• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gråvattentömning

F

F.d. 53045

Guest
Jag undrar om det finns någon som kan svara på var man kan tömma ut gråvattnet lagligt? Jag har sett att flera bensinstationer som har särskilda tankplatser för tradare har en platta med nedsänkt brunnslock. Kan det vara tillåtet att köra ut med husbilen över brunnen och släppa gråvattnet där? Hoppas någon har ett svar!
Hälsningar Jejje
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Tömning av gråvatten

Hej Jejje och välkommen i gänget!
Kan ej svara på din konkreta fråga angående brunnar för långtradare på vissa mackar, men vill rekommendera dig att studera trådarna som du hittar längst ner i denna tråd. Där kan du läsa en hel del om just gråvattentömning.
V-backen :)
 
F

F.d. 4927

Guest
Hejsan!
Låg vid reningsverket i Ystad i natt. Här händer det tydligen - enligt andra inlägg - en hel del saker som inte precis ger bra reklam för oss husbilsåkare.
Avlyssnade ett värvningsförsök från en medlem i Husbilsklubben av en annan husbilåkare. "Värvaren" talade med hög och tydlig stämma om att han var allergisk mot campingplatser och att han brukade tömma gråvattentanken på parkeringsplatser då " lite diskvatten ju ändå inte är så farligt".
Har man råd med husbil har man förbanne mig råd - hur allergisk man än är - att ta in på en camping då och då och tömma spillvattentanken, om man inte hittar en ställplats med sådana faciliteter. Undras om han på grund av campingplatsallergin tillhör den grupp som tömmer sina kemtoor i bajamajor.

Lasse
 

A.son

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
597
Medlemskap
2024
Sv: gråvattentömning

Håller med men jag är dock förundrad över varför inte våra fina rastplatser utrustas för ett friare "camping"-liv. Varför utrustas inte alla rastplatser som har toaletter med en latrintömningsplats. Det vore heller inga problem med att få till en gråvattentömningsplatta tycker man.
Om inte vägverket kan fixa detta så borde städer som är lite mer på "hugget" kunna fixa detta. Ta tex i Tyskland där jag var förra sommaren. En lite by som Horsbüll i norra tyskland hade både tomning för gråvatten och latrin samt fyllstation för vatten mot betalning. Hur enkelt som helst och nog drar detta mer kapital till byn då flertalet även stannar och gör sina inköp samtidigt.
 
J

Jarn

Guest
Sv: gråvattentömning

Lite diskriminerande att bara alkovbilar får nyttja platsen......:spinny:


Nä, allvarligt talat, jag håller med dig att det finns många bra platser i Danmark.
Likadant var det i Italien, i varenda liten by hade man sådana här tydligt utmärkta tömmningsplatser.

Campingägarna här i Sverige har väl för stort inflytande i kommunalpolitiken, så de bromsar detta för att få in husbilarna på sina platser i stället.
 
F

F.d. 29862

Guest
Sv: Tömning av gråvatten

Hej Jejje och välkommen i gänget!
Kan ej svara på din konkreta fråga angående brunnar för långtradare på vissa mackar, men vill rekommendera dig att studera trådarna som du hittar längst ner i denna tråd. Där kan du läsa en hel del om just gråvattentömning.
V-backen :)
Beträffande gråvattentömning:
Gråvatten består av avlopp från dusch, tvättställ och köksvask.
Vid ett kraftigt regn blir det avlopp från all mark inkl gator och vägar som troligen innehåller betydligt farligare saker än "gråvattnet". Sedan många år sker rening av en stor det nedsmutsade regnvattnet speciellt från "stadsmiljöer" eller motsvarande. Dock där utomplansbestämmelser råder eller stora trafikleder dras fram fjärran från bebyggelse är det kanske si och så med den saken.
Vad gäller spillvattenledningar så bör innehållet i dessa inte spädas ut med gråvatten.
Generellt gäller att det är lättare att rena en liten mängd hårt nedsmutsat vatten än en stor och utspädd mängd sådant vatten.
Något att tänka på och kanske reflektera över. Man kanske inte alltid behöver tillgång till specilla stationer???
Men när det finnes sådana stationer så bör man väl inte tveka att kosta på sig en extrasväng för att använda dem!
Lars
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: gråvattentömning

Den store frågan: Hvor kan turistbussene tømme sine toa-tanker i Sverige?
Søkte på nettet og fant at buss-selskapene har problemer når de er ute på tur og tanken for toa begynner å bli full. De kan ikke benytte latrine-rummene på rasteplasser, finnes det en karta for med avmerkede plasser for bussene eller hur gjør de det?
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: gråvattentömning

En mycket bra fråga Knut ,jag tror säkert det finns en förteckning på tömningsställen för turistbussar ,men var får man tag på dessa? finns kanske någon pilot bland medlemmarna här
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: gråvattentömning

På vår Norrlandsresa i år blev vi glatt överraskade över de fina rastplatserna
med särskilda tömningshoar för toaletter med möjlighet till vattensköljning av kassetten!
Så någon någonstans har tänkt till.
Kommer kanske på fler ställen?
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: gråvattentömning

En mycket bra fråga Knut ,jag tror säkert det finns en förteckning på tömningsställen för turistbussar ,men var får man tag på dessa? finns kanske någon pilot bland medlemmarna här

Hej
När vi var på Åland i Mariehamn under midsommarn i år så fick vi akut behov av att tömma toan (har fast tank ca 80 l) Kände en som jobbar på Ålandstrafiken och frågade henne var bussarna tömmer sin toa, hon tog reda på detta så dagen efter kunde vi åka till en bussparkering mitt i Mariehamn mellan Mariebad och Shell macken där finns ett galler i marken där kan man tömma båda tankarna, man hittar hålet genom att spana efter ett blå skåp som finns bredvid, där finns vatten slang.
Ha de Paffw 1977
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: gråvattentömning

Hej Knut,
och den andra stora frågan är om husbilar tillåts tömma sina tankar på ett lätt och smidigt sätt, när som helst på dygnet, på något av Sveriges drygt 2000 reningsverk.
Där borde det väl finnas tömningsmöjligheter tycker jag.
V-backen :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: gråvattentömning

Om kommunerna inte tolererar gråvattentömning i det fria måste det vara deras skyldighet att tillhandahålla åtminstone en tömningsstation i resp. kommun, väl skyltad. Det funkar ju utomlands och eftersom vi är så "duktiga" på miljöhantering här i landet borde det vara en självklarhet här också. Gärna med möjlighet till påfyllning av färskvatten och latrintömning mot skälig avgift.
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: gråvattentömning

Hej

Läser trådarna om gråvatten med stort intresse.

Våran granne är chef för reningsverken i kommunen, och när vi frågade honom, sa han att det var OK att tömma gråvattnet i dagvattenbrunnen som finns i gatan utanför vårat hus. Grannen som bor på motsatt sida, tvättar sina bilar nästan dagligen på garageuppfarten, och hans vatten rinner då ner i samma brunn.
Bor i relativt nybyggt bostadsområde i litet samhälle.

Kan det vara olika i olika kommuner, är miljöpåverkan från gråvattentömning relativt liten, eller är våran granne en "miljöbov"??:confused::confused:

MVH
Karianne
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: gråvattentömning

Vi var i Borgholm på Öland för en månad sedan stod på stellplatsen vid hamnen.
När vi skulle åka därifrån passade vi på att fylla på vatten o tömma toan innan vi åkte. Vi funderade så klart på om det var ordnat någon brunn för att även tömma gråvatten. Så var det inte. När vi stod där och väntade körde en annan husbil fram till en brunn som var lägligt placerad för att tömma gråvatten i men det fick man inte. En man som tydligen jobbade för kommunen kom farande direkt fram till h-bilsägaren och sa något som gjorde att han stängde avloppskranen fortare än kvickt. Så det blev till att "spanna ur" tanken istället och tömma i toautslagsbacken. Så det är tydligen olika uppfattning hos kommunerna om detta.

Rolf
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: gråvattentömning

Hej,
det kanske kan bero på att en del kommuner även renar dagvattnet innan det släpps ut i något vattendrag eller sjö. Inte lätt att veta hur det är ordnat på olika ställen.
Jag tycker inte att man ska tömma sitt "gråvatten" som också är spillvatten i dagvattenbrunnar om det inte finns tydliga skyltar som ger klartecken för tömning.
V-backen :)
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: gråvattentömning

Hej Stefan,
stort TACK för den länken till Vägverkets utmärkta hemsida beträffande läget på vägarna och var latrintömning kan ske på vissa rastplatser i hela landet. Utgår från att det även går bra att tömma gråvattnet där eftersom det också är spillvatten som ska till ett reningsverk.
Märkligt nog finns det inga rastplatser med latrintömning i Stockholms län.
V-backen :confused:
 
Senast ändrad:
Toppen