• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Min Solskens/cells historia

JoYLos

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
2066
Medlemskap
2025
Vi köpte en ny Adria Vision I 707 i år. Den var förberedd för solceller, vilket vi tyckte lät bra.
När jag började undersöka vad det innebar, visade det sig att kablar var redan framdragna från garderoben till min EBL226 (Schaudt)

Kontaktar olika verkstäder och får då information att systemet fungerar bara med en regulator från Schaudt.
Tar kontakt med teknisk support på Schaudt i Tyskland. Dom sa, att man kan få laddning med vilken regulator som helst, men då fungerar ej styrsystemet, som redan finns i bilen.

Jag beställer en Schaudt regulator från dom i Tyskland och fick instruktioner hur det skulle kopplas och hur jag aktiverar funktionen: solcell i min DT220 (displayen ovanför dörren). Jag var tvungen att få en pin-kod från Adria Sverige för att aktivera denna funktion.
Alla sladdarna var klara med kontakter, så det var bara att plugga in.

Nu är allting klart. På min display DT220 kan jag se hur mycket ström/spänning jag har i min bodel/bilbatteri. Ser även hur mycket solcellen laddar i bodel/bilbatteri + alla de övriga funktionerna som redan fanns. Allt på ett och samma ställe.

För mig var det en riktigt bra och smidig lösning.
Mitt tips: kolla med leverantören när det står: förberett för solpanel, vad det innebär.

Ha en riktigt Trevlig Solig Sommar

Toppen