• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Drag montering?

F

F.d. 9091

Guest
Är det någon som har monterat drag på sin begagnade husbil? Tänkte om någon har koll på vilka regler o dyl som gäller? Hur kollar man om man får monera drag o kanske inte?
Gärna tips om det finns någon firma i skåne som fixar allt med intyg o regning mm.

Ska åka o kolla på en -01 Fiat (Utan drag) Som det står om man kollar VV max släpvagns vikt 1600kg på BE om dom uppgifterna finns med så borde det gå att få den godkänd med drag tycker man?:confused:
 
F

F.d. 9091

Guest
Sv: Drag montering?

Tydligen kan man tillverka "Eget" drag med en max dragvikt på 1500kg om bilen tillåter det.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Drag montering?

Det är rätt komplicerat att tillverka ett eget drag (med diverse beräkningar) så det enklaste är nog ändå att köpa ett drag från en tillverkare eller en tillbehörsbutik, man får då även den monteringsinstruktion som Bilprovningen kräver vid registreringsbesiktningen.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Drag montering?

Hej!
Eftersom jag vill kunna dra med mig båten så har jag låtit tillverka drag till alla mina husbilar (sedan slutet av 70-talet).

Med några undantag, inredda skåpbilar med orginalkaross och någon bil på lågbyggt AL-KO chassie, så har det inte funnits några prefabricerade drag att köpa. Då bör man uppsöka någon välrenommerad mindre bilmek som bygger "skräddarsytt". Hur stabilt detta än blir så godkänner Bilprovningen inte mer än 1500 Kg. Min nuvarande bil (MB Sprinter 156 CDI) skulle i orginalutförande kunna registreras för 2000 Kg släpvagnsvikt, men med KABE påbyggnad passar naturligtvis inget MB orginaldrag.

För att få ett verkstads- (eller hembyggt) drag godkänt för mer än 1500 Kg så måste Statens provningsanstalt kopplas in och där görs vad jag har förstått förstörande prov (man kanske lyfter bilen i draget och skakar till dess bilen lossnar??).

För att få ett välbyggt drag byggt, monterat och registreringsbesiktigat får man här uppe i Jämtland betala runt 7000 - 8000:-. Det är det värt! Om du inte kan dra med dig båten (eller hästen eller snöskotern) så kan du lika gärna åka med husvagn!

Mvh
aake
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Drag montering?

Tydligen kan man tillverka "Eget" drag med en max dragvikt på 1500kg om bilen tillåter det.

besiktningen kallar det fackmannamässigt tillverkat jag lät ett större varv som arbeta mycket i aluminium(viktbesparing) att tillverka själva ramen efter div måttagning av mej sen skaka
jag fram själv kulkonsolen från brink (dragkrokstillverkare) å monterade å regbesikta
men fick den godkänd för"bara"1300 kg pg av max tågviktrestrektioner i regbeviset.


Lycka till Mikael o Carina
 
Senast redigerad av en moderator:

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Sv: Drag montering?

Det finns en firma i Påarp som heter Rapid och dom har byggt drag i många år. Jag fick byggt ett för en del år sedan och jag behövde bara köra in och regbesiktiga.
MVH
Wildas
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Drag montering?

Hej! Jag monterade drag.Det skulle inte vara några problem och tillverka ett eget, men då får du dra max 1500kg om husbilen är lätt lastbilreg.En vanlig bil får du inte tillverka själv längre.Jag hittade en firma i Göteborg som heter Wida bil som tillverkar drag!När jag ringde visste han direkt vad jag skulle ha, inga problem det fanns på hyllan 1600kg som bilen fick dra som max . Mvh Tore
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Drag montering?

I Örebro finns Almby-smen, den firman tillverkar drag till husbilar.
När jag kollade vad det skulle kosta till min husbil med AlKo-ramförlämgning så fick jag priset 14 000:-, monterat och klart. Det tyckte jag var för dyrt så jag kollade lite andra ställen.

Hymer i Örebro ville ha ca 8000:- för bara draget...

www.Bilfynd.se kan du också hitta drag. Ca 6400:- för min bil....

Och om man vill importera draget kan det finnas här:

Anhängerkupplung Fahrradträger Anhängerkupplungen Dachträger Anhängerkupplungen Fahrradträger Heckträger Lastenträger Kupplungsträger Thule

353,91 E ville de ha för ett som passar min bil, sen kommer frakten på 48 E till naturligtvis.

Mvh
LasseF
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Drag montering?

Hej igen! Jag tror inte jag betalade mer än 3000kr på Wida bil Mvh Tore
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.371
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Drag montering?

Jag rekommenderar också dig att ta kontakt med Rapid i Påarp utanför Helsingborg. Dom har många års erfarenhet att bygga och montera drag.
När vi beställde vår Riviera med drag av Bengt i Örkeljunga, var det Rapid som fixade det.
Tack vare det var det inga problem att fästa scooterstället i balk-konstruktionen till draget när det blev tid att skaffa scooter.
Hälsn. Krister. :mcride:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9091

Guest
Sv: Drag montering?

Tackar för alla svar. Har inga problem med att bygga o dona själv men ska det intyg o div till så käns det mycket lätare att låta någon erfaren att ta hand om det. Tipset om Påarp verkar mycket bra har inte mer än drygt 12mil dit.


Håller verkligen tummarna att allt fixar sig med div i veckan då vi var o kolla på en husbil i dag fär andra gången som vi gilla i model o skick.:yes:
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Drag montering?

Nu är det klart!

Draget, som jag själv tillverkat, är monterat och besiktat.

Letade reda på en installationsanvisning från AlKo som jag utgick ifrån:

AL-KO Kober

Åkte upp till ortens bilskrot och lånade med kulan från draget till en Volvo 850.

Åkte därefter till Bilprovningen och rådfrågade platschefen som tyckte att den av mig föreslagna fyrkantprofilen på 60x60x5 var lite klen. Alltså utgick jag från 70x70x5.

Använde mig av 10mm plåt till infästningsjärn och förstärkningsplåtar på insidan av AlKo-ramen. Likaså 10 mm till att fästa Volvo-kroken i.

Sedan var det bara att beställa besiktning och hoppas på det bästa.
Inga problem med att få det igenom med en släpvagnsvikt på 1500 kg.
Ingen ny vikt på bilen men ett nytt längdmått - 6,70m.

Mvh
LasseF
 

Bilagor

  • Drag.jpg
    Drag.jpg
    1,4 MB · Visningar: 54
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Drag montering?

LasseF.
Snyggt jobb, smidig konstruktion,Tack för tipset. Kanske gör ett lika dant. Var inte bilprovningen intresserad av att ha med godkännandeplåten från det drag kroken kommer från?
/Lars
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Drag montering?

När jag var till Bilprovningen och frågade om det dög satt Volvo/Brinks klisterlapp på dragkulans hals med 1600 kg släpvagnsvikt. Men när jag besiktade hade jag tagit bort den lappen.

Besiktniningsmannen var bara nyfiken från vilken bil draget kom och kommenterade det med " Ja då är det väl 1800 kg på den då".

Brinks drag till 850 sedan är på 1600 kg och till 850 Kombi på 1800 kg.

Jag fick ge 500:- för dragkulan och 220:- för fyrkantprofilen så det blev lite billigare än att köpa färdigt.

Mvh
LasseF
 
Toppen