• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol i Frankrike

etlam

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
1677
Medlemskap
2024
:twitcy: Jag funderar på att vara en längre tid i Frankrike och då undrar jag om det är någon som vet ,vad för gasflaskor de använder? Går det att fylla svenska?
etlam
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Gasol i Frankrike

Etlam,

Fast jag åker till Frankrike minst engång i veckan så vet jag inte om den Svenska flaskan passar eller inte utan jag löste det genom att installera en 60 liters LPG tank, vilket aldrig ger mig bekymmer och måste tänka "köpa en flaska, går det att lämna tillbaks passar regulator" osv ... Normalt sett har varje husbil plats för 2 st flaskor. Mitt råd köp en röd LPG flaska på kontinenten ca € 250 och du kan tanka vart du än vill, behåll den Svenska flaskan för hemma eller som reserv.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7998

Guest
Sv: Gasol i Frankrike

Hei,

hos WYNEN GAS - Ihr Gasfachmann in Viersen koster tankflasken fra 295,- EURO.

Hvor kan man finne den til en bedre pris?

Har lest om at det skal komme en slik flaske i aluminium, som blier lettere å håndtere. Har noen hørt om den?

Vi har hatt en Stako flaske i ca 5 år, og den ser presis likedan ut som wynen flasken, men er produsert i Polen. Det går helt fint å fylle den rundt om i Europa, og vi har gjort det i mange forskjellige land.
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Gasol i Frankrike

Hej! Jag är ny i den här branschen och har aldrig kommit i kontakt med gas och nu undrar jag vad LPG tank är och kan man fylla den här i Sverige eller skall den också bytas när den är tom?
Mvh Nyfiken
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Gasol i Frankrike

Nyfiken,

Du köper LPG tanken och den är din för lifetime du byter aldrig mera. Den kan fyllas och re-fyllas vid tank stationen som säljer LPG. Det finns 2 olika sorters LPG tankar, dom som står vertikal och dom som ligger (horizontal). Det vanligaste är stående LPG gasflaskor som används till att koka, värme och kylskåp. På LPG tanken sitter en säkerhets ventil som utlöses vid 80% fyllning så att överfylla inte kan inträffa som man kunde tidigare med dom gamla typen avn tankar dessutom sitter det en liknande meter som visar innehållet i tanken. LPG är en blandning mellan Butan och propan.

Beroende på vart du bor kan det vara svårt att hitta en bensin station i Sverige som säljer LPG. För din del Värmdö är det inga problem, jag bruka fylla min LPG tank vid Skärholmen. Det finns förteckningar vart i Sverige man kan tanka LPG och det är rätt så många, längst up i Norr är den sista Piteå, i Södra delen finns det fler.

Jag har en horizontal 60 liters LPG tank placerade under bilen med utombords fyllning och har fungerad perfekt i många år, LPG satt tidigare i min förra husbil så nu är det redan 3:e gången att den flyttas från den ena bilen till den andra ;). Detta bevisar nog att systemet är pålitligt att använda.

I utlandet finns det hur många som helst men mindre efter Tyska motorvägen. Skillnaden mellan att fylla LPG i din tank i Sverige och utomlands är att det fodras en annan nippel som man skruvar på så att det utländska mynstycke passr på flaskan det är allt. Bifogar några bilder hur flaskan och nippel ser ut.

Den gröna är utav något lättare material gentemot den röda och är darför något dyrare, på den gröna kan också ringen skruvas bort ifall det skulle vara trångt i gaskompartimentet.
Har du mera fråga går det bar att shicka en PB till mig ;)
 

Bilagor

  • lpggasdampfles.jpg
    lpggasdampfles.jpg
    6,6 KB · Visningar: 1.301
  • Scandinavien nippel.jpg
    Scandinavien nippel.jpg
    4 KB · Visningar: 1.297
  • 26L.jpg
    26L.jpg
    8,9 KB · Visningar: 1.290

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Gasol i Frankrike

Har varit mycket i Frankrike och har då alltid en Svensk och en Fransk flaska med oss. Den Franska byter man lätt på bensinmackar eller köpcentrum i hela landet. Skaffa en adapter här hemma och köp en grön flaska som på bild 1 och anslut i bilen. Kan tyvärr inte förklara skillnaden på alla deras flaskor. Säkert olika färger då de också har olika leverantörer och sedan kan de skilja på blandningen butan och propan. Hur som helst så har vi kört med den gröna i många år utan problem. Då vi vinter campar så har jag inte den gröna med då jag inte är säker på innehållet. Den gröna fyller jag om jag är i närheten av Åhus för 150:- kronor.

Bild 1 grön flaska.JPG Bild 2 utbudet.JPG
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol i Frankrike

kommentar till ett inlägg av Belgien 1 i tidigare angående tankflaskor och fasta tankar
citat:
"Du köper LPG tanken och den är din för lifetime du byter aldrig mera"
slut citat

en gasolflaska eller en fast monterad gasoltank är ett tryckkärl som i de flesta länder, åtminstone inom EU, är besiktningspliktigt
kostnaden för besiktning känner jag inte till i skrivande stund, det finns några få ställen i Sverige där man kan få provtryckning och besiktning utförd
detta är värt att tänka på och ta hänsyn till när man gör sin investeringskalkyl

de "vanliga" flaskorna är själklart också besiktningspliktiga men det tar flaskfyllaren hand om när du byter flaska, dom utgångna flaskorna sorteras ut och skickas för revision
för dig som fyller flaskor utan att byta själva flaskan, vilket sker hos en del flaskfyllare, gäller det att vara uppmärksam på att din flaska fortfarande är godkänd, en stämpel på flaskan anger till och med vilket år flaskan får användas, det är du som äger flaskan som har ansvaret att den är godkänd

dessa regler har tillkommit för att hanteringen av gasol skall ske på ett säkert sätt och undvika olyckor orsakade av utrustning som inte håller måttet
det handlar om din och andras säkerhet
 
F

F.d. 7998

Guest
Sv: Gasol i Frankrike

Hei Carthago Anders,

Dette er helt riktig. I Norge må flasken testes etter ti år, og det gjelder vel for de fleste andre europeiske land også.

Siden vi nå er i ferd med å flytte til Sverige, og har fått svensk registrert husbil, frågade vi på bilprovningen på Sisjön i Göteborg om det var lovlig å benytte slik tankflasker i Sverige. Det var han usikker på, og mente at de måtte kontrolleres i Sverige først. Men han mente også at om den var ce merket så burde det gå i orden.
Vet noen noe om dette???

Ellers hadde vi en ganske sjokkerende opplevelse med vår lpg flaske i sommer. Den er nå fem år gammel, og vi har kjøpt den gjennom ordføreren den norske bobilklubben, og flasken ble solgt oss som en wynen flaske, altså produsert i Tyskland.

Flasken har fungert suverent bra, og den har spart oss for mange kostnader, men så en dag fikk vi problemer ved fylling, pumpen ville ikke starte. Det endte med at vi tok i bruk reserveflasken, og gikk til en LPG fyllestasjon med betjening.

Da de satt pumpepistolen på og startet fylling, fosset gassen ut, og det viste seg at mellomstykket mellom ventilen på flasken og fyllestussen hadde sprukket, og det var en ca 3 cm revne. Heldigvis fikset betjeningen flasken vår og fikk byttet denne delen, men vi må innrømme at vi ble ganske skremt.

Enda mer forundret ble vi over å finne ut at flasken var en polskprodusert Stako, produsert før Polen gikk inn i EU, og da også uten CE merke. Så, hva nå??
Tør vi å stole på flasken, eller skal vi like gjerne gi opp og kjøpe en ny???

Tror at den kommende Spaniaturen blir med en tysk og en spansk flaske, da vi har fått tak i fyllestuss til tysk flaske, og har funnet en repsol i Alicante som kan fylle den.

:wideeyed:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasol i Frankrike

Wynen har hele tiden kjøpt sine flasker fra Stako i Polen, det fulgte med dobbelt sett med dokumentasjon den gangen vi kjøpte våre hos Wynen. Fabrikkens (Stako) sin trykkprøvning og en tysk Tüv bekreftelse. Dette var ca 1 år før det ble organisert import til Norge.

Messingdelene i på toppen av flasken er skrudd på av Wynen, disse delene påvirkes mekanisk av påfylling. Den norsk/hollandske/spanske påfyllingsadapteren som du enten har selv eller låner på tankstasjonen belaster messingdelen mer enn normalt. Blir det en sprekk så fyker det ut gass.

Det finnes kontrollmyndigheter for propan-gass tanker hvor en kan få foretatt en trykkprøving av tanken - den utsettes da for et trykk som er svært mange ganger høyere enn det som maksimalt kan oppstå i vanlig bruk. Så lenge det bafre er messingdelene som er skadet kan disse byttes ut uten problem, men jobben må gjøres av autoriserte folk.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol i Frankrike

CE-märkning borde vara accepterat inom EU, det är ju så på en mängd annan utrustning för såväl gas som elektriska apparater
10-års perioden för revision av flaskorna gäller (tro jag) i de nordiska länderna, andra länder har 15 år och det pågår en diskussion där flaskgasbranschen vill att vi ska anpassa oss till dessa regler men för närvarande är det alltså vart tionde år som en gasflaska eller gastank monterad på ett fordon ska provtryckas och inspekteras
de flesta gasolflaskor som är i omlopp i Sverige idag kommer från tillverkare i Spanien, Polen eller Turkiet och det förekommer att flaskor skrotas ut på grund av mekaniska fel som inte går att åtgärda, det kan handla om intryckningar, rost och sprickor på grund av felaktig hantering och att flaskorna tas ur systemet genom skrotning ska vi nog vara glada för eftersom vi annars löper risken att få en sådan när vi byter flaskor på en depå utan att själv upptäcka det
 
F

F.d. 7998

Guest
Sv: Gasol i Frankrike

knugrone;

Hei,

Dette visste vi ingenting om, og trodde at flasken var produsert i Tyskland. Kjøpte den altså gjennom ordfører i bobilforeningen Tormod Holand, som også er Rapidoforhandler i Larvik. Noen dokumentasjon fikk vi ikke med i det hele tatt.

:wideeyed:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasol i Frankrike

I skrivelsen fra Wynen stod det at dokumentasjonen fra Stako måtte følge flskene og fremlegges ved en evt. kontroll. Hver flaske har sitt eget dokument med serienummeret på.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Gasol i Frankrike

Anders,

Det står ingen livstid begränsning på en LPG tank så länge tanken INTE används som drivmedel. Många har 2 LPG tankar installerade, den ene används för värme, matlagning och frys / kylskåp, denna LPG är befriad från inspektion härnere, den andra LPG tanken som används som drivmedel och är i allmänhet mycket större ska besiktigas varje år.

Jag kan bara svara för vad lagstiftningen är härnere. Det flesta av mina Svenska kompisar har köpt en LPG flaska härnere och använder den när dom är på kontinenten, när dom kommer hem till Sverige så ställer dom undan den i skjulet. Helt enkelt och ingen krångel med fyllning medans dom är och snurrar runt i Europa.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol i Frankrike

hej Belgien 1
hoppas du inte uppfattat mitt inlägg som att det är en begränsad livstid på flaskorna, dom kan bli hur gamla som helst och får användas under förutsättning att de klarar den 10-åriga inspektionen och provtryckningen
dessa regler handlar inte enbart om gasolflaskor, även andra tryckkärl som t ex syrgasflaskor, acetylenflaskor omfattas av dessa reglen om än med andra besiktningsintervaller
låter konstigt att tankar för värme o matlagning är befriade från inspektion i Belgien, här i Sverige finns det föreskrifter för detta men egentligen ingen som kontrollerar utan det är upp till ägarens/användarens och kan ju hållas emot en om en olycka inträffar
ytterligare en skillnad på svenska o utländska regler är att numera är det inget krav på säkerhetsventiler på gasolflaskor enligt EU-regler, den svenska flaskbranschen har emellertid beslutat att fortsätta med säkerhetsventiler på den svenska marknaden av säkerhetsskäl, om det däremot skulle bli så att det importeras gasolflaskor i större kvantiteter till Sverige utan säkerhetsventil, helt enligt EU-regler, så kommer sannolikt de större flaskbolagen att följa efter eftersom priset blir lägre på en flaska utan säkerhetsventil
regelverket för svenska tryckkärl hanterades tidigare Tryckkärlsförordningar utfärdade av ASS (Arbetarskyddstyrelsen) men numera är det AMV (Arbetsmiljöverket) som har hand om det
PED-direktivet är det EU-direktiv som gäller för tryckkärl om nu någon vill fördjupa sig i detta byråkratiska dokument
 
Toppen