• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Iphone Navigon GPS

F

F.d. 24435

Guest
Har lagt in Navigons senaste GPS-prog.vara på min Iphone. Testat den lite på hemmaplan och kollat på kommande resvägar till Kroatien. Har jämfört med Garmin Nuvi's senaste uppdatering. Enligt min åsikt är Navigon i Iphone betydligt bättre och SNABBARE än både Garmin Nuvi och TomTom. Hur den fungerar med egna POI vet jag just nu ingenting om, men tror inte att det kan fungera speciellt bra. Skall testa denna funktion framöver.
En av fördelarna är att Navigon presenterar tre alternativa resvägar till målet.
Nackdel än så länge, den lilla skärmen!
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Iphone Navigon GPS

Jag använder Navigon på min Android (Desire) och appen skulle behöva några fler uppdateringar för att matcha Garmin XT. Men den har blivit allt bättre för varje uppdatering och de tre alternativa vägarna är ett plus. Den kvinnliga rösten är tyvärr lite vass och skrikig, vet inte om detsamma gäller på Iphone.

Jag skall testa den på Iphone 4 så småningom.

Ett annat bra alternativ är CoPilot som har lite fler inställningsmöjligheter men en högre inlärningströskel.

Båda apparna har kartorna installerade på minneskortet vilket är en förutsättning vid användning utomlands (roaming).
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Iphone Navigon GPS

Jag använder Navigon på min Android (Desire) och appen skulle behöva några fler uppdateringar för att matcha Garmin XT. Men den har blivit allt bättre för varje uppdatering och de tre alternativa vägarna är ett plus. Den kvinnliga rösten är tyvärr lite vass och skrikig, vet inte om detsamma gäller på Iphone.

Jag skall testa den på Iphone 4 så småningom.

Ett annat bra alternativ är CoPilot som har lite fler inställningsmöjligheter men en högre inlärningströskel.

Båda apparna har kartorna installerade på minneskortet vilket är en förutsättning vid användning utomlands (roaming).

På Iphone kan dataroamingen stängas av helt vilket innebär att GPS funktionen fungerar utan att det uppstår "elaka" kostnader.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Iphone Navigon GPS

Har lagt in Navigons senaste GPS-prog.vara på min Iphone. Testat den lite på hemmaplan och kollat på kommande resvägar till Kroatien. Har jämfört med Garmin Nuvi's senaste uppdatering. Enligt min åsikt är Navigon i Iphone betydligt bättre och SNABBARE än både Garmin Nuvi och TomTom. Hur den fungerar med egna POI vet jag just nu ingenting om, men tror inte att det kan fungera speciellt bra. Skall testa denna funktion framöver.
En av fördelarna är att Navigon presenterar tre alternativa resvägar till målet.
Nackdel än så länge, den lilla skärmen!


Har du även köpt den Iphone hållaren med inbyggda högtalaren så man hör anvisningarna lite bättre ?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Iphone Navigon GPS

På Iphone kan dataroamingen stängas av helt vilket innebär att GPS funktionen fungerar utan att det uppstår "elaka" kostnader.

Likadant på Android. På Telia Navigator (Wisepilot) som är en förträfflig navigationsapplikation laddas kartorna kontinuerligt över nätet vilket kan bli dyrbart om man inte har dataabonnemang eller om man använder det utomlands.
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Iphone Navigon GPS

immeln

På Iphone kan dataroamingen stängas av helt vilket innebär att GPS funktionen
fungerar utan att det uppstår "elaka" kostnader.

Du behöver inte stänga av dataroaming när du använder GPS:en. Den använder sig bara
av satellitsignaler. Det är bara när du "surfar" som roaming har betydelse och då bara
utanför Sverige.

Däremot är det en nackdel med navigatorn i iPhone att man inte kan ladda ner egna POI-listor.
Men eftersom man kan surfa med iPhonen så har man ändå tillgång till massor av POI:s
och ställplatslistor mm i samma apparat.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Iphone Navigon GPS

immeln
Du behöver inte stänga av dataroaming när du använder GPS:en. Den använder sig bara av satellitsignaler. Det är bara när du "surfar" som roaming har betydelse och då bara utanför Sverige.

Om man inte har kartan i telefonens minne som vid Telia Navigator och inte har dataabonnemang så kostar det en slant då kartorna skall laddas. I synnerhet om man navigerar utomlands. Dessutom använder AGPS en ringa mängd data för att hitta masterna.

Med Navigon och CoPilot finns kartorna i telefonens minne och förbrukar data endast vid triangulering (AGPS) för att snabba upp sökningen av satelliter.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.866
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Iphone Navigon GPS

Jag använder Navigon på min Android (Desire) och appen skulle behöva några fler uppdateringar för att matcha Garmin XT. Men den har blivit allt bättre för varje uppdatering och de tre alternativa vägarna är ett plus. Den kvinnliga rösten är tyvärr lite vass och skrikig, vet inte om detsamma gäller på Iphone.

Jag skall testa den på Iphone 4 så småningom.

Ett annat bra alternativ är CoPilot som har lite fler inställningsmöjligheter men en högre inlärningströskel.

Båda apparna har kartorna installerade på minneskortet vilket är en förutsättning vid användning utomlands (roaming).

Hej, kan du ha ställplatslistan i Anroid? Kör Galaxy s.

//Lasse:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Iphone Navigon GPS

Hej, kan du ha ställplatslistan i Anroid? Kör Galaxy s. //Lasse:)

Jag har inte testat med Navigon som lär vara besvärligare med egna POI´s men CoPilot stödjer TomTom's POI-format. Skapa en ov2-fil med de POI's du vill ha och lägg den i katalogen sdcard\copilot\save\ och starta därefter CoPilot.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Iphone Navigon GPS

Copilot är ett förträffligt gps program som jag använder flitigt när jag är ute med husbilen. Köpte min med kartorna Nordic för 286kr ...
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Iphone Navigon GPS

Jag har i våras testat Navigon GPS i Iphone med den speciella hållaren med högtalare genom hela södra Sverige.
Tidvis fungerade det helt bra, men ibland frös bilden och jag fick starta om programmet, sedan blir Iphonen blir riktigt varm! Jag skulle inte vilja ha den som första alternativet.

Min gamla Garmin Nüvi 360 spökar sedan senaste kartuppdateringen i rondeller trots nya kartor. Bilden visar t ex att man ska ta andra avfarten, medan rösten påstår att man ska ta första avfarten. Detta har hänt många gånger och numera kör jag i rondeller efter bilden.
 
Senast ändrad:
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Iphone Navigon GPS

Hej, kan du ha ställplatslistan i Anroid? Kör Galaxy s.

//Lasse:)

Är också intresserad i så fall. Kör HTC Desire HD.


På tal om android så finns det en applikation nedan som jag använder för att på ett användarvänligt sätt läsa och skriva i diverse forum. Vad jag kan se har inte detta forum stöd för denna app.
Då det tydligen är ganska enkelt att lägga till den funktionen så hoppas jag att någon, som administrerar detta forum, kan göra det.

TapaTalk PRO

06 oktober 2010 av Matz Karlsson
p-ab3gTb8xb3dLg.gif


Vill du läsa och skriva foruminlägg från din mobil?
Använd TapaTalk PRO som är utmärkt för ändamålet! Via mobilappen söker du rätt på det eller de forum du vill läsa/skriva på och sedan är det bara att köra. Du kan även lägga till de forum du vill i en Favoritlista så du slipper söka efter forumet varje gång du loggar in. Användarnamn och lösenord sparas behändigt i applikationen så du slipper skriva in det varje gång du besöker forumen.
De allra flesta forum har stöd för TapaTalk. Om just ditt favvoforum inte har det kan du skicka ett P.M. till administratören så lägger han/hon till den funktionen enkelt genom ett plugin.
Tapatalk’s hemsida kan du läsa mer om hur det funkar att läsa/skriva i ett forum. Det är enkelt hur som helst.
PRO-versionen kostar $2.99 och du betalar enkelt och säkert via Google Checkout.
En enklare (bara läsfunktionen) finns för gratis nedladdning till din telefon.
 
Toppen