• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömning av latrin m.m

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Nyss hemkommen från en härlig resa till Stockholm & Eagles konsert.
Helt fantastiskt!!!!!!:music-icon::yes:

En fråga har jag:

Finns det någon lista på var det går att tömma latrinen?
Samt gråvatten & påfyllning av färskvatten.

Det skulle underlätta om det fanns en sådan lista,
så att det gick att planera lite på sin resa.
Vi stannade på en camping på vägen hem för om möjligt kunna tömma vår latrin, men icke! endast gråvattenstömmning och då endast på sommarsäsongen!!
Helt otroligt.....det fanns mängder av både husvagnar och husbilar där.
Hur gör dom med sin latrin?

Nere i Europa finns det skyltar som talar om var det finns tömningsmöjligheter men jag har inte sett någon alls i Sverige.

Kan inte vi i klubben gemensamt samla ihop info om denna ev. möjlighet.

Vill inte tömma i skogen när jag har kem i.
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin m.m

Ett förslag, Använd vår lista på Husbilsplatser där kan man kolla var man kan tömma sin latrin.
Om du t.ex åkte E20 från Stockholm så hade säkert minst 10st rastplatser med latrintömning på.
Du har ju även en rastplats i närheten av där du bor som har latrintömning.
Även Borås har latrintömning utmed Rv41.

Hoppas att det klarnade lite
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin m.m

lige et spørgsmål til stalplatslisten
er HWC gråvandstømning ?
vi havde ikke problemer med at tømme latrin, det stod på mange rastpladser, men synes at det var svært at finde gråvandstømning
hilsen Michael og Marianne
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Tömning av latrin m.m

Hej.

Följande text är hämtad från Sjöfartsverket och bör vara tillämplig även på land.

Avfallshantering är ingen "skitsak" utan något Husbilsklubben tillsammans med andra husbilsklubbar borde kunna driva på...

Hälsningar
Knausen

Både från användningen av båtar och från verksamheter i övrigt kring båtarna i en hamn eller på en uppläggningsplats uppstår avfall.
För det avfall som uppkommer under användandet av fritidsbåtar gäller Sjöfartsverkets föreskrifter om mottagning av avfall från fritidsbåtar (SJÖFS 2001:13). För hamnar som tar emot både fritidsbåtar och fiskebåtar ska denna föreskrift tillämpas för fritidsbåtarna. Inget hindrar att samma mottagningsanordningar används för att ta emot avfall från fiskebåtar.
För hamnar som tar emot fiskebåtar gäller Sjöfartsverkets föreskrifter och allmänna råd om mottagning av avfall från fartyg (SJÖFS 2001:12).
Avfallshanteringen i övrigt styrs främst av den kommunala renhållningsskyldigheten enligt miljöbalken och avfallsförordningen.
Grundtanken bakom kraven på avfallsmottagning är att en god service minskar sannolikheten för att avfallet hamnar i naturen. Därför är det viktigt att all avfallsmottagning i områden där fritidsbåtar rör sig sköts på ett bra sätt. Även för de platser där reglerna formellt inte gäller, rekommenderas att samma principer följs.
En fritidsbåtshamn ska ta emot avfall från fritidsbåtarna som använder hamnen. Behovet av att lämna avfall ska styra omfattningen och utformningen på mottagningsanordningarna. Den som ägnar sig åt fritidsbåtsaktiviteter ska på ett enkelt sätt kunna lämna ifrån sig avfall. Eftersom vi är vana vid att sortera avfall i andra sammanhang är det naturligt att fritidsbåtshamnar tar emot sorterat avfall.
I fritidsbåtshamnar ska finnas möjlighet att lämna toalettavfall och farligt avfall om båtarna som kommer till hamnen normalt har detta behov.
Insamling och sortering av avfall bör följa de principer som tillämpas lokalt. Material som förpackningar, elektronikavfall med mera samlas in vid anläggningar som särskilt utsedda företag ansvarar för. Större fritidsbåtshamnar kan via kommunen träffa avtal med materialbolagen om insamlingsplats.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Tömning av latrin m.m

Dags att väcka nytt liv i denna tråd. Alltid samma problem att hitta
tömningsställen för gråvatten och toalett.

Vi har fast toatank i vår bil och är därför hänvisade till avlopp i
marknivå om det skall gå enkelt och smärtfritt.
Man undrar var turistbussarna tömmer sina tankar. Har de månne en
lista över mackar och andra ställen som erbjuder den servicen.

Jag väcker åter frågan om vi inte borde ha en lista över tömningsplatser
som kan kompletteras allt eftersom vi hittar nya platser.
Nu menar jag inte vägverkets rastplatser med latrintömning av lösa kärl.
Den listan finns att få av vägverket.

Kan vi ha ett litet nätverk med platser så eliminerar man ju risken för
"fultömning" av gråvattnet och man kan även slippa anlita campingar för
att tömma toatanken.

Som en start på listan vill jag bidra med de platser jag känner till:

Mjölby
Lastbilsrastplatsen vid Mc Donalds
58º19'22'' 15º5'31''

Hunnebostrand
Södra hamnen
58º26'10'' 11º17'26''

Nybble
Vägverkets rastplats S14 Nybble
Väg 26, ca 14 km norr om Gullspång

Morokulien
Vägverkets rastplats S08 Morokulien
Väg 61 ca 6 km väst Charlottenberg

Visby
57º37'33'' 18º16'23''
Hamnvägen, väg 140

Det måste finnas fler, hur är det på Öland, Stockholm mm
 
Senast ändrad:

Ulla & Kent

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
400
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin m.m

Hej!
På Östgötaporten rastplatsen utanför Ödeshög kan man tömma fasta tankat även latrin.
Abborviken(tror jag den heter)rastplats vid Eksjö finns också latrintömmning
för fasta tankar.
För det mesta tömmer vi på reningsverken som finns i de flesta byar.Där har vi aldrig fått nej.
Händer också att vi lättar på ett brunnslock för avfallsvatten.Ej att förväxla med dagvattenbrunn.

Kent
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin m.m

Hej!
Vägverkets lilla broschyr om rastplatser är bra att ha i bilen så man kan planera latrintömningar till och från fricampning. Dock innehåller den ibland tyvärr fel. Bästa vore om vi som är ute på vägarna och hittar ett fel mailar VV om detta så det blir ändrat.
Tittar man på Vägverkets hemsida; Läget på vägarna - Trafikinformation så står det exempelvis att Strängnäsbron inte har latrintömning, men i broscyren står det att det finns. Svaret från VV nedan.
Tittar man i broschyren så har ingen (!) rastplats i Dalarna latrintömning. Tyvärr är det nog sant, se VV svar nedan. Hälsningar Hasse
VV svar:
- Rastplatsen vid Strängnäs bron har vattentoaletter. Det är felaktigt ifyllt i rastplatskartan. Din fråga angående Dalarna skickar jag vidare till Anders Silen som ansvarar för det området.
- De uppgifter som finns på rastplatskartan gäller.
Vad gäller latrintömning på rastplatserna i Dalarna så har jag inget bra svar på varför det inte finns. Det är bra att behovet uppmärksammas, vi kommer att titta på detta.
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin m.m

När vi kommer hem så tar jag med kassetten in och tömmer ut skiten i våran egna toa och spolar direkt och sedan går jag ut och fyller på lite vatten med trädgårdsslangen och skakar lite och sedan går jag in och tömmer igen och spolar direkt .
Vi bor ju i eget hus så det är smidigt och luktar inte vätte än om någon varit inne och gjort ""2:an" .

Vilka "I-lands problem .... ;)

Att komma till en camping och tömma toan vad skulle ni vara intresserade och betala för det ? Jag tror ju inte dom vill ta emot en massa skit gratis och sedan se husbilsägarna nobba dom för att dom tar lite betalt för en övernattning utan väljer en rastplats/ställplats istället .
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin m.m

Visst är det enkelt att tömma toakassetten i toan hemma men det är lite trist att inte kunna åka längre sträckor än att hinna hem igen inom ca fyra dagar för att tömma toan. Bättre då om VV latrintömningar fanns på fler ställen och framför allt var öppna, även vintertid. Rastplatsen Bjäresjö strax utanför Ystad på E65 är till exempel stängd på vintern. Jag har tillskrivet VV för att höra varför den är stängd.
 
Toppen