• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Glykolsort

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Hej är det någon som vet vilken sorts Glykol jag skall använda i Min Aldepanna den ser ut att va.ra blågrön den som finns i idag

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Glykolsort

När jag va på okq8 så såg jag bara en sort och den va ju rödfärgad och va lämplig till aluminium och hade korissionskydd törs man blanda?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

När det gäller bilmotorer så skall man aldrig blanda och har du blå i så bör du hälla i det nu också , finns det inte på OK/Q8 så finns det blå på Biltema och billigare är den också .

Senast ändrad:

pannor

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024

Det är inte så enkelt att bara lita på vilken färg det är på glykolen,Kolla istället specen för respektive motortyp(min föra var blå,sama typ nu är röd)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Enligt vad man jag läste nu så var det inte säkert att dom olika sorterna blandades med varann sen så skall man väl ha röd ihop med aluminium och det är ju då konstigt att det inte är det original .

NA Forum - glykol har blandat!!!

Urklipp: Har man otur kan den röda och blå/gröna glykolen reagera med den röda och bli trögflytande (enl. en verkstad som bevittnat detta några gånger).

F

F.d. 53078

Guest

När aluminium motorerna kom så gjordes det glycol som var till Aluminium
och den normala glycolen var till gjutjärns motorer. blandade man dessa så blev resultatet en brun klumpig sörja , men nu sä är glycolen gjord för alla vattenkylda fordon.som är baserad på OrganicAcid Technology (OST) vilket ger en produkt som är Nitrit, Amin, Fosfat, Borat och Silikatfri. Genom att produkten är fri från silikater finns ej heller någon risk för filterblockering eller klumpbildning. Typiska data Färg: röd Innehåller: Monoetylenglykol > 90%.
OBS samma sak gäller för bromsvätska DOT 5som kan blandas med alla typer.

F

F.d. 5110

Guest

Jag tycker man ska se upp lite när det gäller glykol...

Det finns tre "vanliga" färger på glykoler, röd, blå/grön och blå.
Den blå glykolen användes fram till 1991 av biltillverkarna.

Sedan började man med en Long-lifeglykol. Röd till färgen hos bl.a. VAG. Andra tillverkare valde blå/grön.

Den blå glykolen, som inte är en Long-lifeglykol, finns fortfarande att köpa nästan överallt eftersom den är billigare.

Så se upp - köp rätt glykol, kolla t.ex. denna länk:

http://www.hakanssons.se/kampanjer/pdf/Rek Glykol 2006.pdf

/Lasse

F

F.d. 53078

Guest

BSglycolen har varit förbjuden sedan 1992 och borde inte finnas till försäljning

Den är ersatt av en Monopropylen baserad glycol som är blandbar och "giftfri".Men som visade sig ha problem. ( ¿tror det var kokpunkten kommer inte ihåg?)
I samma veva kom Longlife glycolen som är att rekomendera lägre fryspunkt högre kokpunkt och bättre oxiderinsskydd , men kanske dyrare. Longlifeglycolen finns tyvär i alla färger så det går ej att rekomendera en färg

Vad som är rekomenderat är att tömma hela kylsystemet var 5e år och spola rent sedan hälla i ny glycol som garanterar -40º så vet du att det är kvalitet Longlife glycol
som används av nästan alla biltillverkare i dag . köper du Volvos eller SAAB´s då har du garanti för att det är god kvalitet. I varmare länder så används standardglykolen flitigare då den är mera miljövðnlig, men inte klarar den låga fryspunkten.kanske att tänka på om man i Norrland köper bil ifrån Ex Tyskland eller Italien.

F

F.d. 58621

Guest

Kan någon svara på om den röda glycolen "FL Selenia PARAFLU UP" som finns i nya Fiat Ducato är av typen Longlife glycol?
Jag behöver nämligen fylla på med en skvätt 50/50 glycol och destilerat vatten.
V-backen :wink:

Senast redigerad av en moderator:

egonli

HBK Medlem
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
7731
Medlemskap
2025

Hej
Jag kollade med Toyota i Gävle de är även försäljare och har service av Fiat, de säger att de använder en vanlig röd longlife glykol när de fyller på i Fiat Ducato.

Toppen