• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svensk TV

F

F.d. 839

Guest
Hejsan,

Har funderat att installera en automat sat parabola antenna. Eftersom jag vill ha Europeiska sändare - Internet och Svenska sändare krävs det att jag installerar 3st LNB en utav ska vara till Svensk TV.

Min fråga : vilken satellit ska men helst ha för att se på Svensk TV, jag vill inte använda satten med ett betal kort utan det ska helst vara fri sändare, det enda jag har interesse i är att se på nyheter från Sverige.

Tacksam för ett svar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Svensk TV

Rolle beklager men de nordiske TV-selskapene sender allt kryptert.
Canad Digital sender de fleste programmene og bruker Conax kort.
Viasat sender endel av kanalene og bruker NDS - som krever egen tuner.

Canal digital bruker Thor sat på 1 grad vest.
Viasat bruker Sirius på 5 grader øst.

For full oversikt over hva som finnes på disse to possisjonene se på LyngSat - Lyngemark Satellite og velg posisjonene. Her finner en og hva som er FTA (Free to air) på disse satellittene - ikke mye.

For deg kan det og være nyttig å studere "footprint" for de transpundere som du ønsker programmer fra - mulig at du trenger stor parabol :cool:
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Svensk TV

Knut,

Tack för det snabba svaret. Jag har tänkt att installera en 85 eller 90 cm parabola.
 

Irene_Torbjörn

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Svedala
HBK-Nr
2232
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV

Hos Canal Digital kan man beställa ett kort för de fria kanalerna (TV1, TV2, TV4). Man betalar en deposition på 795:-. Det finns inget krav på någon speciell box för detta, men man måste naturligtvis ha kortplats och köpa en Conax CA-modul (499:- på Kjell och Company).

/Irene
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Svensk TV

Knut,

En sat skiva av 120cm går att installera för huset men jag ska ha det i husbilen och det största är 90 cm. Tack i alla fall för svaret.
 
F

F.d. 50012

Guest
Sv: Svensk TV

Tala inte om för CanalDigital att du ska se på deras kanaler ifrån Belgien. Det är förbjudet att titta på deras utbud utanför Sverige, förmodligen någon rättighetsgrej.

Bertil HBK-556
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV

Köper du en Viasat mottagare så går den att öppna (av Viasat) så att du utan kort och avtal kan se de fria kanalerna villkorslöst. Viasat kräver personnummer namn och en adress i Sverige. Att det är så, lär vara att kan man inte mottaga de fria kanalerna via terresta marknätet (Boxer) så skall man som bosatt i detta avlånga land kunna se på TV i alla fall.
 
Toppen