 30946

Visa bilaga 30947

Visa bilaga 30948

Visa bilaga 30949

Visa bilaga 30950
På vår panel har jag monterat en vrid och höjbar Solarmast,då får man ju ut maximalt med Ah även när solen står lågt.
Den är inte färdig ännu men är under utveckling.
Masten går att beskåda på Kama fritid Monteringsanvisningar E-30-14 PS Solar.
Den höjs och sänks med en 12v,batterihavererad skruvdragare via en vinkelväxel från en vindrutetokarmotor,alldeles lagom varvtal.
Vridningen är en så länge för hand men blir motordriven när lämpligt matreal dyker upp.
Rätt vinkel i sida är ej så noga,det är höjden för att få rätt solvinkel som ger resultat på Amp,mätaren när solen står lågt.
De här grejorna kostar inte några stora pengar,bara masten ca, 3000;-,resten bara skoj.
Bernt

Hej!
Mycket mycket intressant!!
Får man fråga hur stor är panelen?
Mvh
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Den är på 85W,mitt i högsommaren och mitt på dagen behöver den knappast vare uppe,men ju lägre solen är och och man vinklar upp,så är det samma effekt hela tiden.
En stegmotor med kuggrem vore ju inte så dumt,det är vridningen som är problemet,
inte för den som kan programera en dylik förståss.
Bernt
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Visa bilaga 30946

Visa bilaga 30947

Visa bilaga 30948

Visa bilaga 30949

Visa bilaga 30950
På vår panel har jag monterat en vrid och höjbar Solarmast,då får man ju ut maximalt med Ah även när solen står lågt.
Den är inte färdig ännu men är under utveckling.
Masten går att beskåda på Kama fritid Monteringsanvisningar E-30-14 PS Solar.
Den höjs och sänks med en 12v,batterihavererad skruvdragare via en vinkelväxel från en vindrutetokarmotor,alldeles lagom varvtal.
Vridningen är en så länge för hand men blir motordriven när lämpligt matreal dyker upp.
Rätt vinkel i sida är ej så noga,det är höjden för att få rätt solvinkel som ger resultat på Amp,mätaren när solen står lågt.
De här grejorna kostar inte några stora pengar,bara masten ca, 3000;-,resten bara skoj.
Bernt



Smart och så enkelt
Då kanske detta år något att kolla på
Göteborg | Blocket
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag satte Bitema 100A under vardera sätet. Nu blir jag nyfiken på om det går att trycka tid 2*80A som Julian gjort. Måste kolla......(nån gång).
Dessa 80A batterierna var 30mm högre än vad som normalt passar. Men med lite envishet fick de plats men var beredd på att skära bort gummimattan&isoleringen och flytta några kabelbuntar framåt. Även ny fastsättningsanordning fick tillverkas nytt och polisolering bättras på. Mycket skitjobb men nu har jag 160A under häcken. Det borde väl driva på lite! :D Julian
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej

Du har en liten brun knapp på ovansidan för på och av stänging av de mittre belastiningsuttaget
ett tryck på, två tryck av
Mvh Mats

Hej stam44.

Tack för upplysn. jag har gjort precis som "paradigm" inlägg nr.236 & nu funkar det även här.
På min Mppt är där bara en svart knapp bak till.
Detta underbara forum "ackja halleluja"!

Visst fick jag en NOTICE D´UTILISATION & GEBRAUCHSANWEISUNG!
Mvh.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Vi tryckte in 2x90Ah (Exide AGM) i vår Weinsberg 2005 med skohorn. Det tar nästan en tim att få batterierna på plats - kablarna och kabelskorna måste ligga i exakt rätt position och glida in tillsammans. Tror att Knaus från den tiden har samma batterilåda under kylskåpet. Den är för övrigt helt oskyddad från rost - bara lackad plåt. Har just slipat bort rost, rostskyddat och lackat om vår batterilåda.

:twitcy::twitcy::twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

En blänkare till alla er som ännu Inte investerat i solceller... Om möjligt, Gör det! :D

Jag är en (ursäkta) strömslukare av Stora mått och vår 165W/24v panel bara levererar!
Har inte behövt plocka fram elverket en enda gång under de senaste 2 veckorna,
trots att jag ändå laddar accar till min RC heli som tar ca. 6A att ladda x3-6st/varannan dag.

Visst några mornar efter att kvälls tv, stereo (surround till tv'n) m.m. stått på,
så har vi vart nere på 11.5v, som under dagen laddats upp igen med hjälp av panelen.

Under sommarmånaderna behövs enl. min åsikt sällan mer än dessa watt vi monterat.

Men jag har ändå en ide' om att bygga ett kompletterande vinklingsbart system på ca. 80w, så att speciellt kvällssolen nyttjas ytterligare.
Jag återkommer så fall framöver med hur det ser ut, till en bråkdel av kostnaden av ett gps styrt system!

Fortsatt Trevlig Sommar på Oss HBK'are! (även utan solceller, ;) )
Mvh. Magnus.S

Hej Stollen.
Tack vare " robbanljusta" & dej så har detta ämne visat sej vara ett av det mest besökta.
Jag flyger inte helikopter men vanligt elflyg & är flygsugen!
Hur går utvecklingen av ett "vinklingsbart" system på solcellen till husbilen, nu är det snart nytt husbilsår tiden går fort.
Mvh.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tack för det Flor!
Vi har allt vart många aktiva som tillfört mycket i denna tråd.

Just nu är inte mina tankarna riktigt åt "bygga" hållet... ;)
Men till våren kommer jag filura på en "snikvariant" gällande vinklingsbar solcell.
alt. faktiskt bygga ett höj/sänkbart vindkraftverk på bakgaveln...

Återkommer!
God "Hjul" på er alla teknik "Stollar"..:)
 
Toppen