• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktbollar, enormt dyra men bra!

F

F.d. 3288

Guest
Jag har fuktbillar i bilen på vintern. Nu innan jag ställde in bilen för vintern så köpte jag 30 fuktbollar på jula. Kan inte förstå hur det kan vara så dyrt.

Borde inte sådant vara klart billigare. JAg har bilen stående i en vagnhall, det är värmegarage. Samtidigt så har jag satt en större värmefläkt i bilen som går på timmer, den går mellan 22-08 varje natt. Det är viktigt att man håller strömmen på och undviker fukt.,
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Fuktbollar, enormt dyra men bra!

Tipsade i en annan tråd tidigare i höst om hemmagjorda fuktbollar.

Från båtlivet:

En hink på 10-15l, ett durkslag/sil som passar på hinken, fyll på med mycket vägsalt, billigare än köpt torrboll och rymmer bra mycket mer vatten = kräver inte tömning lika ofta.

1-3 st hemmagjorda torrbollar i HB/HV beroende på storlek och fukthalt.

Finns olika sorters salt:
NaCl, natriumklorid = tösalt = vanligt salt som köps på ICA/COOP.
CaCl, Kalciumklorid = vägsalt används för att binda fukt på grusvägar, finns
oftast INTE på ICA/COOP byggmarknader, men brukar finnas på Lantmännen/Granngården.
Magnesiumklorid säjs också fungera bra!

NaCl fungerar INTE som fuktskydd, även om det också drar åt sig vatten.
"Torrbollen" innehåller CaCl. Kostar väl 25-35 kr för en 450 gr refill på affären. Eller drygt hundring på Lantmännen/Granngården (motsv) för 25 kg (4-5 kr/kg).

Glöm inte att stänga säcken/påsen ordentligt runt det som finns kvar, drar som sagt åt sig fukt fort och blir förstört.

Elektrisk avfuktare (av olika slag) fungerar också BRA - kanske inte behöver vara igång hela tiden, 1-2 dagar i månaden räcker för de flesta - tror jag.
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Fuktbollar, enormt dyra men bra!

Jag är inte så säker på att "torrbollar" ger någon större effekt, om inte bilen är ordentligt tätad. Bollarna suger annars även upp fukten utifrån och blir snart mättade, vilket ger ganska snart en dålig eller ingen effekt alls. Erinrar mej hur det var i det militära. All känslig utrustning som var lagrad i mobliseringsförråd låg i ett tätt oventilerat utrymme som var försett med ett avfuktningsaggregat eller ett antal torrluftskasetter. Jag personligen ordnar så att bilen har en god ventilation och samtliga dörrar och luckor inne i bilen står på glänt, samt en kupevärmare som är elektroniskt effektreglerande,vilket ger en ungefärlig temp på 7-10 grader. (Köpt på ÖB för 290:)

GOD JUL på ER ALLA
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen