• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång kabel är normalt ??

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Hur lång 230v kabel är normalt att man skall behöva ha med sig när man är ute ?

Jag köpte en 25 meters kabel när vi var i Tandådalen men har även kompletterat med en 15 meters för jag tyckte 25 meter verkade vara lite lång och dessa är ju meningen att använda var för sig för det är ju inte tillåtet att skarva och 45 meter lär jag ju inte behöva .... (kabeln är 3*2,5mm)

Jag har även köpt en adapter som jag kan använda hemma så slipper man ha en 3:dje kabel .
 

Bilagor

  • adapter.jpg
    adapter.jpg
    125,8 KB · Visningar: 34
F

F.d. 15298

Guest
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

ja du
det beror lite på vart du ska
i utlandet kan det gå åt en hel del kabel
djungelns lag ibland, över att få lite ström
så ta gärna med lite i överkant så slipper du vara orolig

mvh Tommy
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Dom sa på Caravan Club i Tandådalen att jag inte fick ha 2 kablar med skarv utan det skulle vara en enda lång kabel och sen tjötade han om elsäkerhet ,kortslutning,överrslag osv .... och visst han hade väl rätt för snö är ju vatten i fast form (jag hade inte kabelskarven på marken utan i luften) .

Hur lång kabel har ni med er ?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Caravan cluben är seriösa och en av få som är pålästa i ämnet och praktiserar regelverket. Enligt Elinstallationsreglerna SS436 40 00 Utgåva 2 kan man läsa under 721.55.02.6 (Utgåva 2 måste tillämpas efter den 2010-04-01 då utgåva 1 upphör att gälla)

b) en flexibel kabel eller sladd som
-är 25m lång +/-2m
-är av typen H07RN-F eller liknande
-har en skyddsledarpart märkt med färgkombinationen grönt och gult
-har en ledararea enligt tabell 721A (2,5kvadrat mm vid 16A. Min anm.)

Pratar man med elsäkerhetsverket så är det skrivet så för man vill inte se en användning av 15 meters kabel skarvat med t.ex. 10 meters bit. Man ser skarven som en felkälla.
Har man 25 meter kabel med sig så passar den alltid överallt. Det är bara att lägga ut kabeln och ansluta den i båda ändar. Skulle den inte vara lång nog så står bilen för långt ifrån uttaget.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Hmm , då är inte denna heller godkänd då?
För det har väl ingen betydelse om skarven är 10m eller 1 dm

// Pär
 

Bilagor

  • kabel.jpg
    kabel.jpg
    20,8 KB · Visningar: 4.088

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Hej
Jag tror att om man har väldigt lång 1,5 mm kabel och skarvar så är dom rädda att kabeln blir en förbrukare med värme som följd när det är säkrat 16 amp.

På sommaren eller om man inte tar ut så mycket ström (tex 1500 watt) så skulle man kunna ha en egen 10 amp säkring mellan uttaget och sin sladd om det sitter en 16 amp i stolpen.

Mvh Bert
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Regelverket inne EU er til for å beskytte oss, og kravet på kabel er helt klart og tydelig. Det samme gjelder NYE installasjoner på campingplasser, 16A kontakter er kravet, men det finnes mange gamle installasjoner med 10A kontakter. Av denne grunn må en ha med seg overganger som passer for de land en besøker. Franske, tyske og schweiziske gamle kontakter er forskjellige - og UK ser ikke ut til å være med i EU når det gjelder dette :D.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Hur lång kabel... Beror nog på var man är i europa. Vi var i Kroatien i sommras, där såg vi många varianter som inte skulle accepterats här hemma. Ex 50-70 m 2-ledad kabel i regnväder. Vi tog med DIN-kontakter, som tur var hade vi även övergångar till vanlig stickpropp. Det var tur för många platser hade inga andra. Men normalt borde man klara sig med 25 m.
ett tips tag en anslutning mot bilen med extra stickproppsutag. Ibland kan det vara skönt att stå ute och laga mat.
Leffe
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Jo jag kom även på en sak som jag diskuterade med en bekant som jobbar med elinstallation och det var dom 10 amp fallsäkringarna som är i bilen är nu lagligt utbytbara till 13 amp .

På så sätt om man nu har förbrukare som överskrider 10 amp så går ju säkringarna i husbilen men dom 16 amp på stolpen klarar sig men ökar man till 13 amp så kan man ju ta ut lite mera .
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Jag har som mest använt 2*25m plus 2*10 meter i Frankrike. Tänk bara på att ha en egen jordfelsbrytare i bilen. vid så långa kablar är den i "skåpet" satt ur spel. Kablarna måste även vara grova, min 2,5. Samt inte för höga effekt uttag i bilen.
Vi lyckades köra ACn ca 1Kw plus TV på detta under 5 dagar utan att någon fransk "säkring" löste ut. Vi var ungefär 30 husbilar och bussar som stod på samma sätt.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Jag tycker att det är svårt att säga vad som är en normal kabellängd.
Det beror ju alldeles på hur långt man står från stolpen eller elluttaget. Självklart ska man alltid välja en kabel eller kablar som medför att man får så få skravar som möjligt. Måste man skarva så gäller det att skydda skarvkopplingen genom t.ex. inplastning och upphängning. Den ska definitivt inte ligga på ställen där det finns risk att vatten kan tränga in i kontakten.
Vi har med oss kablar i fyra olika längder (25, 15, 10 och 5 m) för att vara på den säkra sidan och väljer först och främst den kortaste för att minimera spänningsfallet.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

ja du
det beror lite på vart du ska
i utlandet kan det gå åt en hel del kabel
djungelns lag ibland, över att få lite ström
så ta gärna med lite i överkant så slipper du vara orolig

mvh Tommy
Har man 25m +/- 2m kabel med sig så kan man resa i följande länder IEC - Members of the IEC då deras regler är som här hemma.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

i våran bil ligger det 2x 25 m plus lite smått med olika kontakter
vet aldrig vilken sort dom använder
Tommy
Sedan 1994 har man pratat avstånd. Fick inte vara mer än 20m mellan vagn och uttag (inte kabellängd). 708.3.3.1. Men detta är historia nu.
 

Bilagor

  • 1994.7.JPG
    1994.7.JPG
    432 KB · Visningar: 7

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Hej
Jag tror att om man har väldigt lång 1,5 mm kabel och skarvar så är dom rädda att kabeln blir en förbrukare med värme som följd när det är säkrat 16 amp.

På sommaren eller om man inte tar ut så mycket ström (tex 1500 watt) så skulle man kunna ha en egen 10 amp säkring mellan uttaget och sin sladd om det sitter en 16 amp i stolpen.

Mvh Bert
Sedan 1994 har vi inte fått använda mindre area än 2,5mm. 708.4
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Jo jag kom även på en sak som jag diskuterade med en bekant som jobbar med elinstallation och det var dom 10 amp fallsäkringarna som är i bilen är nu lagligt utbytbara till 13 amp .

På så sätt om man nu har förbrukare som överskrider 10 amp så går ju säkringarna i husbilen men dom 16 amp på stolpen klarar sig men ökar man till 13 amp så kan man ju ta ut lite mera .
Tänk på att det är endast behörig elektriker som får byta dessa säkringsautomater.
 
Toppen