• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukt på framrutan

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Hej, någon som har ett bra tipps för att slippa fukten på framrutans insida?

Nu kommer vi till den period då matta på utsidan känns tidigt tycker vi, vi drar ner vårat aluminium jalusi och på morgonen när det varit ca 3 - 8 grader är det rejält fuktigt på insidan av rutan när man drar upp jalusin.

Ska bli spännande att se om det finns några tipps.
(att lägga något på utsidan frågar jag inte om):)
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Fukt på framrutan

Tycker nog att luftavfuktare inte var en tokig idé, det är ju trotts allt bara mellan jalusin och rutan det gäller, inte inne i husbilsutrymmet.:)

Fortfarande nyfiken på om någon testat torrboll...

Vet heller inte vad en luftavfuktare skulle dra i ström för den stund den skulle behöva vara på, för att du bort den vad jag kan tro är ca 1dl vatten.

hm... skrapa med uppsamlare hm...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fukt på framrutan

Det har hendt på høsten at jeg har brukt en supersugende trase . Det blir 1 til 2 dl vann på den kjempestore avfukteren du har der foran. En liten avfukter kunne være maskinen til et kompressor-kjøleskap, et peltier-element (slik du finner i billige kjølebokser. Problemet er i begge tilfeller et relativt lite areal og liten avsetting av fukt i forhold til rutan.

En rask løsning når dere skal avgårde er en pølse med supersugere langs nedkanten på rutan og en vanlig ruteskrape - ville bruke en 23 cm eller en stor silikon vannskrape for bil - den former seg etter rutan. 3 drag og hele rutan er skrapet fri for vann, supersugerne kan så vris opp og vannet frigjøres.

Problemet med denne "løsningen" og avfuktere er når det blir mange kuldegrader ute - da blir det is på rutan hvis en ikke har en luftstrøm som hindrer kondenseringen, men varmluft via defrosteren vil løse dette.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

det är ju trotts allt bara mellan jalusin och rutan det gäller, inte inne i husbilsutrymmet. Fortfarande nyfiken på om någon testat torrboll.

Hej Lasse!

Fukten på rutan kommer från inneluften!!!!

Vad gäller torrbollen avfärdar jag den helt! Håller helt med Michael Johansson m.fl. i andra torrbolls-trådar. ;)
För varje gram vattenånga som kondenserar ur inneluften kommer lika mycket vattenånga att tillföras inneluften genom ventilationen! (förutsatt att fuktigheten ute är större)

Luftfuktighet och hälsa
Under vintern då temperaturen sjunker under -10°C är luftfuktigheten oftast låg. Det kan då vara svårt att hålla en behaglig luftfuktighet inomhus. I ventilationssystem som tar in utomhusluft och värmer upp denna till 20°C kan luftfuktigheten bli mycket låg, under 15%. En normal och behaglig fuktighet vid 20°C är ca 60%. Vid så låg luftfuktighet som 15% och lägre kan man lätt bli irriterad i halsen med hosta som följd. För att undvika att luftfuktigheten blir alltför låg tillförs ofta vatten i inblåsningsluften.
Källa: SMHI, Väder och vind, Svante Bodin


Mitt mål är entydig: Vattenångan i inneluften skall inte få möjlighet att kondensera mot framrutan, den behövs i inneluften!

Håll rutan varm! :D
Julian
 
Senast ändrad:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Fukt på framrutan

Haha, spännande, känns som en het potatis att knäcka!
Tänk om man kaunde ha dubbelglas som på sidoruterna!

Jaja vi får se vad det blir, tror tråden kan bli längre när "vi" uppfinnare får en stund på oss!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

Testa och ha inte jalusin nerdragen för fullt utan låt det vara en glipa på några cm .

Hittar du sedan en trumfläkt och sätter på en reostat så du kan dra ner på varvtalet så det inte stör samt drar mindre ström , fläkten ställer du mot rutan så det blåser på den sen är du av med problemet .

Inga konstigheter kallt (ute) möter varmt (inne) = kondens pga. för dålig luft cirkulation .


Är du inte så blyg så testa 1 natt utan att dra ner persiennen och se resultatet och jag tippar på förmodligen ingen kondens .
 
Senast ändrad:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Fukt på framrutan

Testa och ha inte jalusin nerdragen för fullt utan låt det vara en glipa på några cm .

Hittar du sedan en trumfläkt och sätter på en reostat så du kan dra ner på varvtalet så det inte stör samt drar mindre ström , fläkten ställer du mot rutan så det blåser på den sen är du av med problemet .

Inga konstigheter kallt (ute) möter varmt (inne) = kondens pga. för dålig luft cirkulation .


Är du inte så blyg så testa 1 natt utan att dra ner persiennen och se resultatet och jag tippar på förmodligen ingen kondens .

Det sista du skriver stämmer, men att lämna en glipa eller sätta en fläkt fungerar dåligt nu efter test, tror att det beror på att det är tätt upptill = svårt att få cirkulation.

En annan sak blir ju oxå då att man tar bort fördelen av att slippa kallras med hjälp at att just ha ett jalusi. Man vill ju inte göra av med gasol i onödan...

Gummiskrapa med uppsamlare... hm...
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Fukt på framrutan

Det finns ju 220 v dammsugare som kan suga upp vatten, kanske det går att göra en uppfinning med en 12 v dammsugare med ett extra tillbehör.
:wideeyed:
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

Jula Postorder har en 12 v värmefläkt som kanske kan vara något.//Tommy

619243_d.jpg

Keramisk värmefläkt för bil Med timer!Värmer snabbt upp bilen före motorn har blivit varm. Ansluts till cigarettuttaget i bilen. Med timer, kan användas som avfrostare. Fläkten är justerbar i höjd- och sidled. Kabellängd: 1,6 m. 12 V. L150xB110xH80 mm. (Artnr: 619243)
 
Senast ändrad:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Fukt på framrutan

Jula Postorder har en 12 v värmefläkt som kanske kan vara något.//Tommy

619243_d.jpg

Keramisk värmefläkt för bil Med timer!Värmer snabbt upp bilen före motorn har blivit varm. Ansluts till cigarettuttaget i bilen. Med timer, kan användas som avfrostare. Fläkten är justerbar i höjd- och sidled. Kabellängd: 1,6 m. 12 V. L150xB110xH80 mm. (Artnr: 619243)

Tack för den men jag vill ej göra av med så mycket ström.

hm...
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

Tror knappast att den fläkten hjälper och vill du varken göra av med gasol eller el så är det nog bara en handuk/trasa som hjälper .

Att starta bilen och köra med defrost hjälper inte heller om man skall göra en snabb avtorkning för att man måste stoppa det innan imman på rutan blir kondens .

Vintertäcke på utsidan på framrutan kan säkert hjälpa och vi hade även på vårat vintertäcke i fram nere i Italien/Österike för att hålla ute värmen 35-40 grader var det då .
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Fukt på framrutan

Hej, jag har för mig att jag på en gammal SAAB såg någon typ av vad ska jag säga... en plastfilm på klistrad på bakrutan, detta för att få en luftspalt, antar att det var för att slippa just detta. Blir ju då som 2glasfönster, undrar om det kan finnas till något som är så stort som en framruta... hm...
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Fukt på framrutan

Hej

Det finns en typ av vattensug som andvänds till fönsterputts och säljes bl a på Öb varuhus den borde gå att driva med en vanlig 220 v omformare, kanske kan va något.

Hej, ringde ÖoB men de svarade mig så här;
......................................................................
Hej, Jag har försökt undersöka saken med hjälp av din beskrivning av denna fönstertvätt. Ingen av mina kollegor känner till produkten. Du kanske kan ta reda på lite mer vad den kan kallas och hur den fungerar. Vore även bra att veta var den är inköpt och när för att kunna ta reda på om vi har den kvar i vårt sortiment.
...............................................................
Kan du beskriva produkten bättre?:)
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

Hej, jag har för mig att jag på en gammal SAAB såg någon typ av vad ska jag säga... en plastfilm på klistrad på bakrutan, detta för att få en luftspalt, antar att det var för att slippa just detta. Blir ju då som 2glasfönster, undrar om det kan finnas till något som är så stort som en framruta... hm...



Denna plastfilm hade väl även det extrautrustning att det var elslingor i den för just att få bort imma på bakrutan , kablage fick man dra själv via separat brytare via tändningen .
Detta var ju ett tillbehör som kunde monteras i alla bilar , farsan hade en sådan i sin Opel Record av sen 60-tal .
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Fukt på framrutan

Ja vad säger man, så många som kan hjälpas åt!! Kan det bli bättre?:)
Så här ser den ut...
1633101.jpg
Det blir nog en tur till K-routa i Örebro där den finns.

Jag ska oxå göra ett experiment, har inhandlat 50x50cm Polycarbonate och en bit bytylband, ska lägga en sträng runt skivan och sätta den på insidan.

Räknar med att det skall bli en springa på ca 1,5mm, sen får det bli ett litet hål i underkant och ett i överkant, tror det måste till lite ventilation.

Återkommer.:rolleyes:
 
Toppen